klo 14:23 | 30.5.2013
/etlehti.fi/s3fs-public/discussion_topic_image/original_24486.jpg?itok=angVoi-y)
Tuli mieleen, kun tein pienen vastan iltaa varten.
Itäsuomalaisista vanhemmista johtuen, minusta oikea
muoto on vasta.
Länsi-Suomessa sanotaan vihta.
Olkoon kumpi vain, kyllä kesän ensimmäinen vasta on
suuri nautinto. Vetää vertoja oman maan uusille
perunoille.
Olen kyllä osannut tuon sidonnan koivuvitsaksella, nyt olin niin "laiska",
että sidoin muovitetulla kuparijohdolla.
Äiti sanoi vasta, isä sanoi vihta (vaikkei antanut vitsaa).
Itse synnyin Lounais-Suomessa, joten minä käytän vihtaa (paitsi lapsena mummolassa).
Mutta enpä väitä vastaan aloittajallekaan, tehköön sen Vanha Vihtahousu.
Saunassa ei ainakaan pidä riidellä. - Pitäisiköhän minunkin mennä lähiömetsikköön
hakemaan tuoreet vihdan/vastan ainekset? Ei taitaisi tulla noin kaunista välinettä,
mutta ainakin ihana tuoksu kerrostalosaunaan.
Molemmat sanat ovat tuttuja.
Kyllä se täällä keskellä Savoa on vasta. Rauduskoivusta tehty saunavasta, siinäpä ihana saunakaveri :-)
Olet oikeassa, kyllä vihta aina huonon saunakaverin voittaa!
Kalevalan laulumailla saunottiin saunavastalla. Vastasta tulee vihta kun siitä lähtee
enimmät lehdet pois. Vasta on myös tuuhea, vihta taas kapea ja oksainen sekä muutenkin huonosti tehty. Vihta sana saattaa tulla sanasta vitsa. Puhutaan myös
vihtahoususta.
Agricolan mukaan Aatami ja Eeva verhoutuivat viikunanlehdistä sidottuun vihtaan eivätkä suinkaan kietoneet lehtiä vyötärölleen, niin kuin nykyisessä Raamatun suomennoksessa kerrotaan. Paratiisin vihdat eivät ole Agricolan omaa keksintöä, sillä ne on kuvattu jo Suomen keskiaikaisissa kirkkomaalauksissa.
Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella
ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä,
joka oli hänen kanssaan, ja hänkin söi.
Silloin aukenivat heidän molempien silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun
lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot. Sanotaan -v. 38- Raamatussa.
Onko tuollaisella mitään merkitystä, oliko vyötäröllä yksi vai useampi viikunalehti? Joissakin maalauksissa kun on tuo yksi, ehkäpä siinä on mietitty asiaa estettiseltä puolelta. Onhan se kauniimpaa ja helpompaakin kun voi maalata yhden lehden selkeästi, kuin että tuuhea lehvistö olisi vyötäisillä:) Turhaa saivartelua, lehti kuin lehti.
Vasta tai vihta, ajaa saman asian.
Eräässä tv-ohjelmassa näytettiin saunavastan tekoa, kerrottiin myös että monessa maakunnassa vastan tuuheus ja panta ratkaisee onko vasta vai vihta. Riivitystä oksasta huolella tehty punospanta viimeistelee vastan.
Vihta voi olla ohuempi ja pantana voi olla narua, lankaa, punospantaa, mitä vaan millä koossa pysyy.
Tämä meidän aika nyt vain tahtoo muuttaa kaikki! Yritetään kekseliäästi selitellä ja muunnella mieleisekseen. Muka keksitään jotakin uutta, mutta se uusi ei muuta tuota asiaa. Ei tuota saunomisvälinettä kiinnitysmenetelmät eikä paksuus muuksi tee .Vihta on ja Vasta on!
Ihan sama miksi nimitetään. Molemmilla on yhtä ihana vastoa/vihtoa saunassa!