Joulupatja

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sain ystävältäni s-postiini tälläisen ohjeen joulunviettoon.Pikkupakinan on kirjoittanut murrerunoilija Heli Laaaksonen.

Joulupatja eli kummottos viätetä hiano joulu.
Joulupatja on mu omakeksimä perinne,mink mää tahtoisiin lanseerat niil ihmisil,ketkätahto viettä lepojoulu.
Joulupatja tehrä nii,et jouluaattoaamun sänkyst raahata patja keskel olohuoane lattia peittoines tyynyines päivines.
Ympärs asetella ruakka (mitä ei ol itte tehty vaa myyjäisist ostettu taik jonku ahkeran jouluihmisen laittama),
namei ja uussi kirjoi ja mitä muit paketei onka sattunu saama.
Siäl peito al sit maatta uuttevuatte saak,käännetä välil kirja sivui taik kylkke ja ojennella kätt kohren konvehtei.
Viarai ei saa tul käymä,eikä itte kuulu käyrä missä.
Ei ole väli onk yksinäine,pariline taik perheline-joulupatja on oiva ratkaisu.
Ko siit nousse,o niin kyllästyny makkamisse ja niin täys tyäntouhu ja toiminna ilo,et sitä riittä pitkäl kevässe.

Tarina on ihan hauska ja taattua Heli Laaksosta,mutta minä ainakin pitkästyisin.

Kommentit (13)

Vierailija

Kiitos Marjutille, päiväni on varmasti hyväntuulinen luettuani tuon Heli Laaksosen joulu vietto ehdotuksen. Käytyäni hänen runoillassaan olen pitänyt kaikesta hänen tuotannostaan yhä enemmän. Mutta noiden ohjeiden noudattaminen onkin sitten eri juttu. Päivittäiset ulkoilut ainakin meikäläisen on käytävä. Tressitöntä joulua kaikille!

Vierailija

Vähän sinnepäin olen Helin kanssa menossa jo tuon joulun kanssa. Tietysti vasta sen jälkeen kun olen itse "höösännnyt" sinapista silliin kaiken joulua varten ,mutta sitten aaton aattoiltana kun joulukinkku otetaan uunista ,niin silloin alkaa se helpompi osuus. Kaikki on valmista joulun tulla . Aatto iltana vielä pukeudutaan valokuvien takia( joka joulusta muistot)
mutta joulu päivänä jo pötkyillään pyjamissa puoleenpäivään ja oloasuissa kokonaan.
Melkeinhän sitä jo niinkuin patjalta ojentelee valmiita ruokia lämpiämään.
Säästä riippuen lähdetään kyllä koko "lössi" pienelle happi hyppelylle ja sekin on mukavaa tien täydeltä porukkaa.....sen ainoan kerran sitäkin yhdessä tehden.
Leppoisaa joulun odotusta kaikille!

Vierailija

Kiitos Marjutti hauskasta tarinasta. Vuosien varrella olen joulupäivänä, jos mahdollista, yrittänyt noudattaa tarinan ajatusta, eli levätä ja tehdä mahdollisimman vähän. Sen jälkeen onkin mukava " lähteä liikkeelle" uudestaan.

Vierailija
marjutti

Sain ystävältäni s-postiini tälläisen ohjeen joulunviettoon.Pikkupakinan on kirjoittanut murrerunoilija Heli Laaaksonen.

Joulupatja on mu omakeksimä perinne,mink mää tahtoisiin lanseerat niil ihmisil,ketkätahto viettä lepojoulu.
Joulupatja tehrä nii,et jouluaattoaamun sänkyst raahata patja keskel olohuoane lattia peittoines tyynyines päivines.
Ympärs asetella ruakka (mitä ei ol itte tehty vaa myyjäisist ostettu taik jonku ahkeran jouluihmisen laittama),
Siäl peito al sit maatta uuttevuatte saak,käännetä välil kirja sivui taik kylkke ja ojennella kätt kohren konvehtei.
Ko siit nousse,o niin kyllästyny makkamisse ja niin täys tyäntouhu ja toiminna ilo,et sitä riittä pitkäl kevässe.

Tarina on ihan hauska ja taattua Heli Laaksosta,mutta minä ainakin pitkästyisin.

Vierailija

marjutti

Kohtahan se on taas edessä - joulupatjan virittäminen :D

Vierailija

Lainaus:

Kohtahan se on taas edessä - joulupatjan virittäminen :D

Eipä vois vähempää kiinnostaa nuo jouluasiat tähän aikaan vuodesta!

Vierailija

Voi veikkonen; joululahjojen ostokin alkoi heti joulun
jälkeen alennusmyynneistä viime vuonna, niin ei jää niin pal
lahjoi ostettavaks loppuryysiksis. ja heti joulu jälkee alko mämmi myynti
pakasteena.
Pääsiäissenä sit suunniteltii jo vappu ja juhannus......
Toiset alotti vast juhannuksen lahjoje osto ku alko kesä alennusmyynni
heti jussin jälkke.
Oikkestas;pitäs vissi katto kalenterist, mitä aikka me eletää?

Vierailija

Naapurilla on jo jouluvalot puutarhassa.
Se vaan sanoo niitä koristevaloiksi.
Pimeellä ne on kyl kivan näköset.......

Vierailija

NO eikös siinä laulussakin toivota, että;
"Oi jospa meillä ois joulu ainainen!"
Poliitikotkin on tonttuja nykyisin ympäri vuoden.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Rupesivat viimein Timo ja Simeoni rakentelemaan ehtoollista; mutta muut nostelivat lyhteitä sisään. Aukaisivat he siteet, levittelivät oljet permannolle noin korttelin paksulta, mutta paksummalta parvelle vielä, jossa he tavallisesti viettivät iltansa ja yönsä. - Valmis vihdoin oli ehtoollinen: seitsemän reikäleipää, kaksi tammipöytyrillistä höyryävää karhun-lihaa ja kiulullinen olutta seisoi pöydällä. Itse olivat he keittäneet oluensa, muistain tarkasti äitinsä menetystä tämän juoman panossa. Mutta olivatpa sen laittaneet väkevämmäksi tavallista talonpojan olutta. Mustanpunaisena kuohui se kiulussa; ja jos kannullisen sitä nielaisit, tunsitpa hieman huimausta aivossas. - Mutta pöydässä istuivat he jo kaikki, nauttien lihaa ja leipää ja kiulusta vaahtoavaa olutta.

Kukas muistaa kenen "joulupatjasta" ylläolevassa kertomuksessa on kyse?

Vierailija

Muovinen joulukuusi lakisääteiseksi ilmastomuutoksen takia.
Sitä voi pitää esillä koko vuoden;
Pääsiäistiput sopivat siihen hyvin suklaamunien kanssa.
Vappuna serpentiinit js irtonenät oiva yhdistelmä
Halloweenina luurankoja ja naamareita..
Kokeiltu on :hyvin toimii!

Vierailija

Aleksis Kiven seitsemällä veljeksellä ei ollut joulukuusta?
Polttivat kaljapäissään saunan kuitenkin...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat