Kulttuuriharrastuksenne

Vierailija

Harrastatteko tai oletteko harrastaneet itse jotain kulttuurin alueeseen kuuluvaa harrastusta?
Itse harrastan maalausta (akvarelli- ja akryylitöitä) sekä luovaa kirjoittamista.
Kun pääsen eläkkeelle, jatkan molempia, aikaahan on silloin ruhtinaallisesti enemmän.
Alle 20-vuotiaana olin myös näytelmäkerhossa, sitäkin voisi taas joskus kokeilla, jos sopiva ryhmä
jostain löytyy.
Saila

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minä en piirrä enkä minä maalaa.
Minulta ei onnistu edes suoran viivan piirtäminen.
Minä nautin muiden tuottamasta taiteesta.

Minä en soita enkä minä laula.
Nuotit ovat minulle hepreaa.
Minä nautin muiden tuottamasta musiikista.

Minä harrastan kirjoittamista.

Vierailija

Ai niin, unohtui.
Minä valokuvaan puutarhaani vaihtelevalla menestyksellä, luetaanko se kulttuurin piiriin kuuluvaksi?

Vierailija

Kyllä vaan valokuvauksen voi just ja just laittaa kultuuriharrastuksiin - on kyllä rajatapaus.
Onhan nykyään jopa ammattimaisia valokuvataiteilijoita eli se on vastikään hyväksytty taiteeksi. Asisast oli juttua juuri kevään korvalla HS:n kulttuurisivuilla, oli jonkun valokuvataiteilijan näyttely juuri avattu pääkaupungissa.

Saila

Vierailija

Lainaus:

Kyllä vaan valokuvauksen voi just ja just laittaa kultuuriharrastuksiin - on kyllä rajatapaus.
Onhan nykyään jopa ammattimaisia valokuvataiteilijoita eli se on vastikään hyväksytty taiteeksi. Asisast oli juttua juuri kevään korvalla HS:n kulttuurisivuilla, oli jonkun valokuvataiteilijan näyttely juuri avattu pääkaupungissa.

Saila

Siitenhän minäkin olen melkein kulttuuripersoona, kun harrastan myös valokuvausta.
Hienoa olla kultturelli...
Kuten Mökinmuori edellä kertoi, ei minullakaan nämä muut kulttuurit onnistu.
Hieman myös kirjoittelen, lähinnä omaksi ilokseni, joskus näin julkisestikin.
Lm = La mer

Vierailija

Konserttikäynti pidentää ikää

Kulttuurin harrastaminen ennustaa pitkäikäisyyttä, selviää Jyväskylän yliopistossa tehdystä pro gradusta. Tutkimuksessa tarkasteltiin pitkän iän ja kulttuuri-harrastusten yhteyttä 1900-luvun alussa syntyneiden ihmisten elinikään.

Erityisesti passiivinen kulttuurin harrastaminen, kuten konserteissa ja museoissa käyminen, on osoittautunut pitkän iän ennusteeksi. Passiivisen kulttuurin harrastajat elävät tutkimusten perusteella lähes kaksi kertaa muita todennäköisemmin yli 90-vuotiaiksi.

Pro gradun tehnyt Tuula Niemeläinen yllättyi tutkimuksen tuloksista.

- Yllättävää tuloksissa oli se, että passiivisen harrastamisen merkitys oli suurempi ennustaja pitkäikäisyydelle kuin aktiivinen harrastaminen, Niemeläinen kertoo.

Passiivinen taide- ja kulttuuriharrastaminen säännöllisesti toteutettuna lisäsi todennäköisyyttä saavuttaa korkea ikä 1.95-kertaiseksi verrattuna niihin, joilla ei ollut ollenkaan näitä harrastuksia.

Säännöllinen aktiivinen taide- ja kulttuuriharrastaminen, esimerkiksi kuorolaulu ja näytteleminen, lisäsi pitkäikäisyyden todennäköisyyttä puolestaan 1.65-kertaiseksi verrattuina niihin henkilöihin, joilla ei näitä harrastuksia ollut.

Vahvistaa aiempia tutkimuksia

Kulttuuri- ja taideharrastamisen on todettu aiemminkin olevan yhteydessä terveyteen, ennustavan pidempää elinikää ja ehkäisevän dementoitumista.

Taidetoiminnan vaikutukset hyvinvointiin ilmenevät monin eri tavoin: kokemuksen tuottamana elämyksenä, nautintona sinällään, yhteytenä hyvään terveyteen, yhteisöllisyyteen ja elämänhallinnan tunteeseen.

- Nyt saadut tulokset osoittavat, että nämä edulliset vaikutukset saattavat näkyä niinkin vahvassa terveyden ja hyvinvoinnin osoittimessa kuin korkean eliniän saavuttaminen, Niemeläinen toteaa.

Pro gradun aineistona käytettiin jo 25 vuotta jatkunutta seurantatutkimusta.

Vierailija

Mitä mieltä olette, onko television katselu ja radion kuuntelu kulttuuriharrastus?

Vierailija

Voi kysyä, että onko aikansa seuraaminen kulttuuria? Miksi pitäisi olla niin kultturelli?
Tuolla edellä on tutkomusvastaus meille luettavissa. Mutta!
Onko se jotenkin hienompaa, kun menee paikan pälle konserttiin tai näyttelyyn, kun että katsoo sen televisiosta?
Ehkä on hinoa maksaa korkea hinta jostakin pääsylipusta, onko se kultturellia?

Vierailija

Lainaus:

Mitä mieltä olette, onko television katselu ja radion kuuntelu kulttuuriharrastus?

Siinäpä se onkin mielenkiintoinen kysymys!!!
Kun minä löhöän sohvalla ja hihittäen katselen telkusta Pulttiboisin uusintoja niin harrastanko ehkä passiivisesti roskakulttuuria?
Ja kun minä viikon puolivälissä matkustan Lontooseen rock-konserttiin niin voinko hienostella ja sanoa meneväni kulttuurimatkalle Lontooseen?
Minusta koko kulttuurisana on viime aikoina kokenut melkoisen inflaation.

Vierailija

Lainaus:

Minä tuon kysymyksen heitin ja kysyn lisää. Eikö kirjojen ja lehtien lukeminenkin ole passiivista kulttuurin harrastamista? Entä jos ei välitä kauhean vanhaksi elää? Pitäisikö lopettaa sekin vähä?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Minä tuon kysymyksen heitin ja kysyn lisää. Eikö kirjojen ja lehtien lukeminenkin ole passiivista kulttuurin harrastamista? Entä jos ei välitä kauhean vanhaksi elää? Pitäisikö lopettaa sekin vähä?

Minä olen ollut sitten kultturelli jo pienestä pitäen kun aloin lukemaan Aku Ankkaa jo alle kouluikäisenä.
Jukra, mehän voimme kaikki olla kultturelleja, jopa se Pihtiputaan kuuluisa mummokin....

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Kait se kylttyyrisyys riippuu siitä MITÄ katsoo telkkarista. Tuleehan sieltä joskus hyviä ohjelmia. Ei minulla ainakaan ole ollut koskaan varaa ja mahdollisuuttakaan mennä kalliisiin konsertteihin tai edes teatteriin. Katselen sillä pakollisella TV-luvalla HYVIÄ ohjelmia ! Esimerkkinä uudenvuoden konsertti ja joskus ollaan katseltu oopperoitakin, vaikka onkin vaikeita ymmärtää vierasta kieltä. Paljon voi sisällyttää KULTTUURI-harrastukseen !

Vierailija

Kulttuuri-sanan sisällyksestä löytyy hyvää tietoa Wikipedian sivuilta. Minä mietinkin lähinnä sitä kulttuurin harrastukseen liittyvää pidempää ikä-käsitettä.
Oliskohan yksinkertaisesti vain se, että ihminen liikkuu enemmän ja levätessäkin on hyvänä puolena rentoutuminen.

Ainahan uusien virikkeiden saaminen, oli sitten mitä vain, on hyväksi ihmisille.

Vierailija

Suomen kulttuurirahaston teettämä laaja tutkimus on tullut siihen tulokseen että kulttuuri on kansaa konkreettisesti yhdistävä asia eikä kulttuuriharrastus ole tuloista kiinni.
Kulttuuria ei millään mittarilla voi väittää vain eliitin harrastukseksi.

Suosituinpia kulttuurikohteita ovat elokuvat, museot ja teatteri.

Vierailija

Lainaus:

Voi kysyä, että onko aikansa seuraaminen kulttuuria? Miksi pitäisi olla niin kultturelli?
Onko se jotenkin hienompaa, kun menee paikan pälle konserttiin tai näyttelyyn, kun että katsoo sen televisiosta?

Sinä et oivalla asian ydintä. TV ei ole kultuuria...ja kysytiin olettekeo HARRASTANEET jotain eli siis TEHNEET jotain. Väitätkö että oot valmistanut oman televisiosi?
Harrastan maalausta, olen osallistunut myös näyttelyihin ja lisää tulossa.
Parikymppisenä olin näytelmäpiirissä silloisella kotipaikkakunnallani.
Passiivisena eli katsojan roolissa käyn teatterissa, taidenäyttelyissä ja jonkin verran konserteissa. Kaikki tuo on luonnollinen osa elämää, se antaa voimia ja antaa ajatuksia. Ilman taide-elämyksiä elämä olisi aika köyhää.
Ei luonnistu Kauniiden ja rohkeiden katsominen TVstä, siinä menee aika hukkaan.
Millainen on televisiossa oleva taidenäyttely, en ole ikinä sellaisesta kuullut?
Mutta ehkä on niin että se jolla on luovia kykyjä, ottaa kulttuurielämykset osaksi omaa elämäänsä.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Sinä et oivalla asian ydintä. TV ei ole kultuuria...ja kysytiin olettekeo HARRASTANEET jotain eli siis TEHNEET jotain. Väitätkö että oot valmistanut oman televisiosi?
Harrastan maalausta, olen osallistunut myös näyttelyihin ja lisää tulossa.
Parikymppisenä olin näytelmäpiirissä silloisella kotipaikkakunnallani.
Passiivisena eli katsojan roolissa käyn teatterissa, taidenäyttelyissä ja jonkin verran konserteissa. Kaikki tuo on luonnollinen osa elämää, se antaa voimia ja antaa ajatuksia. Ilman taide-elämyksiä elämä olisi aika köyhää.
Ei luonnistu Kauniiden ja rohkeiden katsominen TVstä, siinä menee aika hukkaan.
Millainen on televisiossa oleva taidenäyttely, en ole ikinä sellaisesta kuullut?
Mutta ehkä on niin että se jolla on luovia kykyjä, ottaa kulttuurielämykset osaksi omaa elämäänsä.

Erimieltä Sailan kanssa...jälleen kerran.

Kulttuuria voi harrastaa television välitykselläkin.
Televisiosta tulee monensorttista konserttia, kevyestä klassiseen, näytelmiä, balettia....esityksiä moneen makuun.
Ei aina tarvitse istua siellä katsomossa eturivillä voidakseen nauttia ja harrastaa kulttuuria.
Ja onpa telkusta tullut monta ohjelmaa kuvataiteestakin, niissä joissakin on paneuduttu taiteen maailmaan jopa pintaa syvemmällekin
Kaikki mikä televisiosta tulee ei suinkaan ole Kaunarit tai Pulttipois ja ketjun puolivälissä joku käänsikin keskustelun koskemaan aihetta
televisionkatselu+kulttuuri.
Uskaltaisinpa jopa väittää että televisio on hyvin tärkeässä osassa kulttuurin sanansaattajana.

Vaikka onkin hienoa omistaa luovia kykyjä niin se ei suinkaan ole ainoa edellytys ottaa kulttuurielämykset osaksi omaa elämää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat