Musiikkiterapiaa vanhuksille

Vierailija

Olen kolme vuotta ollut eläkkeellä. Aloitin aikoinaan työni palvelualalla. Kun en sitten enää ollut nuori ja nätti oli vuorossa uran vaihto. Uusi ura urkeni monen mutkan kautta vanhusten virkistyksen parissa. Musiikki on ollut koko elämäni ajan tärkeä minulle.
Sovitin laulamista vanhusten virkistämiseen eri muodoissa. Teimme retkiä, tutustuimme yhdessä kulttuuriin ja siinä samalla löysin kadonneen itsetuntoni, joka putosi pohjalukemiin työttömyyden myötä. Löysin itsestäni runoilijan ja tarinoiden kirjoittajan. Viihdyin työssäni ja sain ihania ystäviä työyhteisössä ja asiakkaissani.
Kun tuli aika jäädä eläkkeelle, sovin pomoni kanssa, että jatkaisin vapaaehtoisena virkitystyötä vanhuksille. Paras palkka työstäni on kun huomaat vanhusten nostalgisissa tunnelmissa silmät loistaen kertovan nuoruusmuistojaan. Olen jopa tehnyt palkallistakin työtä, vaikka verottaja ei sitä ymmärrä, muttaa saanpahan itselleni hyvän mielen.
Musiikki on niin monen kirjavaa, että siltä saralta löytyy jokaisen makuun sopivaa kuultavaa ja laulettavaa. Kuorolaulu on itselleni lähinnä sydäntäni ja niinpä olen mukana sekakuorossa, jonka kanssa esiinnymme myös vanhuksille.
Jos Sinulla on eläkeläisenä halua olla mukana vapaaehtoistyössä, mitä se sitten pitääkin sisällään, lähde mukaan. Jokainen käsipari tuo lisäapua vanhusten hoitotyöhön. Olkoon se sitten ulkoilua, lukemista, kuuntelemista tai kuten minä yhteisen sävelen löytäminen ja sen kuunteleminen, jopa mukana laulaminen. Musiikki tuo mieleen muistisairaalle vanhukselle mieleen lapsuuden, nuoruuden, jopa saa heidät yhdessä laulamaan kansakoululauluja.
Laulusta voimaa!

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat