Isoveli valvoo.

Vierailija

Sodan jälkeen syntyi uusi valtio, DDR. Siellä toimi pahamaineinen vakoilujärjestelmä STASI.
Sen haamu kiusaa vieläkin silloin tällöin Suomeakin. Niinsanottu salainen Tiitisen lista nousee
aika ajoin puheenaiheeksi. Varmasti listalla olevia on vielä hengissä ja he elävät pelon
vallassa. DDR ja STASI ovat mennyttä aikaa.
MUTTA edelleenkin isoveli valvoo. Nyt vielä paljon suuremmassa mittakaavassa. Ja valvojana on
USA ja siellä CIA. Nyt siihen suhtaudutaan ihmeen kepeästi. Hieman jopa naureskellen.
Miksi näin on? Yksityisyyttämme loukataan. Miksi suhtaudumme siihen kepeästi?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kommunistien palveluksessa on ollut sellaisia henkilöitä jotka ovat nousseet vasemmistolaisina korkeille paikoille yhteiskunnassa. Siksipä mm. Stasin listoja ei julkaista.... tulisi ylläreitä.
Lännestä ei koskaan hyökätä Suomeen, ei ole hyökätty ennenkään. Idäsät sen sijaa kyllä.
Huvittava aloitus kaikenkaikkiaan!

Vierailija

Kuinka moni muistaa yleisillä paikoilla liikkuessaan, että tulee kuvatuksi kaiken aikaa. Valvontakameroita kun on melkein joka paikassa nykyään.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Huvittava aloitus kaikenkaikkiaan!

Hienoa, että on huvittaviakin aloituksia.
Kaikenkaikkiaan ihan vakava asia. Vakoilua lännestä,
Arkadianmäki hiljaa, me hymyillään.

Vierailija

Lainaus:

MUTTA edelleenkin isoveli valvoo. Nyt vielä paljon suuremmassa mittakaavassa. Ja valvojana on
USA ja siellä CIA. Nyt siihen suhtaudutaan ihmeen kepeästi. Hieman jopa naureskellen.

Helppoa on suhtautua kepeästi, kun tietää ettei ole yhdelläkään valtion tarkkailulistalla. :D
Haluaisinpa nähdä sen instanssin, joka viitsisi seurailla tavallisten taatiaisten tavallisia
päivittäistoimia.
Kuka enää hämmästyy mistään, johan me olemme olleet googlekameran myötä
maailman näyttöruuduilla iät ja ajat.

Vierailija

Paljon enemmän kuin valvontakameroista olen huolissani tavallisista kameroista ja kamerallisista kännyköistä. Niillä taatusti kuvataa sinua tietämättäsi paljon enemmän kuin valvontakameroilla. Saatat joutua vaikka minkälaisen jutun/uutisen/nettivideon tms. oheen kuvinesi ja luultavasti vielä muokattuine kuvinesi. Minkäs teet?

Vierailija

Mahtaako olla enää kaupan niitä kameroita, joilla voi ottaa kohteen tietämättä kuvaa?
Ääni ja punainen merkkivalo nykyisin monissa näkemissäni.
Julkisilla paikoillahan saa kuvata, mutta julkaiseminen on eri tarina.

Vierailija

Lainaus:

Sodan jälkeen syntyi uusi valtio, DDR. Siellä toimi pahamaineinen vakoilujärjestelmä STASI.
Sen haamu kiusaa vieläkin silloin tällöin Suomeakin. Niinsanottu salainen Tiitisen lista nousee
aika ajoin puheenaiheeksi. Varmasti listalla olevia on vielä hengissä ja he elävät pelon
vallassa. DDR ja STASI ovat mennyttä aikaa.

Mistä maailmasta sinä pullahdit? Etkö ole lukenut Orwelliasi? 1984 on vanha kirja, mutta vilkaise vielä.

Vakoilusta ei puhuta vakavasti, kun katsellaan bondeja ja muita vakoilujuttuja, mutta tiedossa niiden todellisuus on on ollut olleet 1800-luvulta lähtien. Nyt on nostettu esiin internet. Internetin viihdekäyttö on ovelasti salannut sen, että koko teknologia on sotiolasteknologiaa ja tarkoitettu mm. vakoiliukäyttöön. Suomalaisessa internetkoulutuksessa on vitsailtu 1980-luvulta alkaen, että minkä nettiin pistää, se on julkista kuin pihalle heittäisi. Salattavia asioita salataan matemaattisilla käännösalgoritmeilla, joita tavallinen pulliainen tuskin haluaa itselleen kustantaa.

Sitäpaitsi. Internet teknologian vakoilukäyttöä laillistetaan niillä loputtoman pitkillä sopimusehdoilla, jotka pitää hyväksyä ohjelmia ja laitteita käyttöön otettaessa. Aloittajakin on varmasti antanut luvan orkkia tietokonettaan ottaessaan käyttöön Microsoft-käyttöjärjestelmän. Tietojen suhteen pätee sama kuin rahan: Pidä huolta kukkarostasi!

Vierailija

Kun laittaa Googlen kuvahakuun jonkin sanan, niin aina sieltä löytyy ihmisten kuvia, olipa hakusana vaikkapa jokin eläin!
Itse en laita henkilökuvia koskaan nettiin.

Vierailija

Sinulle klo 16.36, nykyisissä kameroissa zoomausominaisuudet ovat sellaiset, ettet näe valoa etkä kuule ääntä. Ja se on julkisilla paikoilla pelottavaa ja perhejuhlissa kiusallista.

Vierailija

Lainaus:

Kun laittaa Googlen kuvahakuun jonkin sanan, niin aina sieltä löytyy ihmisten kuvia, olipa hakusana vaikkapa jokin eläin!
Itse en laita henkilökuvia koskaan nettiin.

Mutta kirjoitapa hakukoneeseen englanniksi esim. surmatkaa presidentti, niin kohta on CIA ovellasi ihan livenä!

Vierailija

<br /> [quote kirjoitti:

Mistä maailmasta sinä pullahdit? Etkö ole lukenut Orwelliasi? 1984 on vanha kirja, mutta vilkaise vielä.

Minä olen syntynyt toisen maailmansodan maailmoissa, silloin minä pullahdin. Tiedän kyllä tasan
tarkkaan nämä Orvellijutut. Eikä yhtään pelota.
Toista se on tämänpäivän nuorilla, heidän ehkä olisi syytä pelätäkin, heidän historiansa vauvasta vaariin tulee löytymään netistä.

Tietokoneissa on kyllä muitakin käyttöjärjestelmiä kuin Microsoft, sellaisiakin, joissa ei urkinta onnistu,
siis itse koneelta.

Vierailija

<br /> [quote kirjoitti:

Lainaus:

Minä olen syntynyt toisen maailmansodan maailmoissa, silloin minä pullahdin. Tiedän kyllä tasan
tarkkaan nämä Orvellijutut. Eikä yhtään pelota.
Toista se on tämänpäivän nuorilla, heidän ehkä olisi syytä pelätäkin, heidän historiansa vauvasta vaariin tulee löytymään netistä.

Tietokoneissa on kyllä muitakin käyttöjärjestelmiä kuin Microsoft, sellaisiakin, joissa ei urkinta onnistu,
siis itse koneelta.
Unix/Linus-miehet leveilevät. Käyttöjärjestelmä ei estä urkintaa tippaakaan. Myös väite FB-tietojen tai pilvipalvelintiedostojen vaarallisuudesta on höpsotystä. Kyllähän veronkiertäjäkin jää nalkkiin, jos menee kadulle huutamaan juttunsa julki.

Vierailija

Lainaus:

[Mutta kirjoitapa hakukoneeseen englanniksi esim. surmatkaa presidentti, niin kohta on CIA ovellasi ihan livenä!

Huulenheittonahan tuo on otettava, mutta jos kuvitellaan todellista seurantaa olevan, niin miten nuo kaikki suurkatastrofit pääsivät sattumaan? Esim. Kaksoistornit ja Norjan massasurmat ym?

Vierailija

Olenkohan harhainen? Jos kirjoitan Facebookissa, että mistähän löytyisi mökki vaikkapa Juhannukseksi
niin hetken päästä ilmestyy mainos: Vapaiya mökkejä Juhannuksena.
Joten jotain seurantaa on.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

[Mutta kirjoitapa hakukoneeseen englanniksi esim. surmatkaa presidentti, niin kohta on CIA ovellasi ihan livenä!

Huulenheittonahan tuo on otettava, mutta jos kuvitellaan todellista seurantaa olevan, niin miten nuo kaikki suurkatastrofit pääsivät sattumaan? Esim. Kaksoistornit ja Norjan massasurmat ym?

Niiden tekijät osasivat pitää tekoja valmistellessaan suunsa ja dataliikenteensä hiljaisina. Kaksoistornien "hävittäjälentäjien" puhelinliikenteestä oli kai tietoja, mutta johtopäätökset menivät pieleen. Kapasiteettiinsa nähden jenkkien nuuskinta on lehtitietojen mukaan yllättävän tehotonta, jos se ei perustu sateliittikuvaukseen..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat