Uuden Valamon ja Lintulan luostarit

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tein päiväretken Heinävedellä oleviin Uuden Valamon ja Lintulan luostareihin.
Bussilastillinen siististi pukeutuneita ja hyvin käyttäytyviä eläkeläisiä, emme huutaa kailottaneet emmekä laulaa loilottaneet vaan tarkkaavaisesti kuuntelimme oppaan kokoamia tarinoita luostarista.

Matkalla pysähdyimme katsomassa Varkauden kirkon alttarifreskoa.
Minusta kirkkojen pitäisi olla joko vanhoja kivikirkkoja tai puukirkkoja ja alttarilla pitää olla alttaritaulu, joten en oikein tuosta freskosta innostunut vaikka se hieno olikin.

Luostarit olivat erilaisia luonteeltaan, Valamossa näkyy häivähdys vanhan venäjän loistosta, mittaamattoman kalliita ikoneja sekä korvaamattomia messuesineitä.
Omaisuutta luostarilla ainakin on vaikka rahasta puutetta olisikin.
Vanha palanut päärakennus oli surullinen näky, palaneet hirret oli purettu, jäljellä oli vain luuranko.
Meille kerrottiin että vakuutusrahat olivat huvenneet purkutöihin ja kartanon kohtalo on vielä avoin.
Lintula on pehmeämpi, sen pienen kirkon yksinkertainen ikonostaasi huokui rauhaa ja lempeyttä.
Mieleen jäi muhimaan ajatus lähteä joskus vapaaehtoistyöhön Valamoon viinimarjoja poimimaan tai talkootyöläiseksi Lintulaan kuopsuttamaan kasvimaata.
Ihan varteenotettava vaihtoehto etelän lomalle.

Kalmistot ovat aina kiehtoneet minua.
Valamon hautuumaalle on haudattu Pentti Saarikoski sekä Elina ja Pentti Karjalainen.
Munkkien haudoilla oli ortodoksi ristit sekä pieni kivi jossa oli kolme lukua, kuolinpäivä, elinikä vuosina sekä vuosina aika jonka hän oli Jumalaa palvellut.
Tiesittekö että luostareiden hautuusmaalla on aina avattu hauta muistuttamassa eläviä elämän rajallisuudesta.
Elina Karjalainen on muistanut Lintulaa myös testamentissaan, minä mm. istuin Uppo Nallen äidille kuuluneella tuolilla.

Kaiken kaikkiaan mukava ja opettavainen päivä.
Opimme paljon uutta, ortodoksi luostareiden jokapäiväiseen elämään kuuluvaa asiaa.
Kotimaanmatkailu on mielestäni liian aliarvostettua, onko niin että mikä on lähellä,sitä ei osata arvosteta.

Kuvassa Valamon pääkirkon lahjoituksena saatu uusi upea ikonostaasi.

Sivut

Kommentit (28)

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nii,olen minäkin saanut tutustua Valamon luostariin kaksikin kertaa.Nuorena olin mukana ikonimaalareitten retkellä.Siskoni maalasi ikoneita,vaikkei ole ortodoksi.Toisen kerran vierailin siellä vajaa 60-vuotiaana.Toki punaviiniä piti ostaa kotiin viemiseksi-hyvää.
Lintulan luostariin tehtiin matka samalla kertaa kuin Sibeliuksen Ainolaan.Silloin olimme matkalla Saarenmaalle ja pysähdyimme menomatkalla tutkailemaan näitä kotimaan kohteita.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos mökinmuori, mukavasta esittelystä! Minä olen kerran käynyt tuolla Valamossa.

"Tiesittekö että luostareiden hautuusmaalla on aina avattu hauta
muistuttamassa eläviä elämän rajallisuudesta."

Tuo olikin uusi tieto minulle....
voisi olla hyvä ja puhutteleva käytäntö myöskin kaikilla muilla hautausmailla.

Vierailija

Olen vieraillut Valamossa vuosien aikana 3 krt, Helsingistä Valamon ystävien kanssa.
Käytiin joka kerta myös Lintulassa, äiti Marina tavattiin joka kerta.
Valamo on aina ollut "kaupallisempi" verrattuna Lintulaan.
Moneen vuoteen ei ole tullut käytyä Valamossa, ehkä sinne vielä joskus tulee mentyä.
Meillä on Valamossa kuulunut aina oma esittelykierros. Esittelijänä on ollut mm. ex-johtaja, arkkimandriitta Sergei ja myös munkki Serafim.
Kuka mahtanee luostaria johtaa, on ollut myllerrystä sillä rintamalla.
Myös taitava ikonien entisöijä on tavattu (Helena Nikkanen). Hänkin on kait eläkkeellä jo. Valamon kirjastoon olen myös tutustunut.
Meidän vierailut kestivät perjantai-illasta sunnuntaihin. Ajankohta oli syyskuun loppupuolella eli riska oli joka kerta parhaassa loistossaan.
Hautausmaalla kävimme myös, mm. Saarikosken haudalla.
Eräällä kerralla oli ristillä paperilappunen jossa teksti: Kaiken ne sulta vei.... ja jotain muuta mielenkiintoista, allekirjoittajana naisihmnen jolla oli vahvat "sympatiat" Saarikoskea kohtaan! Pyysivät että luen tekstin kaikille, nauroimme kyllä ihan vilpittömästi. Koko sanomaa en enää muista.
Valamo on loistavalla paikalla, vettä ympärillä runsaasti, hiljaisuutta. Runosuoni puhkesi joka kerta, niinpä osasin varata myöhemmillä kerroilla aina paperia mukaan, eka kerralla kirjoitin lompakossa oleville pankin nostokuiteille!!
Saila

Vierailija

Valamon johdossa on talousriitojen vuoksi kertaallaan erotettu Igumeni Sergei, hänet on palautettu udelleen virkaansa.
Matkatoimistoliittojen kilta on valinnut Valamon parhaaksi kotimaiseksi matkakohteeksi vuonna2012.
Saarikosken haudalle viedään edelleen kirjelippusia ja kuulakärkikyniä, lisäksi siellä on muutamia valokuvia Saarikoskesta, kaikki tuo sälä tekee haudan sotkuisen näköseksi.

Minä pidän venäläisestä ruoasta ja vaikka minulla on venäläinen keittokirja niin ostin Lintulasta Rauni Väinämön kirjan Paastosta juhlaan ja arkeen---Ortodoksinen keittokirja.
Valamossa tulee esiin Venäjä hyvin vahvana, siellä on runsaasti tauluja ja maalauksia mm. Venäjän Tsaareista.
Valamossa käynnin seurauksena minua alkoi kaihertaa halu nähdä myöskin Laatokan Vanha Valamo ja sen kauniit ikonit.

Mitenkäs sellainen kämmy pääsi käymään ettei mukana ollut paperia, kirjoittava ihminenhän kantaa aina mukanaan kynää ja paperia, sehän on suorastaan katastrofi jos kynä ja vihko laukusta puuttuvat.

Vierailija
samettiruusu

Nii,olen minäkin saanut tutustua Valamon luostariin kaksikin kertaa.Nuorena olin mukana ikonimaalareitten retkellä.Siskoni maalasi ikoneita,vaikkei ole ortodoksi.Toisen kerran vierailin siellä vajaa 60-vuotiaana.Toki punaviiniä piti ostaa kotiin viemiseksi-hyvää.
Lintulan luostariin tehtiin matka samalla kertaa kuin Sibeliuksen Ainolaan.Silloin olimme matkalla Saarenmaalle ja pysähdyimme menomatkalla tutkailemaan näitä kotimaan kohteita.

Se oli kyllä marjaviiniä, kuten Valamossa oikeaoppisesti sanotaankin. Viinirypäle ei kasva Suomessa joten viinimarjoista yms. tekevät marjaviiniä. Valamon tuotteet ovat ok.

Vierailija
mökinmuori

Valamon johdossa on talousriitojen vuoksi kertaallaan erotettu Igumeni Sergei, hänet on palautettu udelleen virkaansa.
Matkatoimistoliittojen kilta on valinnut Valamon parhaaksi kotimaiseksi matkakohteeksi vuonna2012.
Saarikosken haudalle viedään edelleen kirjelippusia ja kuulakärkikyniä, lisäksi siellä on muutamia valokuvia Saarikoskesta, kaikki tuo sälä tekee haudan sotkuisen näköseksi.

Minä pidän venäläisestä ruoasta ja vaikka minulla on venäläinen keittokirja niin ostin Lintulasta Rauni Väinämön kirjan Paastosta juhlaan ja arkeen---Ortodoksinen keittokirja.
Valamossa tulee esiin Venäjä hyvin vahvana, siellä on runsaasti tauluja ja maalauksia mm. Venäjän Tsaareista.
Valamossa käynnin seurauksena minua alkoi kaihertaa halu nähdä myöskin Laatokan Vanha Valamo ja sen kauniit ikonit.

Mitenkäs sellainen kämmy pääsi käymään ettei mukana ollut paperia, kirjoittava ihminenhän kantaa aina mukanaan kynää ja paperia, sehän on suorastaan katastrofi jos kynä ja vihko laukusta puuttuvat.

Kun työviikon jälkeen lähtee perjantaina (suoraan töistä) reissuun, ei kaikkea muista.
Enimmäkseen kirjoitan muuta kuin runoja - Valamo vain nyt sattui inspiroimaan runomittaan. Olin sillalla ja kirjoittelin, eka runo syntyi jo bussimatkalla jossain lahden jälkeen!
Saila

Vierailija

Katsoin tänä aamuna televisiosta ohjelmaa jossa entinen ravintoloitsija Hariton Tuukkanen oli rakentanut Kirkkonummelle luostarikirkon vanhaan hevostalliin. Onko kukaan Prokovan luostarikirkossa käynyt, onko sinne aina ovet auki vierailijoille?

lumihuntu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Juuret ovat luostareiden suunnalla..en ole ortodoksi, mutta aina on kiehtonut se uskonto ja luostarien elämä. Kaukaisimmat juureni juontavat Venäjän puolelle, ehkä pieni pisara on geeneihini jostain kaukaa menneisyydestä tullutkin.
Joka kesä käyn omalla porukalla Valamossa ja useimmiten Lintulassakin.
Valamo on hyvin matkailullinen turistien täyteinen, mutta kyllä sieltä sen rauhankin tavoittaa, kun hiljentyy ikonien äärellä..kuuntelee ja katselee kuvien sanomaa. On valtava se rukousten määrä joka ikonien edessä on rukoiltu, siihen on hyvä omakin hiljainen ajatuksensa laittaa, pyytää siunausta elämäänsä.
Myös kauniilla piha-alueella voi rauhassa istuskella ja tallettaa mieleensä näkymiä ja tunnelmia. Siellä ajatukset lepäytyy.

Tänäkin kesänä teen taas omanlaisen "pyhiinvaellusretkeni" sinne.

Vierailija
Aino mummo

Katsoin tänä aamuna televisiosta ohjelmaa jossa entinen ravintoloitsija Hariton Tuukkanen oli rakentanut Kirkkonummelle luostarikirkon vanhaan hevostalliin. Onko kukaan Prokovan luostarikirkossa käynyt, onko sinne aina ovet auki vierailijoille?

Olemme olleet siellä kerran, siellä on keväällä ollut yksi pv jolloin on tarjolla ateria kaikille. Jotain kaksi-kolme vuotta sitten kävimme, sii siinä luostarissa jossa ateria oli tarjolla. Muuten se ei ole avoinna eli ei voi mennä ihan noin vaan.
Saila

Vierailija
lumihuntu

Juuret ovat luostareiden suunnalla..en ole ortodoksi, mutta aina on kiehtonut se uskonto ja luostarien elämä. Kaukaisimmat juureni juontavat Venäjän puolelle, ehkä pieni pisara on geeneihini jostain kaukaa menneisyydestä tullutkin.
Joka kesä käyn omalla porukalla Valamossa ja useimmiten Lintulassakin.
Valamo on hyvin matkailullinen turistien täyteinen, mutta kyllä sieltä sen rauhankin tavoittaa, kun hiljentyy ikonien äärellä..kuuntelee ja katselee kuvien sanomaa. On valtava se rukousten määrä joka ikonien edessä on rukoiltu, siihen on hyvä omakin hiljainen ajatuksensa laittaa, pyytää siunausta elämäänsä.
Myös kauniilla piha-alueella voi rauhassa istuskella ja tallettaa mieleensä näkymiä ja tunnelmia. Siellä ajatukset lepäytyy.

Tänäkin kesänä teen taas omanlaisen "pyhiinvaellusretkeni" sinne.

Valamon hotellissa on rauhallista, hiljaista. Siellä ei ole radiota, ei TVtä.
Kerran kun oltiin, sinne oli tullut joku porukka olutlasteineen, pitivät hirveätä melua hotellin puolella.
Moni muu asiakas antoi palautetta respaan, josta sanottiin, ettei sillä väellä ole koskaan asiaa Valamoon. Oli joku firma "retkuilemassa" maakunnissa ja yöpyivät yhden yön Valamossa.
Joku meidän porukasta kysyi aamiaisella niiltä, misät olivat. Ukko vastasi että Tampereelta. Mies totesi että sen kyllä hyvin uskoo!Todella sivistymätöntä, tietämätöntä porukkaa ja käytöstä. Tuon jälkeen ei ole tullut käytyä, mutta ei johdu toki tamperelaisista vaan muusta.
Saila

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mökinmuori ja Saila kirjoittivat käynneistään ed. mainituissa luostareissa. Minuakin ne ovat aina kiehtoneet. Vanhempani kävivät siellä vuosikymmeniä sitten ja harmitti kovasti, kun työni vuoksi en voinut lähteä mukaan.
Kiinnostaisi tietää, ketkä näitä seuramatkoja sinne järjestävät? Voisihan sinne autollakin lähteä, mutta vaikeaa saada matkaseuraa mukaan. Asun Helsingissä, en kuitenkaan ole huomannut minkäänlaista mainosta näistä matkoista.

Vasta tänään lueskelin tätä sivustoa. Sattuipa mukavasti, eilen illalla kuuntelin Youtubea ja etsiskelin luostarimusiikkia. Joitakin vuosia sitten Suomessa kävi Novospasskin luostarin mieskuoro konsertoimassa. Olin kuuntelemassa Pyhän Laurin kirkossa konserttia. Jäi mieleeni Tsaarin perheen ylistyshymnin sävelmä, hyvin tuttu sävelmä minulle. Tätä kappaletta etsin. Löysin virren 579 "Oi, Herra, siunaa Suomen kansa...". Aivan ihana.

Olen myös pitkään haaveillut päästä ikoni-maalauskurssille. Tätä voisikin ajatella yhdeksi harrastukseksi syksyllä.

Vierailija

Hyvinkään liikenne järjestää joka kesä ainakin yhden päiväretken noihin luostareihin, eli tämän kesän retki taisi valitettavasti mennä jo.
Lähtö on myös Helsingistä, Kiasman pysäkiltä.
Paljon tuli osallistujia junalla Helsingin ympäristöstäkin.
Katsopa Hyvinkään Liikenne ja päiväretket, siellä on myös paljon muuta mielenkiintoista.

Vierailija

Olen myös viettänyt kahtena kesänä muutamia päiviä Valamossa. Majoituin munkkien vanhaan, askeettiseen, romanttiseen keljaan. Pihan puissa on satoja lintuja ja niiden visertely huumaava. Ympärillä olevassa maastossa voi retkeillä, varata trapessasta vaikka haudutettua teetä mukaansa ja patikoiden jälkeen voi käydä syömässä yrttikeiton ja illalla vaikka juhlallisemman venäläistyyppisen aterian. Ehtoo-ym.palveluihin voi osallistua mielialojensa mukaan.
Valamon luostaria arvostan hiljentymisen ja kauneuden tyyssijana ja keskiaikainen kirkkomusiikki kuin ortodoksinen musiikki ovat minulle läheisiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat