Sienihullun päiväkirja

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Ihanaa, ne ovat täällä taas!
Ensimmäinen rohkea tiedustelija on tavattu metsänreunasta.
Ei aivan se himoittu herkkutatti, mutta samaa heimoa kuitenkin.

Olen kysellyt millainen on suhteesi valkosipuliin ja nyt utelen sienihulluna millainen on suhteesi sieniin?
Tähän ketjuun toivoisin myös havaintoja eli mitä, missä, milloin....
Kuvat ja sieniruokareseptit olisivat myös mukavia eli mikä on sieniruokabravuurinne ja mikä on lempisienenne ja mikä....
Aiheita ja juttujahan sienihulluilla riittää loputtomiin.

Parasta mitä minulta löytyy on sienisalaatti johon laitan suolasieniä, punasipulia ja herkkukurkkuja.
Nuo kaikki sekoitan smetanan joukkoon ja nam...se on siinä...

Sivut

Kommentit (53)

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

mökinmuori,olen todellakin kiinnostunut sienistä!Kirjaan joka kesä sienisaaliini sienestäjän tietokirjaani sen tyhjille sivuille.Näes,miul on tapana kirjoitella joka paikkaan...huonoo suomee...

Ote sienikirjan sivulta 27-28.05-saimme korvasieniä kaksi korillista...ihanaa...Vielä myöhemmin löysimme korvasieniä korillisen.-Olen jossain palstalla kertonutkin,että vaihdoimme korvasienemme ravitsemusliikkeessä ruokakuponkeihin,toki jätimme itsellekin jonkinverran muhennoksiin ja keittoihin.
Varmaan palaan tähän aiheeseen loppukesästä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viime vuoden syyskuun sienisaalista.
Olemme valkosipulin ja myös sienien
ystäviä. Vielä on muutama pussi suppiksia
pakkasessa.
Ehkä heinäkuun alussa voisi käydä katsomassa olisiko jo tatteja
tai kanttarelleja jo noussut.

Hyviä sienisaaliita toivotellen Lm

Vierailija

Oma sienihulluuteni on perua jo lapsuudesta, muistan hyvin miten sienireissut tuntuivat suurilta seikkailuilta.
Oli hyvin jännittävää kun koskaan ei tiennyt minkä puun alta tai mistä notkelmasta se sienisaalis löytyisi.
Siihen aikaan keräsimme vain kanttarelleja ja rouskuja, mustarouskun myrkyllisyydestäkään ei vielä tiedetty mitään.
Korvasienestä oli varoitettu ja sen kiersimme kaukaa, tattien päälle ei ymmärretty vaan ne potkittiin sivuun.
Näin jälkeenpäin ajatellen, miten suurta tuhlausta!
Ja koska keräsimme rouskuja, niin sienikastike tehtiin suolasienistä ruskeaan kastikkeeseen.
Kuitenkin tuossakin muodossa sienten maku miellytti jo silloin.

Vasta aikuisiällä olen oppinut tuntemaan suppikset, mustat torvisienet, kehnäsienet sun muut.
Uppoutuminen tattien kiehtovaan maailmaan se on vasta makumatka ollutkin.

Mutta kuten samettiruusu sanoi, ehkä syksymmällä on enemmän kerrottavaa, paras sieniaikahan on vielä edessäpäin.

Vierailija

Sienet ovat luonnollinen osa ruokarepertuaariamme. Jo lapsena totuin sieniruokiin. Sitä oikein odotti koska tulevat kantarellit, rouskut jne.
Sienipihvit jo sanana saa veden herahtamaan kielelle - jauhelihaa ja rouskuja.... on todella hyvää.
Rouskuista tehtiin valkokastiketta useimmiten, näin muistelen.
Äitini kerto poimineensa sieniä joskus 1930-luvun lopulla, silloin ei sieni ollut mitenkään suosiossa. Sieniä pidetiin karjan ruokana ja ihminen joka oli köyhä, poimi kuulemma sieniä!! Oli tietysti jonkin verran peitellyt sienten poimintaa....
Saila

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Huomenia.Nukuin ns.pommiin.Nou hätä,pitää lähteä ruokakauppaan ja suunnitella ruoat kahdeksi päiväksi 9v. ja 11v.pojille.

Sienistä puheenollen,minullakin on hieman viime syksyn sieniä tallella.Niistä pitäisi paistaa pihviä.
Periaatteeni on,etten poimi valkoisia hetulasieniä, ettei tule vahinkoa tunnistamisessa.

Suppilovahvero-ja kanttarelleja saan aina huonosti.Korvasienet,haperot,herkkutatit,voitatit,joskus männyn punikkitatteja,erilaiset rouskut, ja vaaleaorakaat-siinäpä ne.
Olen huomannut sen,että jos poimin herkkutatteja kovin aikasteen heinäkuulla,ne ovat matosempia kuin myöhemmin
kerätyt sienet.

Mutta ihanaa on kulkea metsässä...sienestämässä ja marjastamassa.Kuvassa olevat vähän vanhentuneet sienet löysin 27.8.2012.

Vierailija

Juuli mainitsikin nuo etikkasienet.
Babykanttarellit ja kangassienten pienet alut,"nappisienet" etikkaliemeen säilöttynä sopii niin lihan kuin kalankin lisukkeeksi.
Nuorista lampaankäävistä voissa paistettu leivitetty pihvi on taivaallista, vanhat tuppaavat muuttumaan kitkeriksi.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuo mökinmuorin eilen 19:02 laittama kirjoitus oli kovin tutun tuntuista. Ihan lapsesta asti olen sienimetsässä käynyt ja sienistä olen tehnyt monenlaista syötävää.
Silloin lapsena kun äidin mukana kuljimme sienimetsässä keräsimme vain rouskuja ja kantarelleja. Äiti sanoi aina, että sellaiset sienet joista tulee maitoa, ovat turvallisia, siis niiden kantarellien lisäksi. Myöhemmin olen alkanut kerätä muitakin, kuten tatteja ja korvasieniä.

Nyt kun ruokakunta on käynyt jo pieneksi ja ainoastaan minä syön sieniä, tulee niistä harvemmin laitettua ruokaa. Äitini teki aina vaalean sienikastikkeen ja sienisalaattia jossa oli liotettujen suolasienien lisäksi vain sipulia ja etikkalientä. Tykkäsin siitäkin, itse käytän sienisalaattiin vähän muitakin aineksia, ainakin kermaviilikastikkeen.
Olen tehnyt pihvejä jauhelihan kanssa sekä ihan kasvispihvejä. On minulla yksi bravuri, pienet sienipiiraat joihin olen käyttänyt korvasieniä jos niitä on ollut. Sienien puuttuessa olen ne korvannut kalalla tai kinkkurouheella.
Herkkutatteja olen säilönyt kuivattuna ja oikeastaan niitä silmälläpitäen kuivurinkin ostin. Toki siihen muutakin kuivattavaa on löytynyt.

Sienestäminen on edelleen jännittävää, hauskempaa kuin marjojen poimiminen. Tuleehan siinä liikuntaakin.

Vierailija

Tein tänään täytettyjä kesäkurpitsoita Temosen Olgan tyyliin.
Eihän ne mitään kauniita ole mutta maku on sitäkin herkullisempi.
Täytteeseen tulee mm.suppilovahveroita ja Musta Pekka juustoa.
Pippurinen Musta Pekka ja suppikset ovat voittamaton yhdistelmä.

Vierailija

Kyllä meitä sienihulluja piisaa;-))
Tiedoksi, että eka kanttarellit olen jo etelä Suomesta löytänyt. Marketissakin oli jo myynnissä, mutta kovin olivat pieniä. Mökkikirjasta katselin, että viime vuonna ekat kanttikset syötiin 15.7.
Minulta löytyy sieniä pakastettuna, suolattuna ja kuvattuna niin reilusti, ettei yksi huono satokausi saa murheelliseksi.
Vesikielellä Kikka.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä meitä sienihulluja piisaa;-))
Tiedoksi, että eka kanttarellit olen jo etelä Suomesta löytänyt. Marketissakin oli jo myynnissä, mutta kovin olivat pieniä. Mökkikirjasta katselin, että viime vuonna ekat kanttikset syötiin 15.7.
Minulta löytyy sieniä pakastettuna, suolattuna ja kuvattuna niin reilusti, ettei yksi huono satokausi saa murheelliseksi.
Vesikielellä Kikka.

Tuli juuri mieleen mitenkähän on, onko kantarelleja jo jossain nähty.
ensi viikolla mennään pohjoisempaan Suomeen, siellä no kantarelleja runsaasti mutta niin on poimijoitakin.
Sää on nykyään samanlaista aina etelästä tuonne Oulun korkeudelle saakka, joten rannikolla voi olla jo kanterelleja.

Vierailija

Lainaus:

Mielenkiintoista! Seinähullun päiväkirja, se täältä puuttuikin.
Täytyykin miettiä mikä sieni on se joka tekee seinähulluksi!

No sehän on tietysti harmaa mustesieni+alkoholi, ne saattavat tehdä sinut seinähulluksi.
Myös seitikit aiheuttavat hallusinaatioita ennenkuin olet kanttuvei...

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Löysin paikallisesta lehdestä tällaisen sinikuvan.Kuka tietää,mikä tämä on?-Nimikin on sienelle löytynyt.
En tiedä,onko väritys oikea,mutta muoto on aika mielenkiintoinen.

Olen kohta lähdössä mökille,palailen todennäköisesti takaisin keskiviikkona.
Pitää katsastaa,josko jotain sientä jo löytyisi...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat