Pietarista

Vierailija

Asun Pietarissa. Näen ikkunastani kattoja. Pitääpä olla ´matkaoppaalla´ turvalliset ja kunnossa olevat katot joilla hän turisteja käyttää. Itse en sellaiselle kierrokselle menisi. Toisekseen miten ihmeessä edes voi mainostaa ko. kattokierroksia, jos ja kun se on laitonta!? Pietarissa on kyllä tarpeeksi paljon näkemistä ja kokemista ihan maan kamaralla ja myös kanavia seilaillen. Kaunista ja turvallista kesää kaikille turisteille!

Kommentit (9)

Vierailija

Pietari on hieno kaupunki. Jo koko kaupunkikuva on hieno palatseineen ja kirkkoineen. Isot tavaratalot ja ostoskeskukset täynnä länsimaista tavaraaja naiset pukeutuu hienosti turkiksiin ja huiman korkeisiin korkoihin.

Vierailija

Useasti Pietarissa käyneenä sanoisin että kulttuurinystävän ykköspaikka on ehdottomasti Eremitaasi.
Siellä on esillä patsaita, maalauksia, ja tsaarin aikaista häikäisevää esineistöä.
Jos on maalaustaiteen ystävä niin silloin kannattaa tutustua myös Venäläisentaiteen museoon, siellä kuluu tunti jos toinenkin.
Kirkkoja riittää, on maskuliininen Iisakin kirkko, naisellinen ja feminiininen Verikirkko, Smolnan katedraali ja Pietari -Paavalin linnoitukseen on haudattu Venäjän Tsaareja ja heidän perheenjäseniään.
Näkemisen arvoisia ovat myös palatsit, Pietarhovi sekä Tsarskoje Selon Katariinan palatsi meripihkahuoneineen.
Marijinski teatterissa esitetään balettia ja Nikolajevitsin palatsissa on kansantanssiesityksiä.
Venäläinen sirkus on maailmankuulu mutta sitä en eläinsuojelijana voi suositella kenellekään.
Näihin kun vielä lisätään Nevan risteilyt niin tähän kaikkeen ei riitä viikonloppu eikä toinenkaan...mutta näistä on hyvä valita ja palata tuohon viehättävään kaupunkiin aina vain uudestaan.
Pietari on yksi minun suosikkikaupunkejani, olen menetänyt sydämeni sen slaavilaiselle sielulle.
Niin paljon kaunista niin lähellä!

Vierailija

"Kulttuurinnälkäisten" kannattaa ehdottomasti tutustua Pietarin nähtävyyksiin ja kulttuuri-tarjontaan.
- myös usein aikoinaan Pietarissa vieraillut-

Vierailija

Tuossa Mökinmuorin kirjoituksessa oli kyllä viikolopun visiteeraajalle paljon näkemistä. Mariinskin sijaan ehkä menisin Musorskin oopperaan, sillä se on keskustassa nähellä kaikkea eli hiukkasen helpompi mennä. Monet oopperat, teatterit ja musiikkisalit sulkevat ovensa kohta heinäkuun alkupuolella ja avaavat sitten pikkuhiljaa syyskuussa. Mutta ilman oopperoitakin on sitä näkemistä. Voi vaikkapa ajaa metrolla tai istua kahvilassa - sekin on uutta näkemistä ja kokemista. Ai niin ja paikalliset torit voi katsastaa. Tai jos niin haluaa niin vaikkapa Nevskin varrella olevan iso Stockmannin kauppaakeskus tai tien toisella puolella vieläkin isompi Galleria-kauppakeskus. Niin ja sitten voi tietysti käydä sunnuntaina Pyhän Marian kirkossa, jossa inkerinsuomalaisessa kirkossa on suomeksi jumalanpalvelus.
Ja ei kun matkaan...
Olen siis tuo anonyyni Pietarissa asuja.

Vierailija

Ei Pietariin kannata ostoskeskuksiin mennä. Siellähän pitäisi olla ns. vanhaa Venäjää esittelevää rakennusta vaikka millä mitalla. Eli Eremitaasi, Talvipalatsi jne.
Joku kattokierros on aika älytön.

Vierailija

Olen näistä kattokierroksista lukenut enemmänkin, taitavat olla sitä uutta nykypäivää, niitä järjestetään ainakin Pariisin ja Rooman katoilla.
Itse tuollaisille menisin jos ne olisivat turvallisia ja ennenkaikkea, jos pää kestäisi.
Ajatelkaas mitkä näkymät olisivat esim. Talvipalatsin katoilta....Wow!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat