Luonnon tee-ja rohtokasvit

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Oletteko keränneet luonnosta teeaineksia yms. ja kuivaneet niitä? Itseäni aihe kovasti kiinnostaisi vain tietotaitoa puuttuu.Netistä ja kirjoista tietysti löytyisi tietoa ,mutta täältä olisi mukavampi lukea aiheesta,jos kokeiltua tietoa löytyisi .Tällä hetkellä siankärsämöä ainakin voisi vielä kerätä,kamomillasauniota myös.Ja vielä minkälaisia sekoituksia olette tehneet,voiko näitä kuivata ilman kuivuria.

Kommentit (8)

Vierailija

Moikka!
Olen kanssa innostunut vast ikään ja franssilan sivuilta oon katsellut sekoituksia. Tänään keitin mustaherukka, pihasaunio teetä johon sekoitin kuusenkerkkä siirappia. Piha saunio on tosi maukas, joten paljon ei sitä kannata laittaa. Maistuu muuten mullalle. Millaisia yhdistelmiä olet kokeillut. Ehditkö tekemään apila teetä. Se on herkullista. Mulla on usein teen perus runkona mustaviini marjaa koska se on hyvää. Maustan myös tyrnin lehdillä(ei erityisen makuista, mutta terveellinen), nokkosella (maistuu vihreeltä :) Nyt saisi kerätä taasen kanervaa...
Arktiset aromit on mielestäni hyvä selailu sivusto. Kirjoista tykkään valittujen palojen: suomen terveyskasvit ja villiyrtti kirja.
Olisi kiva vaihdella kuulumisia :)
Maria

Vierailija

http://www.nettiet.fi/forum/terveys/939-Vaihtoehtoiset-hoitomuodot.html
Vaihtoehtoiset hoitomuodot

joku oli täällä jo maininnutkin edellä olevan keskustelun, siellä on myös yrttiteeasiaa.

Omassa kirjahyllyssä nämä usein kerratut opaskirjat:

Toivo Rautavaara: Mihin kasvimme kelpaavat

Virpi Raipala-Cormier: Luontoäidin kotiapteekki

Michael Castleman: Terveyskasvit

Itse olen keväällä kuivannut koivunhiirenkorvia teeksi, samoin sekoitusta vadelmanlehdistä,
mustikanlehdistä ja maitohorsmaa. Myös väriä antamaan voi kuivata ruusun terälehtiä ja
maitohorsman kukkia. Paljon muitakin erilaisia yhdistelmiä voi tietysti kokeilla :-)

Vierailija

Marialle moi,teeaineksien keräily tältäkesältä taitaa olla suurimmalta osalta ohi.Ainakin lehdet,jotka olisi pitänyt kerätä ennen kukintaa.No kukkia voi ainakin vielä kerätä.Minä olen vielä tyytynyt kaupan yrttiteetä ostamaan.Kun aiheen opiskeluunkaan ei ole nyt aikaa riittänyt.Ehkä sitten ensikesänä:)
Minulla on kirjana:Luonnon hyötykasvit ja luonnonmukainen viljely.Kirjoittajina,Rautavaara,Typpi,Vainio.
Sitruunamelissateetä olen joskus tehnyt,aika mautonta,vaatisi jotain sekaan.Minusta hyvä maku pitäisi myös olla että olisi mielenkiintoa näitä keräillä ja käyttää.
Kuusenkerkkäsiirappikin jäi tältäkeväältä tekemättä.

Vierailija
woman51

...Sitruunamelissateetä olen joskus tehnyt,aika mautonta,vaatisi jotain sekaan.Minusta hyvä maku pitäisi myös olla että olisi mielenkiintoa näitä keräillä ja käyttää.

Sitruunamelissatee on hyvä iltatee, rauhoittava ja auttaa nukahtamisessa. Aika mauton se tietysti
yksin on, mutta siihen voi makua antamaan lisätä vaikkapa oreganoa (mäkimeirami), sekin on
rauhoittava. Mäkimeiramia kasvaa villinäkin joillakin alueilla.
Nuo molemmathan ovat myös maustekasveja ja niillä on lisäksi erilaisia terveysvaikutuksia.

Molemmat ovat monivuotisia ja olen niitä aikaisemmin paljon kasvattanut, kuivannut
lehdet teetarvikkeiksi ja jaellut suurimman osan ystäville ja "kylänmiehille" :-)

Kiinnostava aihe on "luonnonkasvit lääkkeenä ja ravintona", ja olen monia (kymmeniä)vuosia
koettanut ottaa niistä asioista selvää. Myös itse olen käytännössä kokeillut kaikenlaista.

Täällähän on kirjoittanut joku toinenkin Maria, mutta miehän olenkin Maria07.
Aina ei tule allekirjoitukseen lukua lisättyä, mutta selviäähän asia profiilikuvassa olevasta
valokuvasta :-)

Vierailija

Maria07,minusta oregano teeaineksena vaikuttaa oudolta,olen sitä itsekin kasvattanut,ja kasvaa sitä vieläkin,olen sen vain mieltänyt lähinnä pitsamausteeksi.Pitää sitäkin kokeilla.
Tänään keräilin teeainekset joissa oli mustaherukan-ja vadelmanlehtiä,kurttulehtiruusun kukanterälehtiä ja rantamintun lehtiä.Hyvä juoma tuli,tykkäsin.Hiostamista pitäisi myös edes hieman harjoitella,jos vain hyviä lehtiä vielä löytyisi.Ja pakurikääpää pitäisi kokeilla,sitä ei ole omasta takaa.Nokkosta en ole käyttänyt.

Vierailija

En ole mitänä keräillyt muualta kuin ruokakaupastani. Sitruunamelissan sanotaan ehkäisevän/parantavan tulehduksia. Mene ja tiedä.
Oreganoa meillä on maalla pihalla, sain alkuja ex-työtoverilta. Mahtavasti kasvavat, käytän yrttejä ruokiin tuoreina ja myös kuivaan myöhempää käyttöä varten. Lähinnä kyllä maustamismielessä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat