Hyväksyä, hyväksyminen, hyväksyntä....

Vierailija

Kummallinen sana, mutta se taitaa kuitenkin olla se sana jota haluan käyttää tähän "vaivaan", eli kun keho alkaa kummasti rappeutumaan, iho muuttuu, lihakset ja jänteet pehmenee ja ikävästi tulee ryppyjä, pussia ja muuta kummallista, mitä vielä vuosi sitten ei ollut.
Vuodessa tapahtui muutos. Alkoi vanheneminen toden teolla. Olen yrittänyt vimmatusti alkaa tappelemaan sitä vatsaan kaikenlaisin keinoin, juossut lääkärillä erilaisten vaivojen takia, ostanut isolla euromäärällä luontaistuotteita, juossut ja kuntoillut, mutta mikään ei tehoa. No, eipä tietenkään, sanoohan sen järkikin, mutta tunne vanhenemisesta ei ole kiva eikä houkutteleva.
Nyt aloin opetella hyväksyntää. Hyväksyn itseni tällaisena kuin olen, enkä ala siihen kilpailuun että olisin nuoren tai edes nuorekkaan näköinen.
Miten te muut olette selättäneet pakokauhun vanhuudesta ja elämän loppumisen tunteesta siinä sivutuotteena?

Kommentit (9)

Vierailija

Uskon, että yleensä ihminen, nainen varsinkin, hetken kamppailevat asian kanssa ja sitten hyväksyvät.
On käytävä läpi ja olen itse käynyt, tutustunut elämän rajallisuuteen monin tavoin. Se tulee tutuksi ja normaaliksi asiaksi, eikä se pimennä normaalia elämää peloilla.
Miehet ei varmaankaan välitä juuri ovatko vanhenemassa tai ei, paitsi jos tulee potenssiongelmia.
Aina on hyvä, että pitää niin fyysisestä kuin henkisestäkin kunnostaan huolta, niin pysyy virkeämpänä ja liikuntakykykin säilyy parempana. Sen voi taas huomata ja testata kun tulee liukkaat. Saako tasapainon takaisin kun liukastelee liukkailla teillä, vai rojahtaako katuun, surkein seurauksin. Liikkeelle vain, jokainen tavallaan! Tekee hyvää!

Vierailija

On se niiiin vaikeaa hyväksyä edes ajatuksen tasolla, ettei olekaan yhtä ketterä kuin ennen.
Kuten edellä mainittiin, niillä liukkailla keleillä varominen on inhaa.
Silti mieluimmin köpöttää jäykän oloisesti kuin katkennein luin.

Hiljattain huomasin myös, ettei omatekoisilla 'tikkailla' kiipeily on erityisen kannattavaa. :)
Alas tullessa molemmat kumossa, onneksi ehjinä.
Vielä piti peruutella tarkistelemaan työn jälkeä ja taas selälleen.
Unohdin siirtäneeni 'tikasosan' juuri siihen kohtaan.
Voivoi.

Vierailija

Minulla sopeutuminen alkoi siitä kun alle viisikymppisenä sain ensimmäisen infarktini.
Teholla herätessä ensimmäinen ajatus oli riemu siitä että olin vielä elossa.
Haavat ja arvet olivat kammottavat mutta viis siitä....

Tämä ikuisen nuoruuden ja kauneuden ihannointi on mielestäni mennyt jo liiallisuuksiin.
Luonnollisesti ikääntynyt ihminen on minusta ollut aina kaunis.
Katsokaa vaikka vanhan ihmisen käsiä.
On ryppyä ja kyhmyjä, mutta mitä ne kertovatkaan....
Nuoruudesta luopuminen ei onneksi tule yhtäkkiä, useimmiten sitä rappeutuu pikkuhiljaa, joten aikaa sopeutumisellekin jää.

Ja jos rypyt kauhistuttavat niin pikku vinkki: muutama lisäkilo siloittaa rypyt. (vitsi, vitsi)

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä vastaan tulee vähän kerrallaan muutoksia. Minulla toistaiseksi on ollut suht. hyvä tasapaino. Ongelma vain se, että vaihtaessa verhot keittiöön, n. 4 kertaa vuodessa, tulen aina vain varovaisemmaksi. Huoneet ovat korkeat yli 3m ja keittiön vanhapöytä alkanut heilua. Joudun nousemaan pöydälle tikkaiden kautta, tämä sen heiluvan pöydän takia. Tuen pöydän seinää vasten. Pöydän päällä toiset tikkaat ja siitä ylös. Verhoja vaihtaessa ja samalla ikkunaa pudistaessa joutuu liikkumaan, niin... Toistaiseksi on mennyt ok. Pöytääkin on korjattu, saattaisi olla varmempaa vaihtaa uusi pöytä.

Vanhenemisesta olen leikkimielisesti(?) puhunut, että tähän saakka on vuosittain tehty lääkärintarkastukset, hammaslääkärikäynti, kampaajakäynnit, kosmetologin luona ihon syväpuhdistukset sun muut mahd. hoidot ja kohta saattaa olla tilanne kääntyä plastiikkakirurgin puoleen. Tämähän tuntuu olevan nykyajan meininki.
Liikunta on kaiken A ja O ja sopiva ruoka.
Otetaan vain rauhallisesti. Kyllä se siitä.

Vierailija

Onneksi tuo "rapistuminen" tulee pikkuhiljaa ja pienin askelin, että siihen ehtii sopeutua. Olen ollut sikäli onnekas että suurempia kolhuja ei ole vielä tullut, mutta liikkuminen ei ole enää yhtä ketterää kuin ennen. Itse olen yrittänyt pitää painoni kurissa syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Rypyistä en osaa murehtia, nehän kuuluvat ikääntymiseen ja mieluummin ryppyinen kuin "leikelty hirviö" niinkuin monet amerikkalaiset seniorinaiset. Ei voi muuta kun toivoa että terveyttä riittää ja järkikulta pysyisi tallella, mutta elämä on otettava vastaan sellaisena kun se tulee ja sopeuduttava. Miinuksena tässä vanhuudessa on se, että ystävien määrä vähenee, sairauksien takia moni ei enää jaksa lähteä mihinkään eikä pitää yhteyttä.

Vierailija

Terveydestä onkin syytä pitää huolta ja käydä säännöllisesti tarkastuksissa.
Noihin kauneushoitolapalveluihin ja etenkin plastiikkakirurgiaan tarvitaan niin paksu lompakko että monella ei ole varaa.
Pitänee vaan purkista rasvaa sivellä naamaan ja jotain kevyttä ehostusta.
Sisäinen hyvä mieli ja tasapaino on paras kaunistaja.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Mainitsemani vuotuiset toiminnathan ovat aivan normaaleja aikuisiässä. Tuo plastiikkakirurgin luona käynti oli vain eräänlainen heitto ja monelle aivan vakavakin asia. Itselleni en ainakaan halua mitään tällaisia toimenpiteitä varsinkaan näkyville alueille,koska arpimuodostus on siksi voimakasta, että joutuu uudestaan ja uudestaan poistattamaan.
Aivotoimintaa vain lisäämään.

Vierailija

Sitä on elämänvarrella oppinut itsensä jotakuinkin hyvin hyväksymään, niin ulkonäön kuin luonteensa, vaikka aina on kehitettävää. Minusta on myös tärkeää pitää aivoistaan huolta, ei päästää ajatusmaailmaansa laiskuutta ajattelussa, vaan käyttää lukemisen ymmärtämiseen, sanaristikoihin, kryptoihin kuin keskusteluhin täällä netissä aikaansa,
jota on kaikilla eläkeläisillä tarpeeksi :) uskoisin!

Vierailija

Vanheneminenhan on ihan hyvä asia eihän olisi kiva jos kaikki näyttäs nuorelta jos vaikka isomummo näyttäs kolmimikymppiseltä ja lapsenlapset melkein samalta niin huhuh,kaikkein täkeintä olisi että pysys terveenä ja toimintä kyky säilys,sitä tovon kaikille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat