Vapriikki ja Terrakottasotilaat.

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Se alkoi vuonna 1974 kun kiinalainen talonpoika kaivoa kaivaessaan kolautti lapiollaan terrakottasotilasta päähän.
Kiinan ensimmäisen keisarin terrakotta-armeija oli löydetty ja siitä tuli heti sensaatio.
Silloin minäkin ajattelin että voi kun pääsis, voi kun kerran näkisi nuo 2000 vuotta vanhat sotilaat.

Pari vuotta sitten näin ensi kertaa sotilaat Tukholman näyttelyssä, niiden alkuperäiselle löytöpaikalle Kiinaan en ole koskaan päässyt.
Kun sitten luin että näyttely on tulossa Tampereelle Vapriikkiin oli itsestään selvää että myös se oli nähtävä.

Ja siellähän niitä oli, kymmenkunta luonnollista kokoa olevaa sotilasta, kenraalista jalkaväen alimmaiseen sotapoikaan ja kaikkea siltä väliltä.
Vartalot ovat valmistettu sarjatyönä mutta kasvot ovat tehty käsin, jokaisella sotilaalla on omat persoonalliset kasvonpiirteensä.
Minua huvitti erään jousimiehen omahyväinen ilme, oltiin sitä ennenkin....
Näytteillä on myös tarkka kopio keisarin pronssivaunuista hevosineen, alkuperäisiä ei viedä koskaan kiinan rajojen ulkopuolelle.
Siellä on myöskin luonnollista kokoa oleva satuloitu hevonen sekä pienempiä sotilaita suuri määrä.

Muinaiset kiinalaiset uskoivat kuolemanjälkeiseen elämään ja siksi vainaja tuli varustaa kaikella sillä mitä hän oli eläessäänkin tarvinnut, joten esillä on koriste-esineitäkin sekä arkisia tarvekaluja.
Myöhäisempien dynastioiden ajoilta on erilaisia koruja.
Koiraihmisenä huomioni kiinnittyi sen aikaiseen susikoiraan, hieman on rotu muuttunut keisareiden ajoista.

Vapriikki saa plussaa siitä että siellä saa kuvata vapaasti ilman salamaa mikä ei kaikissa museoissa ole sallittua.
Museokaupasta lähti mukaani terrakottasotilas takan reunalle.

Tämän retken tein omalla autolla mutta autottomille Helsinkiläisille vinkkinä: Hyvinkään Liikenne tekee päiväretken Vapriikkiin.
Ja jos Vapriikkiin menette niin muistakaa se omahyväinen jousimies, huomaatte hänet kyllä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Tänään uutisissa kerrottiin että Terrakottasotilaat ovat olleet menestys, 80.000 ihmistä on jo näyttelyssä käynyt ja aikaa on vielä jäljellä.
Eikö kukaan palstalainen ole käynyt näyttelyyn tutustumassa?

Vierailija
mökinmuori

Tänään uutisissa kerrottiin että Terrakottasotilaat ovat olleet menestys, 80.000 ihmistä on jo näyttelyssä käynyt ja aikaa on vielä jäljellä.

Minun piti mennä viime keskiviikkona erään ryhmän mukana, mutta vointini vuoksi en voinut mennä. Aion kyllä käydä heti, kun tästä tokenen Tampereella kun asun. Kesä meni maalla, mutta nyt on aikaa.
Vanha elli

Vierailija

mökinmuori

Minun piti mennä viime keskiviikkona erään ryhmän mukana, mutta vointini vuoksi en voinut mennä. Aion kyllä käydä heti, kun tästä tokenen Tampereella kun asun. Kesä meni maalla, mutta nyt on aikaa.
Vanha elli

Hassua, mutta minulle kävi vähän samalla tavalla viime kesän helteillä. Meitä piti lähteä perheestä kolmikko: minä ja kaksi aikuista lastani. Tapaaminen linja-autoasemalla varhain arkiaamuna. Mutta kun olin menossa treffeillemme, minun tuli äkkiä niin huono olo siinä kuumuudessa, että hyvä kun ei mennyt taju. En millään uskaltanut lähteä istumaan Tampereen-bussiin tuntikausiksi. Mihin siitä pikavuoron kyydistä olisin päässyt, jos ei olo olisi helpottanut, tai jos olisin vaikka saanut jonkinlaisen "laakin". Toivotin sitten vaan pojille mukavaa matkaa ja menin kotiin huilaamaan.
Onneksi en pilannut kaikkien reissua. Olivat kaverit tyytyväisiä näkemäänsä. Sas nähdä, jos uskaltautuisin lähtemään omin nokkineni nyt, kun ei tuo kauhea helle ole enää haittaamassa. Jotenkin pelottaa, että taas sattuisi jotakin...

Vierailija

Kävin katsomassa kyseisen näyttelyn syyskuussa ja kannatti mennä, ehdottomasti näkemisen arvoinen. Taitaa muuten olla vielä marraskuun avoinna joten vielä ehtii.

Vierailija

Tampereelle saakka ei viitsi lähteä näyttelyyn, kotikaupungissakin on ihan tarpeeksi vastaavia.Kun on työssä, jää vain viikonloput omaan käyttöön.
Ensi viikonloppuna on Kirjamessut, jonne mene parina päivänä (myös työni puolesta). Se on ykkösmessutapahtuma vuosittain. Mukana mysö Ruoka, Viini &Hyvä elämä. Eli tuotetita voi myös ostaa.
Ateneumissa on nyt uusi näyttely, se käydään katsomassa ilman muuta.

Vierailija

Lainaus:

Tampereelle saakka ei viitsi lähteä näyttelyyn, kotikaupungissakin on ihan tarpeeksi vastaavia.Kun on työssä, jää vain viikonloput omaan käyttöön.
Ensi viikonloppuna on Kirjamessut, jonne mene parina päivänä (myös työni puolesta). Se on ykkösmessutapahtuma vuosittain. Mukana mysö Ruoka, Viini &Hyvä elämä. Eli tuotetita voi myös ostaa.

Kyllä Terrakottanäyttely on omaa luokkaansa erilaisuudessaan. Ei taida vastaavia olla Suomessa nyt, ei ole ollut eikä tule pian olemaankaan.

Vierailija

Lainaus:

Terrakotta näyttelylle kannattaa yksi päivä uhrata, se on Suomessa ainutlaatuinen, missään muussa kaupungissa ei ole vastaavaa. Noihin oman kaupungin näyttelyihin ennättää kyllä.

Vierailija

Lainaus:

Helsingin messuille minäkin uskallan matkustaa ensi sunnuntaina, voitin näet lipun, ja poika varasi mulle netistä halvat Onnibussi-liput! Viime vuonna sama juttu, oli katsomista ja maistelemista koko päiväksi. Tampereen näyttelyä mitenkään väheksymättä - saas nähdä, vieläkö sinne ennätän joulunaluskiireiltäni. Kuntosalikorttikin pitäisi käytttää loppuun, ennen kuin umpeen menee (25.12.) Sen jälkeen kellistyn nauttimaan jouluherkuista. (Toivottavasti ei kukaan stressaantunut, kun jo jouluvalmisteluista kirjoitin. Itse stressaannun kamalasti, kun olen kehno emäntä.)

Vierailija

Joku kirjoitti ettei Tampereelle saakka viitsi lähteä.... :)
Terrakottanäyttelyä vastaavaa tuskin kotikaupungissaan näkee.

Matka on tasan yhtä pitkä täältä sinne kuin sieltä tänne.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Terrakotta näyttelylle kannattaa yksi päivä uhrata, se on Suomessa ainutlaatuinen, missään muussa kaupungissa ei ole vastaavaa. Noihin oman kaupungin näyttelyihin ennättää kyllä.

Mistä luulet että ennättää? Olen töissä ja aikaa on vain viikonlopuuisin. Ollaan viikonloput useimmiten maalla vapaa-ajan asunnolla ja nyt vielä syystyöt meneillään.
Tulevana viikonloppuna on Kirjamessut, niihin menen jo ammattini takia. Sieltä saa myös ihania ulkomaisia ruokatuotteita eli sveitsiläisiä juustoja yms. Tuo tapahtuma on seuraavan kerran vuoden kuluttua.
Täällä on niin paljon erilaisia tapahtumia, ensi viikolla on kutsut kahteen eri jotka sattumoisin ovat samana iltana ja samalla kellonajalla.
On myös harrastusten kokouksia viikottain.
Eli tällaista on työssäkäyvän elämä, eläkeläisellä taas on vain aikaa.
Ensi viikolla mene kuulemaan esitelmää Baltian meripihkasta, on mielestäni kiintoisaa vaikka aiheesta olen paljon lukentu ja käynyt paikoissa joista sitä saadaan.

Vierailija

Lainaus:

Joku kirjoitti ettei Tampereelle saakka viitsi lähteä.... :)
Terrakottanäyttelyä vastaavaa tuskin kotikaupungissaan näkee.

Matka on tasan yhtä pitkä täältä sinne kuin sieltä tänne.

Luuletko että tuo näyttely kaikkia kiinnostaa? Olet lähinnä typerä, olte ilmeinen eläkeläinen jolla suurin pääoma on aika.
(sorry että piti kirjoittaa noin suoraan, mutta ärsyttää nuo besserwisserit ,jotka muka pistävät kaikki samaan muottiin).
Luulevat että kaikkia kiinnostaa samat asiat. Juuri tuosta tasapäistämisestä johtuen en kirjoita täällä nimimerkillä.
En matkustele bussilla, vaan omalla autolla tai lentokoneella.

Vierailija

Tämä osio on matkaosio eli aloitus on väärällä palstalla.
On mielestäni kulttuuriin kuuluvaa vai tekivätkö nuo terrakotat pitkiäkin ulkomaanreissuja?

Vierailija

Lainaus:

Tämä osio on matkaosio eli aloitus on väärällä palstalla.
On mielestäni kulttuuriin kuuluvaa vai tekivätkö nuo terrakotat pitkiäkin ulkomaanreissuja?

Aika pitkä reissu Kiinasta Suomeen. :)

Vierailija

Pohjoisesta on pitkä matka Tampeeelle joten näytely jää mökinmuorin esitelyn varaan. Kerronta on selvää ja elävää, voisiko saada lisää kuvia?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat