Miksi joulua stressataan?

Vierailija

Olen ihmetellyt aina sitä, miksi joulun tuloa ja itse juhlatapahtumaa stressataan niin paljon? Viedään rauha ja nautinto itseltään ja läheisiltä. Tämä varmaan on nykyajan ilmiö? En muista ainakaan lapsuudessani tällaista olleen enkä vanhempieni stressaavan joulusta. Itse en edes osaa ajatella kauhulla enkä kiireellä tätä suomalaisten rakastamaa ja suurinta juhlaa. Mikä toisia sitten stressaa?

Kommentit (6)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä meillä on ainakin ollut hyvin rauhallinen joulu. On nautittu rauhasta ja levosta. Tein kyllä etukäteen jouluruoat valmiiksi, joten nyt ei ole tarvinnut niiden eteen nähdä vaivaa pyhinä. Joululahjat hankin jo hyvissä ajoin nekin. enkä kyllä paljon ostanutkaan. Onkohan ihmisillä joulun aikaan jotenkin huono omatunto siitä, että on ollut perheelle ja ystäville liian vähän aikaa ja se yritetään hyvittää sitten joulun aikaan?
Rauhallista loppujoulua kaikille toivoo Aluisa

Vierailija

Joulu saattaa olla myös pakkotapaaminen monissa suvuissa ja kaikenlaiset jännitteet, kaunat ja kateudet voivat muhia sitä ikävämmin pinnan alla mitä vähemmän niitä on yritetty aikanaan ratkaisevasti käsitellä.

Tavataan esim.isovanhemmilla ja eikös siellä jouluna jatku isovanhempien yhden lapsen suosiminen, vain tämän tietyn lapsen aikaansaannoksia kehutaan ja vain hän saa selkeästi haluamansa lahjan tai vain tietyt lapsenlapset ovat tärkeitä. Yleinen vaatimus on kuitenkin rauha ja hyvä tahto - se on paljon vaadittu jos mieli on loukattu ja taas kerran vanhat haavat revitty auki siinä joulun lomassa.

Uskoisin että tällaiset asiat joulussa ovat ne eniten stressaavat. Harva aikuinen enää odottaa lahjoja, ainakaan kaupallisia lahjoja. Lasten lahjojen ja joulun kanssa voidaan varmasti stressata, varsinkin jos se taloudellinen tilanne on heikentynyt pahasti.

Vierailija

Kyllä minä ainakin olen kokenut joulun joskus hyvinkin tressaavana. Kun monen lapsen äitinä jouduin olemaan töissä(siihen aikaan kun ei sana toimeentulo tuki ollut edes tiedossa) ja halu valmistaa lapsille mieluisa joulu oli mahdoton.

Kun lapsemme olivat pieniä, oli myöskin työttömyyttä. Rautateiltäkin siirrettiin miehiä kauaksi kotipaikaltaan,myöskin tehtiin vajaita viikkoja. Meidän perheessä isä ja äiti jakoi aamulehteä, meni sitten töihin ja sunnuntaisin äiti istui vielä kioskissa myyjänä. Kun kaupan sulkemisaikaan palasin kotiin töistä(olin kaupassa töissä)niin hyvin usein soi mielessäni runo Aleksis Kivestä, " hän eli vain syksystä jouluun". Ihminen on siitä kummallinen että hän mielessään rakentaa toiveita, siitä minkälaisen joulun jouluksi laittaa. Jostakin syystä sitten ei jaksakkaan eikä edellytykset olekkaan sellaiset, kun toivoi ja sitten tressaanutaan, ollaan tyytymättömiä itseen ja muihin.

Tämän pitkän elämäni aikana olen oppinut että ei mitään tavoitteita kannata järjestellä. Elää päivä kerrallaan ja katsoo mitä kaikkea on mahdollista rakentaa. Tänä päivänä ollaan vaativia ja halutaan kaikenlaista, on kuluttajan juhlaa.
Mutta siitä kaikesta pitää kuitenkin maksaa ja joskus olosuhteet muuttuvat eikä kaikki ole enää niinkuin piti.

Tänä jouna koin suurta kiitollisuutta kun osa lapsista perheineen tuli aattona kotiin (he asuvat lähellä) ja yhdessä kattoivat joulupöydän. Minä hain isä laitoksesta vähäksi aikaa kotiin, (hän sairastaa Alzaimerin tautia) söimme yhdessä ja jaoimme lahjat, perinne joka on säilynyt kaikki vuodet yksi lahja per. henkilö.
Lapset jäi keittämään kahvia ja vaihtamaan kuulumisiaan kun kävin viemässä isän takasi laitokseen.
Joulu ei kaipaa kovin kummosia puitteita jos joulumieli on saanut sijansa ihmisen mielessä.

Hyvää alkavaa vuootta kaikille toivoo; Mummo

Hyvää alkavaa vuotta kaikki.

Vierailija

Olen myöskin perheestä, jossa ne suosikit saavat aina kaiken hyvän niin lahjojen muodossa kuin myös kehujen muodossa. En ole enää vuosiin viettänyt joulua vanhempieni seurassa. Ihmettelin vuosia miksi minua aina ahdistaa niin valtavasti joulut ja kaikki juhlapyhät, sitten tuli jossain vaiheessa ymmärrys, en kestänyt perheemme tapaa viettää joulua. Olen ollut pois, ja kuinka hyvä minun on ollut olla. Olen nauttinut oman perheen piirissä, suurimmaksi osin mieheni kanssa kahden, on ollut mukavaa ja rauhallista, ei riitoja, ei kateutta, vain hyvää oloa. Kyllä kannattaa rohkeasti olla olematta ihmisten kanssa, jotka aiheuttavat pahaa oloa. Toivon kaikille hyvää loppuvuotta! t. Vipa

Vierailija

Eniten nautin joulusta, kun saan olla kotona kaikessa rauhassa miehen kanssa. Meillä ei ole lapsia tai lapsenlapsia. Niin kauan kun äitini jaksoi, hän tuli meille jouluksi ja aatto ja joulupäivät sujuivat rauhallisesti. Sitten tuli vaikea ja stressaava vaihe, kun äiti ei voinut tulla meille emmekä voineet viettää koko pyhää hänen pienessä asunnossaan, taikka pari joulua vanhainkodissa. Olemme myös viettäneet joulua miehen sukulaisten luona, isossa porukassa, mutta vaikka kaikki sujui kitkattomasti, joulutunnelma ei ollut sama kuin omassa kodissa.
Ymmärrän hyvin perheitä, jotka tuntevat joulustressiä. Jos pitää hoitaa työt, jouluruuat, lahjat. jouluvierailut sukulaisten luona jne. niin varmaankin ahdistaa. Toisia ahdistaa yksinolo jouluna, sekin stressitekijä, vaikka valtavan moni viettää joulua yksin omasta tahdostaan.
Mukavia päiviä kaikille!

Vierailija

Hei Nitanita,
Olen viettänyt juuri samanlaisen joulun kuin Sinäkin ja nattinut siitä suunnattomasti, parenpaa en voisi kuvitella. Isossa porukassa en ole "kotonani" henkisesti ainakaan. Mutta jokainen nauttikoon juuri sellaisesta joulusta kun itselle parhaiten istuu.
Hyvää vuoden loppua toivottelee Aluisa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat