Mummon vastuulla?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Lapsenlapseni muuttaa kohta opiskelemaan kotipaikkakunnalleni, matkaa hänelle tulee omaan kotiinsa yli 200 km. Hän on 18 v. eikä ole kotonaan joutunut huolehtimaan mistään käytännön asioista, tärkeintä on ollut raha, vaatteet, ulkonäkö. Peruskoulu meni rimaa hipoen, pari ammattiopintoa hän lopetti muutamaan kuukauteen; ei kiinnosta. Vanhemmat ovat antaneet aina periksi, rahaa tulojensa puitteissa, isällä ei ole vakituista työtä. Lapsia on perheessä 3, asuntolainaakin vielä muutamaksi vuodeksi.
Alkava koulu kestää 3 v., onneksi hänelle on luvassa opiskelija-asunto, mutta sekin melkein naapurissani.
Pitääkö minun isovanhempana ottaa huoli ja vastuu melkein aikuisesta tytöstä? Haluaisin ajatella, että kyllä maailma opettaa ja hän siitä oppii vastaamaan itsestään, mutta .. Haluaisin myös nauttia eläkkeellä olosta ilman moisia murheita, vaikka kuinka onkin kyse lapsenlapsesta. Jotenkin tuntuu, että vanhempansa siirtävät ongelmalapsen yksinelävän mummon hoiviin.
Onko kukaan muu joutunut vastaavaan tilanteeseen ja miten olette selvinneet siitä?

Kommentit (8)

Vierailija

Hei, ovatko tytön vanhemmat pyytäneet sinua huolehtimaan lapsestaan? Jos eivät, ei sinulla minun mielestäni ole mitään erityisiä vastuita. Olet isoäiti siihen tapaan kuin koet luontevaksi. Toisaalta, jos olisi kyse minun lapsenlapsestani, yrittäisin kyllä -voimieni rajoissa ja iloisin mielin - kannustaa lapsenlastani. Kannustaa ja innostaa, rohkaista ja motivoida, mutta ei tehdä asioista puolesta. Eikä narista ja valittaa hänelle.

Vierailija

Vanhemmat eivät ole pyytäneet minua huolehtimaan tytöstä - erityisesti. Onhan hän melkein täysikäinen, mutta kaiken valmiina saanut. Ehdotin hänelle pelisääntöjä, nukkumaan menoaikoja, vapaita viikonloppuja, jolloin hän menisi kotiinsa jne. Hän kuuntelee ja hyväksyy asiat, niin kauan kuin ne sopivat hänelle, mutta omat suunnitelmat ovat tärkeämmät eli ei läheskään aina ota huomioon muiden mielipidettä. Tämän olen vuosien aikana huomannut. Paineet ovat korkealla, eikähän tätä kukaan muu pysty auttamaankaan. Helpottaa vaan purkaminen vaikka ET:lle.

Vierailija

Tulipa äsken kirjoitettua anonyyminä, tarkat ihmiset sen huomaavatkin... Yx lause vielä, toki tuen ja kannustan opiskelijaani voimien mukaan, iloisenakin joskus. En halua antaa negatiivista kuvaa itsestäni enkä hänestä, ehkä teen kärpäsestä härkäsen. Hyvää elokuuta :)

Vierailija

Tukena kannattaa olla, mutta hänhän on täysi-ikäinen ja vastaa itse itsestään .Nukkumaanmenoajat ym.sellaiset 18v.varmaan jo hallitsee ja haluaa itse päättää,pitääkin ja tuskin niissä haluaa neuvoja. Ne voivat varmaan ärsyttää.

Vierailija

Nuoresta ihmisestä tuntuu varmaan mukavalta ja turvalliselta,jos lähellä on joku tuttu ihminen. On seuraa ja voi kääntyä jonkun puoleen jos on tarvis. Aikuisesta ihmisestä ei pidä kuitenkaan ottaa liikaa vastuuta. Pysymällä saapuvilla voi parhaiten auttaa itsenäistyvää nuorta. Neuvoja ei kannata liikaa tyrkyttää,etteivät välit mene.

Vierailija

Oletko keskustellut tytön vanhempien kanssa. On selvitettävä heille, että sinä eläkeläisenä et voi antaa rahaa tytölle. Tytölle selväksi, että hän on nyt itse huolehdittava ja vastattava itsestään.

Vierailija

Hei! Tottakai me mummot olemme huolissamme lapsenlapsista, mutta kyllä vanhempia on vastuu kannettava. Tässä tapauksessa lapsi on aikuinen ja vastaa itse itsestään.Toki turvana ja tukena on tärkeä olla, mutta ei niin, että unohdat oman elämäsi ja alat päivittäin holhoamaan ja passaamaan. Vedä alusta lähtien raja esim. rahan suhteen.
Toivon, että muodostuu lämmin suhde.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat