HS: Tiesitkö, ripuliasi voidaan hoitaa toisen ulosteella

Vierailija

Terveeltä luovuttajalta siirretty uloste voi parantaa antibioottiripulin, uutisoi Helsingin Sanomat.
Luovuttajan ulosteesta tehtyä liuosta viedään peräaukon kautta potilaan paksusuoleen. Ulosteen mukana potilaan suoleen tulee terve bakteerikanta, joka asettuu suolistoon ja alkaa estää haitallisten bakteerien kasvua, kerrotaan Helsingin Sanomien tiedesivuilla.

Ulostesiirteitä on tehty Suomessa jo 90-luvulla. Hoitokeino on kuitenkin saanut vasta hiljattain laajempaa kiinnostusta. Viime vuonna Gastroenterology-lehti julkaisi laajan suomalaistutkimuksen, jossa jopa 94 prosenttia antibioottiripulipotilaista parani ulostesiirteen ansiosta.

Antibioottiripuli johtuu Clostridium difficile –bakteerista, joka iskee tyypillisesti antibioottikuurin jälkeen. Tällä hetkellä tutkitaan, pureeko ulostesiirre myös muihin suolistosairauksiin.
IS
Siitä vaan nuoleksimaan naapurin wc-pönttöjä..?

Kommentit (13)

Vierailija

Niinpä. Ylenpalttinen antibioottien käyttö voi aiheuttaa pahaa ripulia. Minulle ei mikään uutinen tämä hoitokeino.

Mitä niin ihmeellistä tai häpeämistä tässä hoitokeinossa on, että pitää keskustelupalstalle tuoda? Puute keskusteluaiheista?

Loppulause alle kaiken arvostelun.

Vierailija

Lainaus:

Niinpä. Ylenpalttinen antibioottien käyttö voi aiheuttaa pahaa ripulia. Minulle ei mikään uutinen tämä hoitokeino.

Mitä niin ihmeellistä tai häpeämistä tässä hoitokeinossa on, että pitää keskustelupalstalle tuoda? Puute keskusteluaiheista?

Loppulause alle kaiken arvostelun.

Samaa mieltä kanssasi. Sain itse kerran antibioottikuurista ripulin. Silloin pelkäsin juuri tuota Clostridiumia ja lääkärikin epäili sitä. Ulosteeni tutkittiin kaksi kertaa, ei kuitenkaan ollut sitä pelättyä.
Olin siihen mennessä jo lukenut tuosta hoitokeinosta eikä siinä minustakaan ollut mitään ihmeellistä.
Asiani selvisi aikanaan kun olin neljä kuukautta ripuloinut ja sain hoitoa. Antibioottikuurista se kuitenkin sanottiin johtuvan.

Vierailija

Hyvä vaan, että tulevat tietoiseksi tästäkin vaihtoehdosta. Olen kuullut kyseisestä hoitomuodosta jo 90-luvulla. Erittäin lupaavalta näyttää, toivottavasti tämä yleistyy myös kroonisten suolistotulehdusten hoitona.

lahdenpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä se näin on, ne vatsaystävälliset jugurtit sisältävät ulosteesta eristettyä bakteeria. Luonnossa vasta syntyneet jäniksen pojat syövät emonsa papanoita, saadakseen suolistoonsa tarvittavat bakteerit. Mistähän ne sen tietävät, vaisto varmaan tai emo kertoo sen.

Vierailija

Ulosteesta on eristetty 80-luvulla lactobasillus ja sitä on kasvatettu laboratorioissa. Siis kenenkään ei tarvitse pelätä syövänsä ulostetta jogurtissaan. Suolistossa on lukematon määrä erilaisia bakteereita ja näiden tasapaino on todella tärkeä. Jos syystä tai toisesta bakteeristo menee epätasapainoon, sitä on melkein mahdoton saada kuntoon ilman kokonaista bakteerikannan siirtoa. Pelkkä jogurtin syöminen ei siinä tilanteesa auta.

Vierailija

Jos näitä alkaa ajatella, kohta ei voi syödä mitään. Siispä syödään mitä saadaan ja eletään tyytyväisinä. :)

Vierailija

Tuttu juttu että vahvan antibioottikuurin aikana ilmestyy 'varpusparvi'.:D
Itse sain tilanteen korjattua gefiluskapseleilla. (ainakin uskon niin)

Vierailija

Ei tarvi hoitaa vaivaa kun sitä ei ole.
Mutta luuletko etteivät ihmiset lue lehtiä, eli ei tarvi ihan kaikkia asioita tänne toistaa.

Vierailija

Lainaus:

Ei tarvi hoitaa vaivaa kun sitä ei ole.
Mutta luuletko etteivät ihmiset lue lehtiä, eli ei tarvi ihan kaikkia asioita tänne toistaa.

Jollei sinua kiinnosta niin ohita. Jotakuta muuta asia ja yleensäkin lääketieteen kehittyminen saattaa kiinnostaa.

Vierailija

Kylläkyllä. Ripulin ehkä merkittävinpänä vaihtoehtoehtoisena hoitomuotona on käytetty menestyksekkäästi myös rykimistä aina hamasta menneisyydestämme lähtein. Hohhoijaa...... -pyykillä-

Vierailija

Lainaus:

Kylläkyllä. Ripulin ehkä merkittävinpänä vaihtoehtoehtoisena hoitomuotona on käytetty menestyksekkäästi myös rykimistä aina hamasta menneisyydestämme lähtein. Hohhoijaa...... -pyykillä-

Oletko väsynyt? Koitapa nyt rykiä kovasti niin ripulisi paranee. Kummallista miten joku asia koetaan niin vaikeaksi, ettei siitä saisi puhua eikä kirjoittaa. Otsikon aihehan on ollut jo kauan kaikkien aikaansa seuraavientiedossa, enkä ymmärrä mikä tässä on niin paheksuttavaa. Miksi joistain sairauksista saa puhua ja toisista ei? Tämähän on loistava ja potilasta vain vähän rasittava hoitokeino.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat