Jos metsään haluat mennä nyt....

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Lehtien lööpit huutavat kuinka karhu hyökkäsi miehen kimppuun ja pyöritteli tämän sairaalakuntoon.
Miten tälläiset jutut vaikuttavat metsässä liikkumiseesi?
Liikutko yksin, kaksin tai suuremmalla joukolla rymistellen vai jäävätkö sienet ja puolukat osaltasi poimimatta?

Meidän marjamailla majailee edelleen tuo hunajakarhu joka viime syksynä vei Mäkisen mehiläispöntöistä hunajat, joten monelta tämän kylän mummolta jää sienet ja marjat metsään.

Muutama vuosi sitten täällä mellasti susilauma joka röyhkeästi napsi koiriakin pihalta.
Silloin vävyni, joka puhaltelee pilliin jalkapallokentillä antoi minulle oikean erotuomarin pillin.
Se on minulla aina metsässä turvanani, sillä siihen kun täysin palkein puhaltaa niin johan posahtaa tärykalvot niin susilta kuin karhuiltakin.

Kommentit (15)

Vierailija

Karhuja olen aina pelännyt, sekä susia. Lapsena aikuiset pelotteli meitä lapsia pysymään kotikulmilla sillä tavoin. Hyvin tepsi kun vieläkin pelkään. Samoin peloteltiin ukkosella, mustalaisilla ja Jumalalla.
Käytiin retki kävellen muutaman kilometrin matka asuttamattomaan korpeen ja vaikka minua hävettikin oma pelko niin silti möykkäsin ja lauloin ja kopistelin puita, että tietävät pedot että olenpa täällä. Pelko oli niin kova että hiusrajassa niskassa kihelmöi ja selässä kylmä väreili. Se tunne ei ole mukava. Mutta mukava oli tulla pois ja siinä oli extreme-kokemusta ihan tarpeeksi taas pitkäksi aikaa.

Vierailija

Karhuja ei liikkumisalueellani ole , mutta pohjoisempana, jossa oleilen ajoittain, on omassa lähimetsässäni liikkunut karhu. Vain muutaman sadan metrin päähän talosta oli tullut, oli yrittänyt kiivetä puuhun, kynsien raapimisjäljet näkyi puun rungossa.
Vuosikymmeniä sitten alueella liikui susi, silloin sudet olivat perin harvinaisia asutuilla rannikkoseuduilla. Se susi saatiin kaadetuksi, petojen ylenmääräinen suojelu oli tuntematon käsite silloin. Susi ehti tappaa aika paljon lampaita lähiseuduilla.
Nykyään eniten inhoan/pelkään punkkeja. Kahden käden sormet eivät riitä laskemaan sitä kuinka monella on punkkikertomuksia. Osa on joutunut menemään lääkärille poistattamaan loiset.

Vierailija

Karhu tappoi yhden ihmisen Ruokolahdella vuonna 1998, kertoo Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen suurpetotutkija Ilpo Kojola. Tapaus on saattanut jäädä monien mieleen, mutta siitä ei ole syytä tehdä dramaattisia päätelmiä. Se nimittäin jäi ainoaksi karhuturmaksi koko viime vuosisadalla.

Susi ei ole tappanut ketään sitten vuoden 1881, mutta muisto susien vaarallisuudesta on jäänyt ihmisten mieleen, ehkä siksi, että se edellinen kerta oli sitäkin hirveämpi. – Vuosina 1879–1881 todennäköisesti sudet tappoivat 22 lasta Lounais-Suomessa, Kojola kertoo.

Pelätkää ennemmin koiraa tai nautaeläintä. Kummatkin tappavat n yhden ihmisen vuodessa.

Vierailija

Eilisellä sienireissulla näin aivan tuoreita karhun tonkaisemia mättäitä. Täällä Etelä-Karjalassa alkaa karhujahti, joten hätyytetyt karhut voivat olla arvaamattomia. Kolistelen metsässä kulkiessani. En niinkään pelkää, mutta.....

Vierailija

Lainaus:

Karhuja ei liikkumisalueellani ole , mutta pohjoisempana, jossa oleilen ajoittain, on omassa lähimetsässäni liikkunut karhu. Vain muutaman sadan metrin päähän talosta oli tullut, oli yrittänyt kiivetä puuhun, kynsien raapimisjäljet näkyi puun rungossa.
Vuosikymmeniä sitten alueella liikui susi, silloin sudet olivat perin harvinaisia asutuilla rannikkoseuduilla. Se susi saatiin kaadetuksi, petojen ylenmääräinen suojelu oli tuntematon käsite silloin. Susi ehti tappaa aika paljon lampaita lähiseuduilla.
Nykyään eniten inhoan/pelkään punkkeja. Kahden käden sormet eivät riitä laskemaan sitä kuinka monella on punkkikertomuksia. Osa on joutunut menemään lääkärille poistattamaan loiset.

Varmastikin kaikki inhoavat punkkeja samoin kuin hirvikärpäsiäkin, noita inhottavia Venäjän siirtolaisia.
Omaa punkkikammoani olen lievittänyt punkkirokotuksilla.
Siihen ei tosin yksi rokote riitä vaan on muistettava ottaa myös tehosterokotteet.
Kuitenkin pieni vaiva hyötyyn nähden.

Vierailija

Kyllähän noita eläimiä mielikseen seuraa. Tänään 17 joutsenta kaurapellon sängellä huilaili ja osa noukki syötävää. Kurkia vain kolme pitkine pillikinttuineen. Kauris ja kettu kaksi kertaa, jokin iso metsälintu jonka tunnistus jäi vajavaiseksi. Hirvet on poissa tuon jahdin takia. Jotenkin nuo aavistaa ja lähtevät litomaan. Eli viikon annos tuossa. Toki pikkulintuja ja sen sellaista harakkaa myöten. Tuppaavat pihapiiriin palokärjen ja oravalauman mukana. Välillä vähän toisia hätyytellen.

Hirvikärpäset ei innosta, joten metsänreunat on nyt suosiossa kulkemisen suhteen.

Vierailija

Joskus hassuteltiin että piti metsän polkuja kovalla sateella lähteä tarpomaan. Jos lämpöä riitti niin kevyt vaatetus, viileenmällä villaista ylle ja sadeviitta, semmotti hupullinen. Kyllähän siinä saattoi hivenen kastua mutta mitäpä tuosta kun ei palellut. Sateella tuo sakea metsä on aivan erilainen kuin hellepäivän kuivuudessa. Sammal ei kahissut, oksat katkeili saappaan alla ilman naksahtusta. Pienellä tuulenväreellä isot puut rojautti vettä karpalon kokoisilla pisaroilla.
Pari kolme tuntia myräkän jälkeen metsä tuoksuu makoisalta auringon sädeiten nostaessa kevyttä usvaa ilmaa.
Hakkuutyömailla tuore puu ja pihka huolehtii suitsukkeista.

Vierailija

Vielä olen uskaltanut metsäässä tarpoa,mutta kaikki aistit valppaina siellä on kuljettava,
vaikka olisi kuinka tuttua seutua.
Yksin en tosin sinne uskalla lähteä.
En tosin tiedä,mitä tekisin,jos karhu yllättäisi,varmaan pyörtyisin.

Vierailija

Kuntolenkit mielellään metsäpoluille. Ainakin itsellä asfalti liian kova käy nikamien päälle.
Ei siellä karhuja jos asuinalueen liepeillä jotain metsänkulmaa hyödyntää.

Vierailija

Oletin että hirvimiehet olisi karhut kauemmas ajaneet ja kävin rohkeasti joulukuuset valkkaamassa. (3kpl) Reilu pätkä merkkinauhaa rungoon että löytyy jos lunta tulee ja lumikelkalla käydään hakemassa.
Vanhan tavan mukaan aattopäivän alussa loivassa hämärässä.
Ei ollut petoja mutta komea hirvi siellä hölkäsi. Oli livistänyt ajoketjusta turvallisempaan suuntaan.
En kertonut jahtiporukalle.

Vierailija

Lainaus:

Oletin että hirvimiehet olisi karhut kauemmas ajaneet ja kävin rohkeasti joulukuuset valkkaamassa. (3kpl) Reilu pätkä merkkinauhaa rungoon että löytyy jos lunta tulee ja lumikelkalla käydään hakemassa.
Vanhan tavan mukaan aattopäivän alussa loivassa hämärässä.
Ei ollut petoja mutta komea hirvi siellä hölkäsi. Oli livistänyt ajoketjusta turvallisempaan suuntaan.
En kertonut jahtiporukalle.

Hienosti toimittu.
Minä olen kieltänyt kaikenlaisen metsästyksen maillani ja hyvin ovat uskoneet.
Mitä nyt joskus joku ajokoira erehtyy mutta nehän eivät osaa lukea karttaa.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meillä on taas siten,että metsämaamme olemme antaneet yhteiseen käyttöön.So.hirvenmetsästystä tapahtuu.Ukkeli ei ole ko.metsästäjä,mutta paisteja tulee,jos hirvi kaatuu maillemme.

Mutta,mutta,pienriistaa metsästää isäntä,poikamme,vävymme ja vierailijat.

Ps.Olen innokas metsästäjien fanittaja!

Vierailija
samettiruusu

Meillä on taas siten,että metsämaamme olemme antaneet yhteiseen käyttöön.So.hirvenmetsästystä tapahtuu.Ukkeli ei ole ko.metsästäjä,mutta paisteja tulee,jos hirvi kaatuu maillemme.

Mutta,mutta,pienriistaa metsästää isäntä,poikamme,vävymme ja vierailijat.

Ps.Olen innokas metsästäjien fanittaja!

Tässä asiassa on usein vain kaksi näkökantaa, metsästäjät ja sen vastustajat.
Hyväksyn sen että vaarasta tietämätön, autuaan onnellinen lintu ammutaan oksalta tai väijytään puun takana kun pahaa aavistamaton pupu loikkii ohi ja sitten kerta laakista:PAM!
Mutta hirvi joka kyljet ja turpa vaahdossa pakenee henkensä edestä koiraa ja ajomiehiä on minusta niin kauhea näky etten halua siihen osallistua millään muotoa,
Olen ollut jopa niinkin ilkeä että kun olen lukenut lehdestä että metsästäjät ovat ampuneet vahingossa toisiaan niin olen ajatellut että ähäkutti, saitpa maistaa omaa lääkettäsi.
Eli niin ilkeä minä olen.....

Mutta hei, katsokaas, vaikka meillä on eriävät mielipiteet niin aivan sovussa mielipiteitä vaihdamme, kummallakaan ei ole tarvetta toista herjata vaan aivan asiallisesti osaamme ajatuksia vaihtaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat