klo 19:28 | 31.8.2013
Hei,
Niska oireilee helposti monenlaisista rasituksista, kuten esim. marjastuksesta, leipomisesta ja siivoamisesta. Aamut ovat yleensä silloin pahimmat, siitäkin huolimatta, että olen kokeillut monenlaisia tyynyjä.
Eli onkohan sauvakävelystä hyötyä vai onko tavallinen kävely parempi?
Vai onko niskan venyttelyjumppa paras liikuntamuoto?
Millainen tyyny olisi paras?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Hei minulla kävi niin että kun menin sauvojen kera niin tuli olkavarsiin särkyä .joten nykyisin kävelen ilman sauvoja jos sinulla tulee noita särky oireita niskaan kun sauva kävelet niin jätä sauvat huoletta kotiin.Samalla kirjoitan myös tälläisestä asiasta kuin neulominen /kutominen jos sormenne alkaa puutua niin vaikka se neulominen olis miten mieleistä niin kannattaa vähentää tai jopa lopettaa vaikka kuinka pitäisi siitä koska siitä voi jäädä pysyvä haitta sormiin.
Kaikenlainen niskajumppa ainakin minulle on päivittäin tarpeen.
Sauvakävely, oikein tehtynä, eli sopivan lyhyet sauvat ja työntö vapaasti taakse niin pitkälle kuin käsivarsi antaa myöten, ei sauvaa puristaen vaan taakse vietäessä aina hölläten.
Minun oikein pahaa tekee katsella kun useasti sauvakävellään väärin, sillä saa paikat vaan entistä kipeimmiksi.
Sitten toinen oikein tehokas liike on kuntosalilla taljan veto.
Kyllä niitä neuvoja ja ohjeita löytyy netistäkin, uskoisin, en ole hakenut.
Taas on syksy mukavasti tulossa, kun kaikki liikuntaryhmät alkavat, niihin vaan mukaan jumppaamaan, tanssimaan, joogaamaan, mitä tahansa kaikki liikunta tekee hyvää ja on kivaakin, kun pysyy paikat notkeina ja säryttöminä.v.
Minulta hävisi niska ja hartiaseudun kivut kun jätin sauvat pois, käsiä voi vapaammin liikutella ja pyöritellä kävellessä ilman sauvoja, niitten kanssa tulee vaan jännitettyä käsiä aivan turhaan, kannattaa kokeilla!
Minulla on aivan päinvastainen kokemus, sauvakävely oikein tehtynä jauhaa hartioista ja kuluneesta niskastani kivut, jos nyt ei vuosikymmenien jumeja pois kaikkia, mutta suuresti helpottaa.
Se on totta jos sauvoja osataan oikein käyttää, suurin osa vaan raahaa niitä mukanaan jolloin käsille ei tule sitä normaaliakaan edestakais liikettä.
Ilman sauvojakin hyvä tulee kun pyörittelee väliin käsiään, (ropelliliikkeitä)
Sauvakävelyssä on myös apu reippaaseen menoon, sauvoista saa pontta käden työntöön ja reipas liike hoitaa niskaa ja pehmittää lihakset lavoista asti oikein hyvin.
Paljon näkee vääränpituisilla sauvoilla menoa, jossa käsivarsi on työnnön lähtöasennossa liian korkealla.
Kun esim. 165cm henkilölle on sauvojen hyvä pituus 115 cm . ehkä vieläkin hieman lyhyempi, riippuen kengän pohjan paksuudesta.
Edes kaikissa myymälöissä ei ole kyllin pätevää myyjää opastamaan oikeeta tekniikkaa, heillähähän on vain raha mielessä, myydään ensin vääränlaiset jotta tullaan kuukauden päästä ostamaan uudet jne.
Hei!
Käyn sauvakävelyllä ja olen saanut opin:Sauvojen pituus mitataan siten,että käsivarsi on 90 asteen kulmassa sauvoihin nähden.
-Olen ymmärtänyt,jos on pahat kulumat/vauriot olkapäissä,silloin kannattaa sauvat jättää kotiin.
Itse hoidan myös hartia-niskaseudun kipuja-käymällä tutulla hierojalla n.joka toinen kuukausi.Kesällä on pitempi tauko.
Toimii...
Yöllä käytän niskan alle `mykerrettyä´ tyynyä,mutta lisäksi on sen alla myös isompi tyyny.Astmani takia pääni pitää olla kohoasennossa.Oikealla ja vasemmalla puolella on myös tyynyt,jotta voin käteni kohottaa niitten päälle ollessani kylki-asennossa..Helpottaa hengitystä...
Joo en ole sauvoija vielä tarvinnut, toki voi niistä olla apua esim tasapainon säilyttämisen kannalta, toisaalta rollaattori lienee jo siinä vaiheessa parempi.
Olen kärsinyt vuosia pahoista kulumista koko selkärngan alueella ja olkapäässäkin.
Minulle on ollut apua PILATES- jumpasta, kaiken muun liikkumisen ohella. Toinen hyvä on ASAHI-liikuntamuoto.
Sauvoista sen verran, että itse koin paremmaksi viisi senttiä lyhyemmät sauvat kuin tuo edellä mainittu mittaustapa antaa ohjeeksi. Lyhyemmillä sauvoilla kävellessä ei tule niin jännitettyä hartioita ja kävely on luonnollisempaa.
Anteeksi, mutta aika eriskummallinen kommentti. Miten niin tarvinnut? Mielestäni tehokas kuntoilu ja halu pitää nivelet ja erityisesti yläkropan nivelet kunnossa ei välttämättä lähde tarpeesta vaan halusta hoitaa itseään.
Sauvakävely on hyvä niskalle ja hartioille, mutta se edellyttää oikeaa tekniikkaa ja riittävän lyhyitä ( = sopivia) sauvoja. Enimmäkseen näkee liian pitkillä sauvoilla honkkelehtimista, jolloin olkapäät ja hartiat taatusti rasittuvat.
Oikeastihan sauvojen ja käsien pitää heilua hartiat alhaalla ja hyvin lähellä kehoa, pienellä liikkeellä.
Kyllä, noin minulle on asiantuntia liikuntakurssilla neuvonut ja noin se toimii. Jauhaa hartioista jumit ja väsymyksen.
Tuossa sauvakävelyssä rentoudella on erittäin suuri merkitys. Se jokainen kyllä oppii jos haluaa.
Minusta on viisautta pitää itsensä fyysisetikin hyvässä kunnossa ja ilman erimuotoista liikuntaa se ei keltään onnistu.
Koska kun ikää tulee keho alkaa menettää lihasvoimaansa. Ja ennemmin tai myöhemmin, jos elää saa on rollaattorikyytiä tiedossa. Pois se minusta!
Eiköhän tämä sauvakävelykin ala olla menneen talven lumia.
Olen jo aikoja huomannut että ei ainakaan jatkuvassa käytössä ole hyväksi kellekään.
Oikein opeteltena on tietenkin aina välillä hyvä vaihtoehto.
Ja verryttely ennen ja jälkeen lenkkeilyn on myös tärkeää.
Suuri osa vain jotenkin niillä tökkii ja pitää tasapainokeppeinä.
Minun mielestä hyvä rentoutus niskalle ja hartioille on roikkuminen rekkitangossa.Roikuttaa voi aina kun siltä alkaa tuntua käsitöiden ja koneella istumisen lomassakin.Sellainen oven pieliin kiinnitettävä ei maksa montakaan euroa...
Sauvakävely on varmasti hyvä sellaiselle, kenelle se sopii, jos opettelee oikean tyylin.
Minulle se ei sovi. Sen on sanonut niin lääkäri kuin pari fysioterapeuttiakin matkan varrella. Syynä on supraspinatusjänteen taipumus joutua väärään asentoon, se kun ilmankin aiheuttaa kipuoireilua. Toinen syy, miksi en edes harkitse on se, että haluan säilyttää tasapainoni mahdollisimman vanhaksi. Sauvoja alkaisin käyttää horjahtelemisen estämiseen ja sittenpä huomaisin jonakin päivänä, etten ilman niitä uskalla lenkille lähteä.
Tuo rekkitangossa roikkuminen kannattaa tehdä erittäin harkiten ja miettiä sopiiko se ihan oikeasti ikääntyvälle.
Vaikka itse olen alle kuusikymppinen niin en kyllä rekkitangossa roikkuisi.
Kipeille olkapäille, hartioille ja pahasti kuluneelle kaularangalle ei kovin hyvää tee roikottaa koko kehon massaa käien varassa.
Olemmehan varsin yksilöllisiä ja itse etsin lempeämpiä keinoja rentouttaa lihaksiani. Tähän soveltuu erikokoiset jumppapallot todella hyvin, eikä rasiteta niveliä.
Lisään tähän kirjoitukseeni, että roikun kyllä rekkitangossa, mutta oikeasti en sitä tee vaan tankoon on kiinnitetty renkaat, joissa roikkuessani jalat ulottuvat lattiaan. Vain varovasti venyttelen ja saatan vähän heilua eestaas. Sen sijaan venyttelen tietyt fysioterapeutin kanssa suunnitellut liikkeet säännöllisesti joka ilta. Juuri se säännöllisyys on avainsana eikä siis vain silloin, kun kivut alkavat olla sitä luokkaa, ettei kärsi tehdä mitään. Niitäkin päiviä tosin on, mutta ei kovin usein.
Vanha elli
Ei sauvakävely ole mitään menneen talven lumia. Joku muoti-ilmiö tulee ja menee, mutta sauvakävely on yksi tehokas kuntoilumuoto hölkän ja peruskävelyn ohessa, joten jokainen joka on sen ominut ja hyväksi havainnut, taatusti ei halua luopua siitä. Ja onhan se esim. energian kulutukseltaan aivan eri luokkaa kuin kävely ilman sauvoja. Tämä on siis toteen näytetty sykemittarilla, joka näyttää myös kaloreiden polton.