Ikuinen laihduttaminen

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Näin uuden vuoden kynnyksellä se alkaa tämä ikuinen laihduttaminen niin lehtien palstoilla kuin oikeastikin.
Onko kellä hyväksi havaittua konsteja painon pudottamiseksi...?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Mielestäni tärkeintä on pienentää annoskokoa, lisäten kasviksia ja hedelmiä. Rasvat ja sokerit on hyväksi pitää tarkkailussa. Kun valmistaa itse ruuan silloin oivaltaa parhaiten ns. piilorasvat ja epäterveelliset säilöntä- ja lisäaineet jää pois. Kalorit pitää kuluttaa, elikkäs lisätä liikunnan määrää. Syödä säännöllisin väliajoin, mutta harkitusti. Opetella uuteen ruokavalioon ja tapoihin kannattaa. Mikään ei käy nopeasti, vaan sitkeys palkitaan. Saa laittaa tavoitteita ja kun ne saavuttaa pitää myös palkita itseään. Sitä huomaa sitten olevansa vireämpi ja askelkin mahdollisesti kevenee. Vesilasillinen joka tankkauksen yhteydessä on hyväksi. Hidas painonpudotus on yleensä pysyvämpää ja pitää jos on omaksunut uudet elämäntavat. Ennen oli kiva vinkki siitä miten elimistö kuluttaa enempi ja lihakset saavat tehtäviä. En muista sitä tarkasti, mutta periaatteella että älä istu jos voit seisoa, älä makaa jos voit istua jne. Kävele aina kun se on mahdollista. Ja kun otat mukaan sauvvat kuluu taas paljon enempi ja koko keho saa työtä. Jo kaikessa jokapäiväisessä voi saada kulumaan paljon enempi kaloreita. Silloin kun huomaa että vaatteet ovat käyneet väljiksi ja pääsee uusimaan ainakin osan numeroa pienemmäksi on tunne ihana. Itse siirryin silloin vyön käyttäjäksi, ja nyt pysyn siinä kun mitta on vyölläni päivittäin. Ei pääse tulemaan isoja nousuja huomaamatta. Vaaka on myös toki hyvä totuuden kertoja. Toki kaikkien ei pidä olla langan laihoja, naisellisuus näkyköön.

solopel
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa!
Enpä tiedä onko painon pudottamiseen mitään helppoa konstia.
Itse en ole ollut koskaan ylipainoinen, mutta meillä naisilla tietyt ikävuodet kun tulee, alkaa painoakin kertymään.
Onneksi olen harrastanut liikuntaa hyvin aktiivisesti. Mutta kyllä nykyisin täytyy katsoa tarkemmin ruokavalioa.
Jätin perunat pois, (tietenkin keitoissa ja kiusauksissa) ja täytän vatsani kasviksilla, hedelmillä tietenkin täytyy katsoa että saa tarpeeksi proteinia.
Olen kyllä oikein herkkusuu, kaikki makeat pullat houkuttelee. Olenkin alkanut pitää pullapäiviä, samoin kuin lapsilla
karkkipäiviä. Seuraavana päivänä sit onkin tavallista pitempi lenkki edessä ja muutama päivä vältän
valkoista hiilihytdaattia. Liikkuminenkin on paljon helpompaa, kun ei tarvi kantaa kovin paljon ylimääräisiä
kiloja mukanaan.
Toivotan onnea painon pudotuksessa se kyllä kannattaa! Solopel

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei laihduttajat,
Tiedän käytännössä, miten laihtuu! Ei syö enempää kuin kuluttaa ja liikkuu riittävästi. Itse laihdutin v. 1992 27 kiloa puolessa vuodessa. Täytyy kyllä myöntää, että pullat ja leivokset olivat pannassa. Joka aamu ja ilta kävelin 5,6 km. Lisäksi pyöräilin ja uin. Nyt tuo paino on suurelta osin tullut takaisin, mutta halutessani saan sen ainakin puolitettua niin päättäessäni. Nyt tosin en voi liikkua noin paljoa, kun kaaduin ja särin polveni pahasti, enkä pääse pakkasella ulos silmävaivan vuoksi.
Hyvää laihdusintoa kaikille toivottaa Aluisa

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Koko ajan viestitetään joka tuutista,että ihmiset syövät liikaa ja laihtua pitäisi.Oletteko huomanneet,että kaupoissa on ruokien pakkauskoot kasvaneet ihan silmissä.Jos haluaisi joskus ostaa vähän jotakin,se ei onnistu,sillä kaikki on jumbokoossa ja isot pakkaukset on aina tarjouksessa,ei pienet.
Huvittavin asia oli se kun edessä oli uuden astiaston osto,koska edellisestä oli jostakin syystä vain rippeitä jäljellä,(ostettu n. 30v. sitten).Niin,kun menin ostamaan uutta astiastoa,ihmettelin,miksi siihen kuului niin paljon pullavadin kokoisia lautasia.
Myyjä selitti,että lautaskoko on muuttunut;se mitä luulin pullavadiksi,olikin ruokalautanen ja varsinaiseksi lautaseksi luulemani lautanen olikin leipälautanen!No,otin yhden "pullalautasen" ja kuusi kappaletta "leipälautasia",ne kyllä riittää ruokalautaseksi minulle.
Kyllähän se niin on,että jos pullalautaselta söisi ruokansa,niin vaistomaisesti siihen tulisi laitettua enemmän ruokaa,kun on tarvis.
Aluisa tuossa edellisessä kirjoituksessa kiteytti sen yksinkertaisen syyn miten laihtuu:Ei syö enempää,kun kuluttaa.
Paljon liikuntaa ja itsekuria.
Minäkin olen TODELLINEN suklaan ystävä,joten jouluna varsinkin se itsekuri on koetuksella.
Hyviä pakkaspäiviä kaikille

Vierailija

Mielestäni paras ohje laihduttamiseen ja muutenkin hyvään oloon on
VHH (vähähiilihydraattinen ruokavalio). Ohjeita tähän on mm.
Antti Heikkilän kirjoissa.

Marjutti: käytetään vaan niitä vanhoja ruokalautasia, ovat sopivia näin
vanhemmalla iällä, kun ei enää niin paljon kuluta.
Hyvä on myös se sääntö, että ottaa kerralla sen verran kuin tarvitsee,
ei "santsausta".

Suklaastakin voi kyllä nauttia, pari palaa tummaa suklaata, mahdollisimman
paljon kaakaota sisältävää. Sehän on myös sydämelle hyväksi.

Hyvää viikonloppua t. Grandmother

Vierailija

Hei!
Olen pudottanut paioani joskus aika paljonkin painopudottajissa.Kuitenkin kilot tulivat takaisin.Ei ole helppoa.Kuitenkin olen huomannut sen, että liikkua pitää jos haluaa kiinteytyä ja pudottaa kiloja.Annoskoot pienemmäksi ja hitaasti pureksiminen on hyvä juttu.Kun ei hotki ruokaansa tulee nopeammin kylläiseksi.Nyt minulla on kuntopyörä käytössäni ja olen sillä polkenut n 500 kcl.päivässä, joten saan silloin hyvällä omallatunnolla syödä tarvittavan määrän.Ei muuta kuin tsemppiä kaikille kilojensa kanssa painiskeleville.Ole armollinen itsellesi!

Vierailija

Ikuinen laihduttaminen.
Niin asiaa voisi miettiä mielummin painon hallintana tai elämäntavan hallintana, minun mielestäni.
Laihduttaminen on jo kulunut termi ja jotenkin lohdutonkin, näin kokemuksien myötä.
Minusta on ensiarvoisen tärkeää miettiä sitä, miksi haluaa pudottaa painoaan jos sitä oikeasti on liikaa.
Voihan se elämä vähän pyöreänä ja onnellisena olla mielekkäämpää, kuin laihana ja onnettomana.
On opittava elämään tässä ja nyt ja nautittava elämästä.
Olen tehnyt pitkän uran hoitaja ja viimeiset vuosikymmenet vanhainkodissa. Vanhuksen osaa laitoksessa en haluaisi itselleni siitäkään huolimatta vaikka hoito on hyvää. Nyt pitää elää ja vaikka lyhyemmänkin elämän, mutta laadukkaan.
Itsehän meistä jokainen on nuo kilot itsellemme syönyt, ne vain pitää yrittää hyväksyä.
Ei se taida lehtien avulla tuo painon säätely oikein toimia, kyllä siihen tarvitaan omaa asenetta ja vahvaa sisäistämistä.
Ruokaohjeita lehdissä kyllä on, mutta eiköhän siihen riitä maalaisjärki ja annoskoot.
Itse olen tyypiltäni päärynävartalo ja suvussani on valtavasti tällaisia naisia ja ylipainoisia ja erittäin pitkäikäisiä, vieläpä hyväkuntoisia sellaisia.
Ei pelkkä ylipaino kerro millaista elämää saamme viettää.
Kävelkää, liikkukaa ja nauttikaa ruokaa kohtuudella ja ennenkaikkea tehkää itsenne onnellisiksi.

Vierailija

Oma käsitykseni lihomiseen on paitsi liika syöminen ennenkaikkea liikunnan vähäisyys. Arkiliikuntaakin vältetään kuten portaat tai lyhyet matkat, jotka voisi kävellä eikä bussilla tai henkilöautolla.
Itse havahduin 55v, että kaikki ei ollut kohdallaan (vaikka lievän ylipainon (BMI 29) olenkin tiedostanut). Lääkärinkontrollissa verenpaine oli koholla (n 160/85), kolestroliarvot oli koholla ja sokerikin vähän. Sen jälkeen ryhdyin töihin - kovat rasvat pois, lisää liikuntaa. Paino on tippunut vain n. 5 kg, mutta ruokavalion muuttaminen kevyemmäksi (kasvikset ja kevyet rasvat kuten omegavalmisteet ja rypsioljy paistamiseen) on aikaansaanut, että verenpaine on nykyään OK (120/70), kolestroliarvot liki normaalit kuten sokeri. Minulle tässä iässä on tärkeintä terveys, ei se näytänkö vähän paksulta. Kun arvot on kohdallaan, se kyllä tuntuu myös keveämpänä olona.

Laihduttaminen on tosi vaikeaa. Helpointa on lisätä tuntuvasti liikuntaa, jos voi, sillä se syö kaloreita.
Olen kokeillut apteekin Alli-valmistetta ja se kyllä vaikuttaa, jos haluaa ottaa tiukemman linjan laihduttamiseen.
Kallis valmiste kyllä on.
Terveyteen kyllä kannattaa panostaa - sillä petaa tulevaa vanhuuttaan. Erilaisten lihavuudesta johtuvien sairauksien hoitaminen ja lääkkeiden syöminen maksaa sekä itselle että yhteiskunnalle kuten tiedämme runsaasti (verenpaine-, kolestroli-, sokerilääkkeet).
Säälittää, kun näkee kadulla niin paljon nuoria, jotka ovat pahasti lihavia jo siinä iässä. Ruokailutavat on kotona pielessä.

Vierailija

Olen siinä onnellisessa asemassa ettei minun painoni vuoksi ole tarvinnut koskaan laihduttaa.
Vuosia sitten kuitenkin päätin kokeilla hiilihydraatitota diettiiä syystä että sitä mainostettiin niin ihmeitä tekevänä laihduttajana ja suomalainenhan ei usko ennenkuin koettaa.
Laihduinhan minä 5-6 kg viikkovauhtia mutta sain niin valtavia rytmihäiriöitä että se loppuikin sitten lääkärinmääräyksestä siihen se diettii.
Myöhemmin luin että diettii oli ihan hengenvaarallinen aiheuttaen jopa sydänkuolemia.
Sekaruoka on ihan ok ja liikuntaa sopivassa määrin.
En ole himoliikkuja mutta en myöskään suosi ruoanlaitossa kermaa enkä mässää rasvoilla muutenkaan.
Syön mieluummin ruisleipää kuin vaaleita leivonnaisia ihan kahvileipänäkin.Toki herkuttelen silloin tällöin ihan vapaasti mutta olen aina tykännyt marjoista hedelmistä vihanneksista ja juureksista ,ruokajuomana otan raikasta vettä.

Vierailija

hei "kukka" ja te kaikki muutkin tätä asiaa pohtijat ! Olin vielä noin 5-6 vuotta sitten normaalipainoinen, nuorempana jopa erittäin hoikka. Viime vuosina painoa on kertynyt liikaa, tässä netissä oli testi, joka kertoi, että "olet huomattavasti ylipainoinen"! Arvatkaapa, tekikö mieli viskata kone ikkunasta pihalle, mokoma rakkine! No tottahan se puhui. Tosi asia on kuitenkin hyvin usein meidän , varsinkin naisten kohdalla se, että ikäkin tuo tullessaan pyöreyttä, ne vaihdevuode mm., syytetään nyt niitäkin. Minun kohdallani suurin syy mielestäni on se, etten enää sairauksieni vuoksi pysty liikkumaan kuten ennen. On reumaa, nivelvaivoja, jalkoja leikelty ja vaikka mitä. Vesi on ainoa elementti, jossa pystyn liikkumaan ja vesihuoksua harrastankin pari kertaa viikossa, noin tunnin kerrallaan. ja myös joogaa. Vaakaan kun joskus uskallan nousta, niin EI GRAMMAAKAAN ole paino pudonnut ! Pitäisiköhän tuo vaakakin panna roskiin ?
Laihdutustablettejakin olen kokeillut, vaan ei nekään toimi, kuten mainoksissa luvataan. Viime uutisissa kerrottiin jopa, että henkikin niillä voi mennä, vaarallisia ovat. No sitten kyllä laihtuu, mutta mitä merkitystä sillä enää on muille kuin arkun kantajille, on kevyempi kantaa.
Tyttäreni , terveydenhoitaja, sanoi tässä muutamana päivänä, että " äiti kulta, lopeta jo tuo painostasi murehtiminen, sinä olet ihan hyvä ihan tuollaisena kuin olet "! Se lause meni suoraan sydämeen. Aionkin tästä eteenpäin hyväksymään itseni juuri tällaisena kuin olen , pikkuisen pyörenä mutta eipä ole ryppyjäkään !!!!!

Vierailija

Niinhän se kun hyväksyy itsensä on hyvä olla ja rypythän tosiaan syntyy pakostakin kun paino putoaa useita kiloja.
Liikuntaa kannattaa kuitenkin lisätä kunhan nuo pakkaset tästä hieman laskee:)

Vierailija

Minullakin on ollut kestouudenvuodenlupaus...
Tänä vuonna aloitin jo ennen vuodenvaihdetta. Hyväksyn, etten tule onnistumaan pikapudotuksessa, enkä jaksa käydä Painonvartijoissa. Myös vähähiilihydraattinen ruokavalio on mahdoton ruisleivän rakastajalle. Siis yritän kehittää itselleni sopivan elämäntapamuutoksen.
Punnitsen itseni joka aamu. Siitä saa palautteen heti! Vaihtelua tulee tietenkin päivittäin, mutta suunta alaspäin on tärkein. Parissa kuukaudessa on painoa mennyt n. 5kg ja vyötäröltä 5 cm.
Aamulla syön puuroa lautasellisen ja pari mukia kahvia. Silloin ei tule heti nälkä. N klo 13 syön lounaan. Se on tavallista kotiruokaa. Valmistuksessa yritän muistaa terveellisyysopit ja vähän annoksen kokoakin. Onnistuminen vaihtelee...Iltapäivällä n. 16 syön salaattia raejuustolla terästettynä ja vettä päälle. Usein myös hedelmän ellen ole aikaisemmin päivällä syönyt. Joskus korvaan sen Nutriletin pirtelöillä. Sitten sanon itselleni, että tänään ei enää nälkä ole. Vettä pyrin juomaan ainakin litran päivässä. Vatsaa joudun sovittelemaan lähes säännöllisesti liotetuilla pellavansiemen-luumumehulla. Sallin itselleni joskus lyhyet repsahdukset sillä painoa riittää vielä... Verensokeriarvot ovat jo parantuneet ja verenpainelääkettäkin olen voinut vähentää. Kolesteritasosta ei tietoa vielä. Toivon jaksavani jatkaa tätä loppuelämäni.

Vierailija

anneli09,onnea! Olet hyvä esimerkki siitä miten monet asiat korjaantuvat kun paino putoaa. Hyvää vointia ja terveempää eloa jatkossa.

sylvia28
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen nyt neljä viikkoa kirjannut kaikki syömiseni Kiloklubi.fi sivuille ja aion jatkaa sitä ainakin toistaiseksi.Kilo on neljässä viikossa pudonnut-vaan !!!,mutta vyötärö on pienentynyt VIISI senttiä

Liikun aika mukavasti,käyn kuntosalilla ja kävelen.Avantouintiakin harrastan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat