Seuraa 

Enpä malta olla sekoittamatta lusikkaani soppaan. Meillä maalla ei monellakaan kesämökillä ole pakastinta, saati sähköjä, joten yllätysvieraat ovat kauhistus. Mökille mennään omalla porukalla ja kaupasta on varattu ruokaa ja juomaa omia tarpeita vastaavasti ja myös kylmäsäilytystiloja ajatellen. Kauppojakaan ei ole ihan lähimailla, monesti matkaa voi olla kymmeniä kilometrejä. Siihen kun paukkaa yllätysporukkaa yöpymään ei itku ole kaukana.
Siispä tulijoilta voi vaatia maalaisjärjen käyttöä-tuokaa tullessanne ruokatavarat, älkääkä odottako, että olemme mökillä vain passataksemme teitä.
Kesälomatkin kannattaa suunnitella vasta syksyksi, jolloin suurin osa porukoista on omat lomansa pitänyt ja voin itse rauhoittua omalle mökilleni ihan itseäni, enkä vieraita varten.

Kommentit (8)

Voihan se noinkin olla, mutta myös toisin.

Monen mökillä on sähköt ja sitä myöten muitakin "mukavuuksia". Nykyisin ihmiset eivät enää tule yllättäen kuten joskus vuosikymmeniä sitten, eivät ainakaan kaikkialla Suomessa.

Mutta tämäkin asia on niin moninainen kuin olla ja voi.

Olin ihan oikeasti pahoillani tuosta päätoimittajan käsityksestä miten yllätysvieraihin voi suhtautua. Tosi tylyltä tuntuu tuo tokaisunsa yllätysvieraalle: keitän kyllä kahvit, mutta sen jälkeen haluamme olla omissa oloissamme. En kyllä noin voisi sanoa ja itsekin jättäisin ne kahvitkin juomatta ja poistuisin nolona/nolattuna paikalta.
Toisaalta kyllä ei 40:n mökkivuoteni aikana ole ehkä koskaan tullut yövieraiksi ketään etukäteen ilmoittamatta tai erikseen sopimatta, mutta lyhyempiä tai pitempiä yllätyskäyntejä on ollut lukemattomia. Toki kaikki eivät ihan mieluisia ole olleet tai sattuneet kiireiseen aikaan, mutta lupsakkaasti ja tylyttämättä asia on aina hoitunut. Kerrankin kiireisenä päivänä sanoin yllätysvieraalle, että minulla on kalanperkuu menossa rannassa, tule mukaan ja meillä oli ihan hauskaa. Kyllähän yllättäjäni paljolti aistii ja näkee sanomattakin osuiko käynti huonoon aikaan ja useimmiten on kysynytkin sitä.
En ole koskaan huolehtinut siitä että mökillä pitäisi olla paikat kunnossa ja pullaa varastossa. On tarjottu sitä mitä sattuu olemaan, siinä kait se stressin aihekin onkin jos "tarjoilusta" ja paikkojen kunnosta huolta kantaa
Ehkä tavat muuttuu, on ehkä ihmisiä jotka suorastaan käyttävät hyväkseen toisia, itse tai omassa mökkielämässäni en ole sellaista huomannut
Aira

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hulluja ja sivistymättömiä ihmisiä jos toisen lomanvietto paikalle tullaan kutsumatta, pöyristyttävää.
Eikä kuulu muutoinkaan hyviin tapoihin. Pitää ilmoittaa tulostaan etukäteen varsinkin jos jäädään yökylään, kyllä meillä vieraat soittaa sopiiko jos tulemme käymään joskus sopii joskus olemme itse lähdössä jonnekkin.

Niin,yllätysvieraat mökillä...
No,muutama vuosi sitten saapui yllättäen mökillemme seitsemän hengen seurue.
Oli sunnuntai,lueskelin makuusopessa ja suunnittelimme,kohta lähtisimme kaupunkiin.
Tieltä kuuluu puheen sorinaa ja ajokoiramme syöksyy ovelle. Nousen ylös sängystäni ja kiiruhdan ovelle,jolloin koiramme pantanaru kietoutuu nilkkani ympärille-kiristäen-hyvä etten kaatunut.Arvet jäivät pitkäksi aikaa.
Edesmenneen sisareni vävy tulee sieltä uuden avokkinsa ja heidän sukunsa kanssa.(sisareni tytär oli jo kuollut kauan sitten jalkapohjan melanoomaan)
No,mehua tarjosin-ei ollut muuta.Mutta pyysin heidät kaikki seuraavalla viikolla kaupunkiin lounas-kahville.Tein erilaisii voileipiä.
Niin,puhelimet on olemassa...

No tänä kesänä oli mieluisa yllätysvierailu niin ikään mökillämme.Serkkutyttöni tuli yllättäen käväsemään.Emme olleet tavanneet vuosiin...
Lapsena piirsin hänelle paljon paperinukkeja ja niille vaatteita.
Niin,hän toi minulle kotoosta v.1958-62 vanhoja rahoja,josta kuvakin.Niitä on minulla pussillinen laatikossa.
Ihana yllätysvierailu.Annoin hänelle pienen muiston tapaamisestamme.

Just noin .Yllätysvieraille tarjotaan sitä mitä sattuu olemaan.Tietysti olis kivempaa jos yhdessä sovittas koska tullaan.Mutta itselläni kyllä on tapana viedä ruokatuliaisia jo menen kylään ,olin sitten menossa kaupunkiin tai mökille.
Tietysti voi mökillekin varata säilykeitä.Ja itselläni on esim.maitojauhetta aina jemmassa.Myös munat ja säilykeliha purkki löytyy.

Ihan oikeesti,sovimme mökkivierailusta tuttaviemme ja lastemme kanssa,koska silloin voi varautua tarjoiluun...Pidän ruoan laittamisesta...
Hirveää on,jos vieraille ei ole mitään tarjottavaa...
Niin,minulla on tää ruoan laittaminen niin tärkeetä ja sitä pitää olla jokaiselle jotakin...
Sekin vielä,kun tyttäreni ja miniät auttavat salaattien tekemisessä.Miesväki hoitavat grillijutut...Ihanaa...

Niin, onhan sitä erilaisia tapoja ja tottumuksia mökkielämästä. Minulle mökkielämä on just sitä rentoutumista, täysin vapaata kaikesta tavallisesta huushollaamisesta ja pingottelemisista. Mökkini pidän siistinä, ruokaa ja "herkkuja" valmistelen omien tarpeideni mukaan. Jos joku tulee yllättäen tapaamaan, "käymään kylässä", tuttu tai vieraampi, olen siitä iloinen. Ei niin tärkeää vierasta ole etten tarjoaisi vain korppuja jos ei muuta satu olemaan tai sitten pelkkää kahvetta. Sanon ihan mutkattomasti, ettei nyt muuta ole ja nauraa helautamme päälle, ei ole vielä kukaan tykännyt pahaa. Pelkkä jutustelukin on joskus kivaa jos vieras vain lyhyeen viipyy.
Olen touhun ihminen, tykkään puuhastella ja touhata kaikkea kivaa, en halua mökillä vain "löhötä" Usein otan yllätysvieraatkin mukaani askareisiin, varsinkin jos tunnen heidän mieltymyksensä ja tapansa.
Pitääkö sitä tosiaankin olla aina "vieras tarjottavaa" Aivan eri asia on sitten kutsutut vieraat, silloin tykkään "tällätä", valmistaa herkut ja niin edelleen.
Eikös ihmiset nyt kuitenkin ole sivistyneitä, minun yllätysvieraani ainakin viivähtävät vain hetkisen, tai kertovat tulevansa muulloin uudestaan jos minulla on muita vieraita samaan aikaan tai olen lähdössä jonnekin. Ei niitä tarvi kehottaa tulemaan uudelleen tyyliin" nyt haluan olla perheeni kanssa" Olisihan se hirveetä jos sanoisin tylysti jollekin harvoin näkemälleni tuttavalle tai sukulaiselle, että haluan olla nyt vain omieni kanssa. Kaukaisemmat tuttavat tai pitempään vierailuun aikovat ovat yleensä soitelleet tapaamisista, niistä sitten yhdessä sovitaan. Minun mökkielämääni kuuluvat vierailut, yllättäen tai sopien, kesä on siihen hyvää aikaa.
Aira

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat