Harmaakaihi ja glaukooma yleisiä silmäsairauksia

klo 9:00 | 12.9.2013
Miten oireilevat harmaakaihi, glaukooma tai ikärappeuma silmissä? Entä miten silmiä pitää hoitaa? Asiantuntijamme vastasi lukijoiden kysymyksiin.Lue koko juttu
Miten oireilevat harmaakaihi, glaukooma tai ikärappeuma silmissä? Entä miten silmiä pitää hoitaa? Asiantuntijamme vastasi lukijoiden kysymyksiin.Lue koko juttu
Ladataan...
HARMAAKAIHI
Minulla on todettu harmaakaihi. Seuraava silmälääkärin käynti on vuodenvaihteessa.
Onko tavallista, että harmaakaihissa lähinäkö paranee ja kaukonäkö huononee? Minulle on käynyt näin.
Mummeli
Hei,
minullakin on todettu harmaakaihi. Aluksi lääkäri epäili myös glaukoomaa, koska silmänpaineet olivat korkeat. Olin näkökenttätutkimuksessa, onneksi tulokset olivat hyvät. Eli ei vielä ainakaan glaukoomaa. Minulla ovat sekä liki- että kaukonäkö huonontuneet ja tuntuu kuin näkö olisi sumentumassa. Minusta on kummallista, että vaikka tämä silmälääkäri sanoi, että leikkaus on ajankohtainen 2-5 viiden vuoden sisällä, en pääse terveyskeskuksen kautta kunnalliseen hoitoon enkä siis edes leikkausjonoon ennen kuin olen melkein sokea. Terveyskeskuksessa vain totesivat, että mene yksityiselle silmälääkärille. Tämä yksityinen silmälääkäri ei taas kirjoita lähetettä sairaalaan, kun en vielä ole tarpeeksi sokea ! Onkos teillä muilla vastaavia kokemuksia ?
http://www.nettiet.fi/forum/terveys/4612-Kaihileikkauskokemus.html
Tässä minun tarinani.
Vanha elli
Minulla alkoi ilmestyä näkökenttääni keltaisia juovia vasempaan silmään.Kävin silmälääkärissä ja minulla todettiin lasiaisnesteen irtoaminen.Töistä en saanut pitempää sairaslomaa vaikka työskentelin päiväkodissa.Silti sanottiin että piti välttää raskasta työtä ja sitähän siellä on jatkuvaa nostamista,kantamista ja rankkaa siivousta.Silmässäni on nykyään mustia erilaisia roskia,jotka häviävät välillä mutta ilmestyvät uudelleen näkökenttääni ajoittain ja eivät kuulemma katoa niiden kanssa pitää elää.Ainoastaan siinä tapauksessa jos alkaa uudelleen tulemaan niitä keltaisia salamanmallisia juovia niin nopeasti lääkäriin.Mitään muuta hoitoa en ole saanut eikä silmiini tarvita"pistoksia".Tuttavani kertoi,että hän pelkää sokeutumista vaikka hänen silmiin lasermenetelmällä tehtiin useita "pistoksia ja silmät kipeytyivät ja nyt jatkossa tuleekin useita käyntejä.Se on kallista,mutta hänen työpaikallaan saa lääkärikäynneistä alennusta.En vieläkään tiedä mikä diagnoosi määrää nämä laseroinnin avulla tehtävät "pistokset"silmäpohjaan?Itse en ole enää työelämässä ja olen tyytyväinen etten ole muita vaivoja enää silmiini saanut ja uskonkin,että työni oli liian ylikuormittavaa ja raskasta.
Jos käyn silmälääkärissä näöntarkastuksessa, eikö lääkäri samalla huomaa mahdollisia silmäsairauksia? Pitääkö varta vasten varata aika esimerkiksi glaukooma-, ikärappeuma- tai kaihitutkimukseen ja maksaa kaikista erikseen?
Minulla on todettu silmissä valtimonkovettumatauti. Olen 66 v. nainen. Silmälääkääri sanoi, että tätä tautia sairastaa joka kolmas 65 vuotta täyttäneistä. Minä vain en ollut tällaista koskaan kuullut. Minulla oli ennen kaukonäkö ja arvot jotakin tällaista kuin 3,75 ja nyt yhtäkkiä näkö on parantunut ja vain 1,20 tai jotakin siihen suuntaan (en nyt juuri muista tarkkaan). Silmälääkäriin menin alunperin, koska näkö alkoi huonontua enkä pysytynyt enää iltaisin lukemaan.
Kävin optikolla ja sain nyt siis käyttööni myös lukulasit. Näen niillä kyllä oikein hyvin. Mutta vain noin ehkä 30 senttiä kirjasta tai ruudusta. Aika ihmeellistä minun mielestäni, koska mulla on valtimonkovettumatauti ja näkö senkuin paranee.
Mitähän jatkossa kohdallani tapahtuu? Onko kenelläkään silmissä valtimonkovettumatautia todettu? Olisi kiva kuulla mitä tästä seuraa ja miten voisi tältä osin itseään hoitaa.
Onko kellään omakohtaista kokemusta verkkokalvon irtoamisesta, oireista ja sen hoidosta? Etsiskelin mutta en löytänyt sellaista ketjua täältä et-netistä.
Olin kaksi viikkoa sitten harmaakaihileikkauksessa ja silmän oikeassa reunassa on varjo, kaaren tapainen... netistä luin, että saattaapi olla oire verkkokalvon irtoamisesta. Silmä ei ole kipeä ja näen sillä hyvin. Jälkitarkastus on kahden viikon päästä.
Minulle tehtiin kerralla kaikki siihen kuului myös silmänpohjan kuvaus. Hän kysyi siinä tutkimuksen lomassa lupaa tehdä lisätutkimus, annoin luvan ja kaikki tuli tarkastettua. Aikalailla aikaakin siihen meni, monenlaista koetta tehtiin, koska suvussani on painetautia. Kaikki maksoi muistaakseni n. 90 euroa. Oli terveet silmät, vain kuivuutta ja niihin sain kehotuksen käyttää kosteustippoja.
Olen tavannut ihmisiä jotka ovat vanhemmiten päässeet silmälaseista eroon. On palautunut näkö niin, että ei tarvita enää autoakaan ajaessa laseja.
Juu, toteama,että jotkut pääsevät vanhemmiten silmälaseista eroon, pitää osittain paikkaansa. Mutta on sitten eri juttu pääseekö niistä lopullisesti eroon...
Jouduin teini-iässä hommaamaan rillit nähdäkseni kauas. Ensin näkö huononi mutta alkoi sitten paranemaan niin, että neljänkympin iässä en enää tarvinnut laseja nähdäkseni kauas. Näin sekä lähelle että kauas ilman rillejä. Ihanan huoletonta aikaa. Sitten lähinäkö alkoi huonontua ja jouduin käyttämään lukulaseja noin 55-vuotiaana. Kuudenkympin jälkeen kaukonäkökin alkoi taas huonontumaan.
Nyt minulla on lasit sekä kauas että lähelle näkemistä varten. Silmälääkäri on todennut molemmissa silmissä alkavan kaihin. Sitten kun se leikataan voin taas päästä rilleistä eroon, toiseen silmään laitetaan lähelle näkevä mykiö ja toiseen kauas näkevä.
On monia asioita joita silmien terveyden eteen voi tehdä. Usein tuntuu siltä, että se on asia jonka ihmiset unohtavat. Vaaditaan siinä pitkäjänteisyyttä kuin kaikessa terveydenhoidossa. Sairaus hoidetaan jos ja kun tulee eteen, mutta terveyttä on hoidettava jatkuvasti.
Jos ketään kiinnostaa niin turhaan huolehdin ja opin sen, ettei netin juttuihin kannata luottaa 100%... niitä lukemalla vain aiheuttaa itselleen turhaa huolta.
Jälkitarkistuksessa selvisi, että verkkokalvoni on kunnossa ja että kaihileikkaus onnistui loistavasti, ei mitään komplikaatioita. Leikatussa silmässä näkyvä kaari on tekomykiölinssin reuna, sen näkyminen ei ole haitallista eikä estä "täydellistä" näkemistä. Joillekin kaari häipyy itsestään vuoden sisällä, joillekin se jää pysyväksi.
Iloinen yllätys oli, että leikkauksessa myös lähinäköni parani : ennen + 4, nyt +2 vaikka oli tarkoitus korjata näkö niin, että näen kauas ilman laseja. Silmänpaine myös tippui. Ennen oli jatkuvasti 22, nyt 18.
Jälkihoito , kolmen eri lääkkeen tiputtelu silmään 4 kertaa päivässä ja lääkeiden välillä vähintään 15 min + silmätipat tarvittaessa, väliä lääkkeisiin vähintään tunti + suojakilpi silmässä yöllä vähintään kaksi viikkoa, oli kyllä sen verran haastavaa touhua, että leikkautan toisen silmän vasta vuoden päästä.