Auschwitz- Birkenau

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Auschwitz- Birkenau keskitysleirit saattavat järkyttää ja herättää ahdistusta, mutta ne ovat muistomerkkejä tapahtumille jotka eivät saisi enää koskaan toistua.

Pääportin yläpuolella lukee saksaksi..Työ tekee vapaaksi...
Yli miljoonalle juutalaiselle tuo vapaus koitti krematorion piipun kautta...

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Sähköaita, vartiokopit säännöllisin välimatkoin sekä aitojen välissä vapaana juoksevat verikoirat tekivät pakenemisen mahdottomaksi.

Vierailija

Yhdellä laverilla nukkui 8 ihmistä.
Ylälaveri oli paras paikka sillä alalaverille valui ylhäältä vankien nälän ja aliravitsemuksen aiheuttama ripuliuloste.

Vierailija

Parakeissa on nähtävillä valtavat röykkiöt kenkiä, silmälaseja, matkalaukkuja, uhrien hiuksia sekä pakka hiuksista kudottua kangasta.

Vierailija

Varsinainen tuhoaminen tapahtui Zyklon B myrkkykaasulla.

Purkit ovat sisältäneet Zyklon B kiteitä.
Noin 7 kg kiteitä riitti tappamaan 1500 ihmistä.

Vierailija

Kaasukammio.

Itse krematoriosta ja polttouuneista en laita kuvaa mutta voin kertoa että siellä haisi vieläkin kuolema.

Vierailija

Hirsipuu jossa leirin komendantti Rudolf Höss kohtasi Luojansa 16. heinäkuuta 1947.

Hirsipuu sijaitsee krematorion ja Hössin suuren virka-asunnon välissä.

Vierailija

Parin kilometrin päässä Auchwitzistä sijaitsee Birkenaun leiri.
Se rakennettiin Auschwitzin jäädessä pieneksi ja siitä tuli varsinainen teollinen kuolemantehdas.

Vierailija

Juutalaiset kuljetettiin Birkenauhun junanvaunuissa.
Laiturilla suoritettiin heti tarkastus, naiset, lapset, vanhukset ja huonokuntoiset joutuivat kaasukammioon välittömästi.
Noin 75% saapuvista tuhottiin heti.

Vierailija

Hatarat puuparakit eivät tarjonneet suojaa kuumuudelta eikä pakkaselta.
Vesi ja lumi tulivat sisään,hygieniaolot olivat kammottavat ja rotat olivat riesana.

Talvisin miesten keskimääräinen elinikä leirillä oli noin 2 kuukautta, naisten sitäkin lyhyempi.

Vierailija

Mitä tähän kaikkeen voisi lopuksi sanoa?

Käynnit ovat olleet musertavia ja raskaita, ne herättivät vihan joka kohdistui jopa Jumalaankin.
Nämä ovat vaikeita asioita ja vie pitkään ennenkuin pystyy käsittelemään kaiken näkemänsä pahuuden.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Isäni kävi 1950-luvulla työ- ja tutustumismatkalla Saksassa ja he kävivät myös Auschwitzissä. Hänellä oli paljon senaikaisia kuvia sieltä, mustavalkoisia. Mökinmuorin kuvat ovat siistejä ja "kevyempiä" näihin isäni tuomiin.
Isäni ei paljoa kertonut. Ilmeisesti käynti siellä oli siksi rankkaa, vaikka hänellä oli hyvät puhujan lahjat, tämä oli liikaa. Me katselimme näitä kuvia,mutta isäni ei osallistunut, en myöhemminkään.

Vierailija

Olen käynyt molemmissa keskitysleireissä, Arbeit macht frei-tunnus teki vaikutuksen, koska se oli tuttu niin monesta tv-ohjelmastakin. Mutta -eniten liikutti ne lasiseinien takana olevat kasat lastenvaatteista, kengistä, silmälaseista ja vaikkapa hiuksista.
Olen myös käynyt New Yorkin Juutalaismuseossa, muistaakseni 3 kerroksinen rakennus, jossa aloitetaan pohjakerroksesta-siinä kerrotaan kuvin ja tarinoin perheistä ja yksittäisistä henkilöistä ja edetään kohti holocaustia.
Oli muistaakseni aikalailla vastapäätä Vapaudenpatsasta-ironista.

Itselläni on äitini puolelta juutalaisverta, olen perehtynyt aikalailla koko elämäni ajan-alkaen 5-vuotiaasta(kun opin lukemaan) juutalaisten kohtaloihin ja Hitleristä olen lukenut kaiken mahdollisen -paitsi hänen pääteoksensa jäi lukematta-en jaksanut sitä paatosta. Kerran löysin hänestä mielettömän hyvän aika ohuen kirjan psykologisesta näkökulmasta hänen luonteestaan-onneksi muistan aika paljon asioita, vaikka kirjasta en ole enää löytänyt.
Hänhän oli loppujen lopuksi aikaq monipuolinen persoona, vegetaristi, taiteilija, arkkitehtuurinen taipumus, kohteli ystävällisesti vaikkapa sihteereitään, ainakin yhden elämänkerta on kotikirjastossani.....

Olisi hienoa vaihtaa ajatuksia ihmisen kanssa, joka olisi perehtynyt syvällisesti Holocaustiin ja myös Hitlerin sielunelämään.

Vierailija

Olen myös käynyt näissä, järisyttävä kokemus, mutta vielä järisyttävämpää on se, että samankaltaiset "hengen jättiläiset", jotka kehittivät näitä, pyrkivät (ja onnistuvatkin) nyt nostamaan päätään ympäri Eurooppaa. Eikö ihminen ikinä opi mitään?

Vierailija

Nuo kaikki kohteet olen käynyt 90 luvun alussa, muistissa on eikä koskaan katoa.
Kylmät väreet selkäpiissä kun muistan tuon kaiken tuskan ja sen tunnelman joka oli saatu aikaan kokoamalla noita ihmisiltä poistettuja esineitä, esim valtava määrä silmälaseja. Oli se raskas tutustumismatka. Heikkohermoisen on parasta pysyä pois.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä veti eilen illalla hiljaiseksi kun luin tätä ketjua... Voi luoja sentään. Palautui muistiin nuo asiat, olihan se TV-sarja Polttouhrit aikoinaan, josta sai jonkinlaista kuvaa noista tapahtumista. Minä en voisi mennä tuonne autenttisille paikoille katsomaan.... en kestäisi. Jo nytkin pyrkii kyyneleet silmiin... Se kaikki hirvittävä pahuus ja julmuus lajitovereita kohtaan... Käsittämätöntä. Kiitos kuitenkin mökinmuorille asian esiintuomisesta. On ollut varmasti aivan uskomattoman vaikuttava käynti tuolla. Ja noita tapahtuneita tosiasioita ei saa koskaan unohtaa!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat