Mikä on kohtuukäyttöä?

Vierailija

Auttakaa ystävät hyvät mielipiteellänne! Minne suunnistan?

Vaimoni käyttää alkoholia viikottain pieneen hiprakkaan pari,kolme kertaa.

On tehnyt niin jo 15v.

Itse käytän hyvin kohtuullisesti -osin urheiluharrastukseni vuoksi,osittain omien lapsuudenkokemusteni siivittämänä; isäni juominen aiheutti silloin niin paljon häpeää ja ongelmia,että päätin oman mahdollisen isämallini olevan jotain muuta omille lapsilleni. Saimmekin 3 mahtavaa poikaa ja olen onnistunutkin antamaan heille elämän eväiksi (toivoakseni!) terveen mallin.

Kuka "viisas"on määritellyt kohtuukäytön rajat?
Vaimoni piilottelee oluttölkkejä likavaatekoriin,patjan alle, yms.,
ja vaikkei hänen viikottainen annoksensa ole järkyttävä, näen hänen pakkomielteensä viinaa kohtaan -lomamatkoilla yms. hän saattaa olla kaksikin viikkoa jurrissa,kieltäen ongelman,josta aikuiset poikammekin saattavat joskus vinoilla...
Haluan nauttia elämän pienistä kultahipuista ja kuljenkin paljon luonnossa, ihmetellen sen ylivertaista kauneutta ja ihmisen pienuutta. Minusta elämänjanon sammuttaa parhaiten nöyryys,ei viina.
Olen voimaton...

A

Kommentit (7)

Vierailija

Kukaan meistä ei kait voi määritellä tuota kohtuun rajaa, siihen kun vaikuttaa niin moni asia jokaisen nautiskelijan kohdalla yksilöllisesti. Itse olen sitä mieltä, että jo tuo olotila "pikku hiprakka" on liikaa. Ja tuo alkoholin piilottelu ja salaa nautiskelu ei kuulosta terveeltä ja rehelliseltä elämältä. Olisiko hänellä jo riippuvuus ja ainakin huono omatunto taitaa olla. Nostakaa "kissa" pöydälle ja keskustelkaa avoimesti ja rehellisesti asiasta perheen kesken. Minusta aikuiset lapsennekin olisi hyvä ottaa siihen mukaan. Jälkeenpäin moni on kertonut että tuo salailu ja peittely johtaa vain syvempään kierteeseen. Itseään ei pidä asiasta syytellä. Alkoholismi kun on kaiketi perintötekijä, joka tulee esiin jos sille annetaan mahdollisuus.Jokainen aikuinen tekee omat valintansa ja päätöksensä itse. Kannustava ja innostava parannusten suhteen toki pitää olla.Jos aikuinen ihminen ruokailun yhteydessä nauttii lasillisen viiniä tai oluen ei siitä terve tule hiprakkaan. Minun käsityksen mukaan tuollainen on "sallittua". Minä toivotan voimia ja hyvää tulevaisuutta. Aloittakaa vaikka tipattomalla tammikuulla, sehän on muotia.

Vierailija

Kyllä asiasta kannattaa keskustella vaimon kanssa. Hänen pitäisi itse päättää, että on kokonaan juomatta. Kukaan muu ei loppujen lopuksi voi päättää sitä hänen puolestaan. Oman hyvinvointisi takia kannattaisi keskustella luottamuksellisesti ammattiauttajan, esim. terveydenhoitajan kanssa. Saisit ehkä muutaman hyvän neuvonkin.
Eräs ystäväni, jolla on ollut ongelmia viinin suhteen ja joka asuu maassa, jossa viini on luonnollinen seurustelujuoma, joutui seinää vasten, kun hänen sairastui syöpään. Lääkitys ei enää sopinut yhteen viinin kanssa. Hän kamppaili pitkään ja päätyi siihen, että hänen pitää olla kokonaan juomatta. Kohtuus ei riitä hänelle, koska kohtuuden raja hämärtyy ensimmäisen lasin jälkeen.
Toivotan sinulle ja vaimollesi kaikkea hyvää. Nitanita

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kaikki,
Mitä tulee alkoholismin periytyvyyteen, voin sanoa, ettei se suinkaan kaikille periydy. Isäni on ollut alkoholisti, ja minä olen säästynyt viinan kiroilta, kun olen raitis ollut aina. Isänikin oli ollut ns. kaappijuoppo, pulloja oli ollut piilossa siellä sun täällä.
Sinulle, joka kärsit vaimosi juomisesta, toivon voimia käsitellä asiaa. Jos et siihen yksin pysty, hae ammattiapua. Vaimosi olisi kyllä avun tarpeessa pikaisesti, ennen kuin on liian myöhäistä. Yritä rohkaista häntä hakemaan apua.
Hyvää vuoden jatkoa toivottelee Aluisa

Vierailija

Tällainen alkoholin nappailu on painanut mieltäsi, ja varmaan teidän molempien mieltä, pitkän aikaa. Teidän olisi varmaankin hyvä puhua jollekin luotettavalle ihmiselle. Vai oletteko jo sitä kokeilleet? Jos olet työelämässä, voit käydä ihan vain työterveydenhoitajan juttusilla, tai vaimosi voi käydä. Tällaisessa paikassa teitä varmaan opastetaan, mitä voisitte tehdä. Siellä ollaan hienotunteisia ja teitä varmaan kuunnellaan. Alkoholia nappailevat ihmiset hakevat juomisesta jotain lohtua ja he ovat usein herkkätunteisia, hienoja ihmisiä. Viina ei vain ketään auta ja juomisen salailu voi olla myös henkisesti raskasta.
Toivon teille voimia!

Vierailija

Olin kuntoutuksessa syksyllä liikuntavamman takia ja siellä oli luento alkoholin käytöstä. (moni ottaa kipuihinsa alkoholia lääkkeeeksi aluksi ja koukkuun)
Siellä oli puheena nämä ns. kohtuu rajat ja ne olivat minusta aika isoja .Myöskin naisten kohtuu rajaoissa juomisissa minä olisin jo kännissä. Ne kyllä löytyy varmaan netistä,mutta tosi elämän tuomat hankaluudethan sitä pitäisi ottaa huomioon ei lohduttautua millään rajoilla.
Ostaako hän itse oluensa ? Siinähän voisi yritää rajaa ,että käytte yhdessä kaupassa silloin voi sopia että olutta ei osteta.
Kaappijuoppo on kyllä ovela. Isässäni oli ennen vanhaan vähän samaa vikaa ja hän väitti aina ettei ole käynyt pullolla.
Hänelle ei kohtuu käyttö sitten enää onnistunut ja hän lopetti kokonaan ,Sanoi että yksi kaljapullo laukaisee himon.

solopel
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minustakaan, jos ottaa viikossa muutamakin kerran, ei ole enää kohtuukäyttöä. Ei naiselle eikä miehellekään.
Keskustelu on kylllä paikallaan, vaan jos asianomainen itse huomaa eikä tunnusta että mikään on vialla. Sen lopettamisen täytyy lähteä itsestään ja tiedostaa missä ollaan menossa!
Sitä voi verrata tupakkalakkoon, sen lopettaminenkaan ei onnistu jos ei itse tosiaan halua sitä.
Itse olin melko lailla ketjupolttaja. Järkeilin ja laitoin kuin vaakaan tupakanpolton hyvät ja huonot puolet.
Hyviä puolia siitä ei löytynyt yhtään. Senjälkeen olikin lopettaminen helppoa. Nyt olen ollut ilman tupakkaa 25v.
Vieläkin olen sitä mieltä, että se oli elämäni järkevin teko.
Toivotan Sinulle Anonyymi voimia kestämiseen ja toivon puolestasi asioiden korjaantumista!
Solopel

Vierailija

Hyvä anonyymi. Sanot olevasi voimaton. Et sinä sitä ole, olethan kirjoittanut tälle palstalle. Kyllä siihen voimaa tarvittiin.

Ongelmasi on todella vakava. Minäkin olin tuollainen tissuttelija. Se alkoi paheta, kun minulla oli ongelmallinen ihmissuhde. Kuvittelin että ongelmia on helmpompi tarkastella viinilasin läpi. Mikään ei olisi voinut olla enemmän väärin. Siitä tissuttelusta se sitten paheni. Lomamatkoilla otin kunnon kännit, jos ei joka päivä, niin aivan liian usein kuitenkin. Väitin, että minulla on kyllä homma hanskassa. Jossain vaiheessa aloin piilotella pullojani ja valehdella juomisistani. Laatikkoviineihin siirtyminen taisi olla seuraava askel. Monesta on tullut laatikkoviinialkoholisti. Läheiseni olivat huolissaan. Avomieheni rähisi, sisareni antoi hyviä neuvoja, itsekin alkoholismista päässenä. Hän kirjoitti minulle ihanan kirjeen, joka minulla on vieläkin tallessa. Kukaan ei kuitenkaan voi toista pakottaa hoitoon. Kun ongelmallinen suhteeni päättyi, otin itseäni niskasta kiinni ja talutin A-klinikalle. Siellä minulla oli aivan ihana terapeutti, joka kuunteli, kyseli, tutki ja selitti. Hän antoi minulle ensin useamman kerran viikossa, sitten viikottain akupunktuuria, joka todella auttoi. Samalla hän auttoi minut uuden elämän alkuun. Yli kahteen vuoteen en ole maistanut mitään alkoholipitoista juomaa. En ole hetkeäkään kaivannut sitä. Vapaaehtoisesti en luopuisi raittiista elämästäni. Oloni on niin mielettömän hyvä. Olen saanut uutta puhtia, uusia voimia.

Nykyinen mieystäväni juo aivan liikaa vaikka yrittääkin säännöstellä juomistaan. Hän myöntää itsekin olevansa alkoholisti. Juhlapyhät kuluvat juomisen merkeissä. Väliin hän juo joka päivä eikä milloinkaan osaa lopettaa. Olen yrittänyt puhua hänelle ja kertoa omasta parantumisestani. Hän kyllä ymmärtää, muttei silti halua lopettaa. Väliin hän juo itsensä umpitunneliin. Levy juuttuu kiinni samalle raidalle, alkaa inttäminen. rähinä ja lopulta karjuminen, toisinaan myös esineiden heitteleminen. Jatkan silti yrittämistä. Toivon edelleenkin, että saan hänet oikeille raiteille vaikka usko alkaakin jo horjua. Viimeisenä toimenpiteenä en näe muuta neuvoa kuin suhteen lopettamisen.

Ymmärrän siis sinun ja vaimosi tilannetta, hyvä Anonyymi. Toivoisin voivani auttaa teitä, kuten yritän auttaa meitäkin. On hienoa, että yrität. keskustele vaimosi kanssa. Kerro hänelle tästä palstasta ja kaikista hienoista neuvoista, joita olet täällä saanut.

Lämpimin terveisin entinen tissuttelija

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat