Silmäsairaudet

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei,
minulla todettiin neljä vuotta sitten silmäpohjan ikärappeuma toisessa silmässä. Vilustumistaudin yhteydessä huomasin, etten voinut lukea pientä tekstiä ja säikähdin, joten varasin heti ajan silmälääkärille, joka passitti minut silmäklinikalle. Perusteellisisten tutkimusten jälkeen selvisi, että kyseessä on taudin kostea muoto, joka on harvinaisempi kuin kuiva muoto.
Silmäpohan ikärappeuma on yleinen silmäsairaus vanhemman väestön parissa. Minä sain sen jo 64-vuotiaana. Käsite ei ollut minulle vieras, koska äidilläni oli pitkään sama ongelma toisessa silmässä.
Nykyään on olemassa eri hoitomuotoja, jolla taudin kehitys joissakin tapauksissa voidaan pysäyttää melko hyvin. Itse syön ravintolisää (A-, C- ja E-vitamiinia sekä sinkkiä) ja pystyn taas lukemaan esim. lehtiä ja pokkareita, joissa ei ole liian pientä pränttiä. Silmävauriot tulivat jäädäkseen, mutta silmäpohja on rauhoittunut. Käyn säännöllisesti silmälääkärin vastaanotolla tutkimuksissa.
Onko teillä tai omaisillanne kokemuksia tästä silmäsairaudesta tai esim. kaihisairauksista? Miten selviätte arkipäivän askareissa? Luetteko lehtiä ja kirjoja? Onko teillä kikkoja ja kotikonsteja, joiden avulla heikentynyt näkö ei häiritse elämää?

Kommentit (6)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko sillä silmänpohjan ikärappeumulla taipumus periytyä? Olen kuullut siitä,mutta en tiedä ketään kellä se olisi.
Itselläni kasvaa kaihi kummassakin silmässä,todettiin jo kolme vuotta sitten.
Nyt rupeaa pikkuhiljaa tuntemaan muutoksia näkökyvyssä.Hämäränäkö ei ole oikein hyvä ja päätetyöskentely väsyttää aika paljon silmiä.
Silmät tuntuvat "hitailta",eli tuntuu siltä,niinkuin näön kohdistus laahaisi vähän perässä,jos sen nyt niin voi sanoa.
Lisäsi vaivaa kuivasilmäisyys.
Jännä juttu,kun kuivasilmäisyys vaivaa,niin silmät on aina kosteat.On niinkuin olisi päässä kaksi valuvaa lammikkoa koko ajan.Silmiä saa olla pyyhkimässä koko ajan ja ne punertaa sen näköisenä,kuin olisi juuri herännyt.
Kuukauden päästä on taas silmälääkärille aika,saa nähdä mitä hänellä on minulle kerrottavaa.

Vierailija

marjutti, silmäpohjan ikärappeumaan liittyy monta riskitekijää, yksi on perinnöllisyys. Jos suvussa on taipumusta siihen, se iskee helpommin. Lisäkisi on muita riskitekijöitä kuten tupakointi, korkea verenpaine, sydän- ja verisuonitaudit, diabetes ja ikä (ilmenee joillekin n. 60:n jälkeen, useimmille paljon myöhemmin). Ruotsalaisen silmäsairaalan nettisivuilla mainittiin myös sukupuoli (nainen), rotu (eurooppalainen ihmistyyppi) ja silmien väri (siniset silmät) riskitekijöinä.
Toivon, että saat apua kaihiongelmiin. Se on erittäin yleinen haitta. Nykyään leikkaustekniikka on tosi hyvä. Lähiomainen kävi kaihileikkauksessa yli 80-vuotiaana. Leikkauksen jälkeen hän pystyi jälleen erottamaan tummansinisen värin mustasta. Muistan hänen ensimmäisen kommenttinsa kun suojalappu poistettiin silmästa. Hän katseli minua ja sanoi: onpa sinulle tullut paljon harmaita hiuksia.
Terveisin Nitanita

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Nitanita,
Itse kävin taas eilen silmälääkärillä. Olen sairastanut yli 5 v silmätulehdusta ja sen jälkitilaa. Joka tunti on laitettava tippa ja rasva kolmasti päivässä, nyt tuli eilen taas jo neljäs tippa käyttöön. Sen tiedän että viherpaine on periytyvää, joten minun on käytävä säännöllisesti silmälääkärissä senkin vuoksi. Äidiltäni leikattiin viherpaine ja toinen silmä sokeutui leikkauksessa. Aika arvokasta tämä sairastaminen on, kun lääkäri ottaa 100-120 € ja tipat maksavat noin 60 € / kk (ne tipat joita Kela ei korvaa) ja sitten vielä ne Kelan korvaamien tippojen omavastuut. Käyn silmälääkärissä joka kuukausi.
Minullekin kasvaa harmaakaihi, en tiedä, voidaanko minulta edes sitä leikata.
Iloitaan jokaisesta päivästä jolloin vielä nähdään!
Terveisin Aluisa

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Aluisa!
Tuo sinun silmien sairaus kuulostaa tosi ikävältä.Sinultahan kuluu jo vallan tavattomasti aikaa niiden hoitamiseen ,niin ja rahaa myös.Tarkoittaako tuo kerran tunnissa-tippa myös yö-aikaa?
Tipat ja voiteet on siitä inhottavia siitä,että ne haittaavat näkemistä,ainakin tarkkaa sellaista ja jos näkö on sairauden takia ennestään huono,niin se olo on vähän,kuin sumuverhon takaa katselisi.
Kuinka paljon sairautesi on vaikuttanut sinun näkökykyysi?
Työkaverilta leikattiin kaihi äskettäin ja hän kertoi,ettei ollut tajunnutkaan,kuinka huonoksi hänen näkönsä oli mennyt,vaikka omasta mielestään näkikin suht koht hyvin.
Nyt hän kertoo näkevänsä erittäin tarkasti ja värit ovat hänen kertomansa mukaan kirkastuneet.
Itselläni todettiin kaihi kummassakin silmässä kolme vuotta sitten ja nyt se on alkanut pikkuhiljaa vaivaamaan.
Huomaan,että hämärässä näkeminen on huonoa ja muutenkin kaikenlaista kremppaa on tullut silmiin.
Leikkaushan tässä on vääjäämättä edessä,mutta en sitä murehdi.
Nitanitalle myös terveisiä ja kiitos valaisevasta kirjoituksestasi.
Tähän loppuun sopisi hyvin pari sananlaskua:Eikun eteenpäin vaan,sano mummo lumessa ja Antaa hevosen surra,kun sillä on suurempi pää! (heh heh)

Vierailija

aluisa, on tosi ikävä, kun pitää käyttää silmätippoja ja voidetta monta, monta kertaa päivässä. Jaksatko lukea kirjoja ja lehtiä kun tämä silmätulehdus vaivaa?
Itse hankin pienen kätevän suurennuslasin optikolta, koska en näe pakkausten y.m. pientä tekstiä. Suurennuslasi on aina käsilaukussa ja tosi kätevä minun kohdallani. Eräällä tuttavalla, jolla tosi heikko näkö, hankki suurennuslasin erikoisliikkeestä, muistaakseni Näkövammaisten liiton tai vastaan järjestön ylläpitämästä kaupasta.
Toivottavasti saisit parasta apua silmillesi. Kaikkea hyvää ja mukavaa viikonloppua.
Terveisin Nitanita

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marjutti ja Nitanita,
Kiitos myötäelävistä veisteistänne. Tottahan näköni on heikentynyt. En esim. pysty enää liikkumaan pimeässä, enkä ajamaan autoa pimeällä. Toisaalta kirkas auringonpaiste myös häikäisee. Minulla on aina käsilaukussa pieni suurennuslasi, jos sattuu kaupassa tarvitsemaan, eikä ole apua mukana. Kotona on kaksikin isompaa suurennuslasia. Silmät väsyvät melko nopeasti, joten pitkään en voi lukea. Elättelevän vain toivoa, että saisin säilyttää sen verran näköä, että pystyisin itseni hoitamaan mahdollisimman pitkään. Illalla laitemaan klo 23 rasva silmään ja sitten ei saa avata silmiä ennen aamua.
Kellon kanssa elämistähän tämä on! Mutta kohtalo on minulla on nyt tämä!
Valoisaa viikonloppua teille toivottelee Aluisa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat