Kommentit (3)

Vierailija

Minulla todettiin ultraäänessä spasmia maksassa ja sappirakossa seinämän paksuuntumista ja turvotusta.Magneettikuvauksessa huomattiin maksassa 2 kystaa. Tutkimuksiin jouduin ylävatsakipujen ja pahoinvoinnin takia. Kystia lääkäri sanoi vaarattomiksi ja sappirakkokin oli normaali magneettitutkimuksessa. Lääkäri totesi kiven menneen pois. Jäi mietityttämään...

Luonnonoikku

Minulla maksakystien ei ole todettu olevan perinnöllisiä - ainakaan 2:ssa ulkomaille lähetetyssä eri "tavallisten" geenivirheiden tutkimusen mukaan. Leikkauksessa poistettiin kystien "lakit", ja 10-16 cm:n läpimittaiset kystat siten tyjennettiin. Maksan sisäisiä kystia ei voitu normaalistikin verekkään maksan vuoksi poistaa. Kystia on ilmeisesti kymmeniä yhä edelleen - koko vaihtelee ravinnon yms. mukaan, iltapäivisin enemmän "turvotusta". Maksastatusta seurataan vuosittain, ja toistaiseksi kaikki hyvin, eivätkä esim. ahtauta sappitiehyitä. Ajoittain on "nipistelyoireita" - pahimpana akuuttivaiheena mahassa oli melkoista "hölsklyntää" kävellessä, kun suurin kysta sisälsi yli litran nestettä. Varon ylävatsan alueelle kohdistuvia iskuja (esim. lumen kolaus, putoaminen/kaatuminen jne.), koha ruumiillinen työ ja kumara työasento aiheuttavat yleensä aina jonkinlaisia tuntemuksia "rypäleterttu"-maksaani. Muuten on vointini ja arkeni hyvä, eikä rajoituksia. Alkoholia ja särkylääkkeitä käytän "säästeliäästi", samoin voimakkaasti maustettuja ruokia. Vatsan koko vaihtelee - nykyään olen melkein "mallimitoissa".

Vierailija

Ilmeisesti maksan kokosi on edelleen kohtuullinen eikä sekundäärivaivoina ole ilmaantunut esim. nivustyriä, alaraajojen voimakkaita turvotuksia ja hengenahdistusta makuuasennossa. Huonolla tuurilla maksa kasvaa valtavaksi ja fenestraatioleikkauksen hyöty on vähäinen eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää sitten tuo maksansiirto. Mutta jatkuuhan se elämä - entistä ehompana👍

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat