Lukukokemuksia

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei kaikille,
Olen kirjojen ja teatterin ystävä, kotimainen kirjallisuus miellyttää, myös ulkolaiset dekkarit ja runot aina silloin tällöin. Kysynkin teiltä nyt vinkkejä. Jos teillä on ollut joitain hyviä lukukokemuksia, kertokaa niistä kirjoista/kirjailijoista niin voi sitten kirjastossa katsella uutta lukemista.
Omana vinkkinäni on kirjailija Joni Skiftesvik, hän on tuottelias kirjoittaja ja jonka teoksista löytyy aina jotain yllätyksellisyyttä. Esimerkiksi "Puhalluskukkapoika ja taivaan korjaaja" (proosaa) on jäänyt mieleeni, siitä on joskus tehty TV-elokuvakin.

Sivut

Kommentit (33)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Biba,
Minäkin olen kirjojen ystävä. Luin nuorempana kotimaista sekä ulkomaista yhtä paljon, mutta nyt en muista milloin olen viimeksi kotimaista lukenut. Ihan viimeksi luin Khaled Hosseinin teoset "Leijapoika" ja "Tuhat loistavaa aurinkoa." Hosseini on Afganistanilaissyntyinen ja kirjoittaa hienosti ja koskettavasti maansa oloista. Nuo kirjat ovat aika järkyttäviä ja itkettäviä, mutta jos et ole vielä lukenut niin suosittelen.
Ja jos kaipaat lisää järkytystä, mielenliikutusta ja jännitystä niin suosittelen seuraavia dekkaristeja: Ruotsalainen Karin Alvtegen, norjalainen Karin Fossum ja englantilainen Minette Walters. Niinkuin huomaat naisdekkaristit ovat minun mieleeni.
On paljon muitakin mainitsemisen arvoisia, mutta katsotaan nyt mitä tuumaat näistä.

Vierailija

Minulla on aina kirja ulottuvilla. Nykyisin valitsen kirjat osittain tekstikoon perusteelle, silmien takia, mutta esim kirjastokirjat on helppo lukea. Kotimainen kirjallisuus on jäänyt taustalle, koska luen enemmän kirjoja ruotsiksi ja usein englanniksi tai saksaksi. Kesällä luin saksaksi kirjan, joka on jäänyt erityisesti mieleen: Bernhard Schlink, Der Vorleser. Tiedän että kirja on ilmestynyt myös suomeksi (en muista nimeä, mutta se oli suurinpirrtein Lukija tms.) ja monella muulla kielellä. Siitä on myös tehty elokuva. Siinä käsitellään naziaikaa ja nuoren pojan rakkaussuhdetta. Kirja on toisaalta järkyttävä, toisaalta valtavan kaunis. En muista, milloin olisin lukenut jotakin niin mieleenpainuvaa.
Toinen kirjailija, jonka teoksia luen mielelläni, on amerikkalainen Anne Tyler. Hän kertoo yleensä hieman syrjäytyneistä ihmisistä, jotka selviytyvät elämästä omalla tavallaan. Tylerin kirjoja on muistaakseni myös suomennettu. Syksyllä luin vihdoin Kari Hotakaisen Juoksuhaudan tie. Aikaisemmin luin hänen kirjansa Iisakin kirkko, tai mikä sen nimi olikaan. Pidin siitä enemmän kuin Juoksuhaudan tiestä. Dekkareita olen myös lukenut paljon, mutta tällä hetkellä olen kyllästynyt niihin.
Jos lukeminen tuntuu hankalalta, suosittelen äänikirjoja. Sain pari vuotta sellaisen lahjaksi (CD) ja se oli tosi kätevä. Kirjastoissa on jonkin verran äänikirjojakin.
Hyviä lukuhetkiä! T. Nitanita

Vierailija

Minä en osaa nukkua, ellen ensin lue vähintään puoli tuntia. Hyvä kirja on vaarallinen sikäli, ettei malta lopettaa puoleen tuntiin.
En ole Hotakaista ennen lukenut, mutta viime syksynä ilmestynyt Ihmisen osa on hyvä, joidenkin kriitikoiden mielestä Hotakaisen paras ja voin suositella. Viime aikoina lukemistani on mieleenpainuvin Joyce Carol Oatesin Haudankaivajan tytär. Hieno sukutarina toisen maailmansodan jälkeisestä Amerikasta. Paksu kirja tuntui aluksi synkältä, mutta tunnelma ja tarina valostuu loppua kohden.

Vierailija

Olen aina lukenut paljon. Luen laidasta laitaan. Yhteen aikaan minulla oli Arto Paasilinna-kausi. Dekkarikausia on ollut monta. Suosittelena lämpimästi dekkarin ystäville Stieg Larssonin trilogiaa, mieluiten ruotsiksi, vaikka suomenkielinenkin käännös on tasokas. Olen juuri lopettanut Torey Haydenin romaanin "sähkökissa". Se kertoo pienestä pojasta, joka on saanut diagnoosin autismi. Kaikki muut lukemani Torey Haydenin kirjat ovat käsitelleet hänen omaa työtään vaikeasti vammaisten, yleensä puhumattomien lasten parissa. Suosittelen. Aloitin juuri Paolo Coelhon kirjan Brida. Coelhon kirjat ovat uskomattomia. Kertovat ihmisistä, jotka etsivät itseään ja tietään. Kjell Westö ja Kaari Utrio ovat suomalaisista kirjailijoista suosikkejani, molemmat kuvaavat mennyttä aikaa ja maailmaa mutta aivan erilaisista näkökulmista. Paula Havaste on kirjoittanut upeita romaaneja samoin saamelainen Kirsti Paltto. Ranskalainen Anna Gavalda on myös ihana tuttavuus. Luin myös äskettäin intialaisen kirjailijan teoksen "Jasmiinin tuoksu". Kirjailijan nimeä en valitettavasti muista. Tavattoman miellyttävä kirja. Maailma on pullollaan tasokkaita kirjoja ja kirjailijoita.

Lukuiloa kaikille

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei allinlapsi ja muutkin.
Nuo Stieg Larssonit olen lukenut ja nähnyt kaksi elokuvaakin, sitä viimeistä en ole nähnyt, enkä taida mennä katsomaankaan, vähän liian rankkoja minulle elokuvana.
Paolo Coelhoja olen lukenut ainakin kaksi, mutta kummankaan nimeä en muista. Nyt minulla on hyllyssäni Coelhon "Voittaja on yksin" jota en ole vielä aloittanut.
Joskus yli 30 vuotta sitten luin kaikki Eeva Joenpellot mitkä löysin ja viime vuosinakin pari uudempaa.
Kotimaisista vielä tulkoon mainituksi Leena Lander, häneltä vaan ei ole tainnut ilmestyä pitkään aikaan uutta. Olisiko viimeinen "Käsky"jonka myös olen elokuvana nähnyt. "Tummien perhosten koti" on myös elokuvana ja on tosi hyvä. Oikeastaan voisin sanoa, että Leena Landerit ovat kotimaisista eniten olleet minun makuuni. Niitä myös suosittelen.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei lukijat!
Minä olen kirjojen sekä kirjoittajien suhteen kaikkiruokainen, eli niinkuin allinlapsi sanoi, että laidasta laitaan.
Menen esim. kirpputorille ja teen joskus hyviä kirja löytöjä.
Pidän kirjoista joissa kerrotaan suuomen syntyhistorian ajoista ja itsenäisyyden alkutaipaleelta. Minulle ei merkitse niinkään kuka on kirjoittanut, vaan itse kirjan sisältö. Uudemmanpolven ehkä yksi suosikeistani on Raija Oranen.
Pidin hyvin paljon hänen kirjoittamastaan kirjasta; Maan aamu.
Kotimaiset dekkarikirjailijat eivät ole vielä vakuuttaneet minua, mutta ensiviikolla saatan olla jo toista mieltä.
Jännittäviä, iloisia ja monenkirjavia lukuhetkiä kaikille!

Vierailija

Hei
Minä luen myös ahkerasti. Viime aikoina olen lukenut paljon erilaisia dekkareita. Etenkin sen jälkeen kun löysin nämä pohjoismaalaiset dekkarinkirjoittajat. Yllättävän hyviä.
Olen myös lukenut Leijapojan ja vastaavia. Hyvin avartavat näkemystä siitä, mitä rajojemme ulkopuolella on.
Kävin juuri tänään kirjakaupan kanta-asiakasillassa ja ostin peräti 8 kirjaa.
Kiva kun on tällaisia alennusjuttuja. (kirjojen hinnat 3- 15 euron välillä - kaksi kirjaa sai lisäksi ilmatteeks)
Nyt täytyy haalia vielä lukemattomia pokkareita kevääksi. Aion ottaa ne lomareissulle mukaan.
En tiedä mitä tekisin ellei olisi lukuharrastusta. Ollessani pidemmällä sairaslomallakin tuntui että tämä lukeminen oli sellainen henkireikä, jota ilman olisin varmaan hulluksi tullut.
Hyviä lukuhetkiä kaikille!

Vierailija

Voi, kiitoksia teille kaikille suosituksistanne!
On mukavaa huomata, että teistä löytyy kirjojen ystäviä. Teinkin jo listaa kirjastokäyntiä varten, esim. Fossum, Tyler, Larsson, Coellhon ja Lander on listallani.. Kiitos myös Hyvämieli, kun muistutit kirpputoreista. Seuraavalla käynnilläni kaupungissa etsin sieltä kirjoja. Käyn kirppareilla kyllä muutenkin, mutta en juurikaan ole muistananut kirjoja sieltä etsiä..
Suositan teille vielä Gabriel Garcia Marquez: "Sadan vuoden yksinäisyys" , hieno teos, jonka teistä moni on varmaan lukenutkin. Ja sitten Anthony de Mello: "Havahtuminen" . Tämä kirja todella "havahduttaa", se on mielestäni yksi parhaista ns. elämäntaito-oppaista, kirjan alku oli aika tavanomainen, mutta se paranee kyllä.
Tykkään myös Kaari Utrion tavasta kuvata historian arkipäivää, yöpöydällä odottaa Utrion "Vaitelias perillinen".

solopel
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minunkin puolestani kiitokset suosituksista.
Kirjoitan ylös, niitä voi hakea kun käy kirjastossa. Kirjasto on paikka missä kulutan paljon aikaani, aina kun tuntuu vähän pitkäveteiseltä päivä. Ilman kirjaa ei olisi mitään. nuorempana sitä oikein ahmi kirjoja, monesti aurinko alkoi nousemaan, kun yö meni lukiessa. Sanotaan, että tulee hyvin uni, kun lukee. Minulla on kyllä päinvastoin, jos on mielenkiitoinen kirja, eihän sitä voi lopettaa, täytyy katsoa aina seuraava asia mitä kirjassa tapahtuu, eikä tosiaan nukuta.
Nykyisin luen kaikenlaista laidasta laitaan, mutta jos täytyy nimetä kirja mikä on jäänyt hyvin mieleen. Se on "Okalinnut"
Se piti lukea ahmimalla, Tietenkin nämä vanhat klassikot Humiseva Harja ja Anna Karerina. Okalinnut luin toiseen kertaan, kun se alkoi sarjana tv:tä. Jostain syystä en kovin paljon ole lukenut suomalaisten kirjailijoiden teoksia.
Kalle Päätaloa ahmin ja vietin hyviä lukuhetkiä niiden kanssa. Mitä hän kirjoitti nuorempana, oli hyviä, mutta vanhemiten
se meni vanhojen asioiden kertaukseksi, ettei enää kiinnostanut. Lapsena tietenkin Anni Polva oli suuri suosikki.
Onneksi meillä on kirjastot joka kylässä, käytetään niitä ja nautitaan lukuhetkistä. Terv Solopel

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minuunkin Anthony de Mellon "Havahtuminen" teki vaikutuksen. Olen lukenut sen kaksi kertaa ja ehkä pitäisi lukea vielä kolmas kerta havahtuakseni uudelleen.

Vierailija

Lukukokemukseksi on ollut suorastaan shokeeraavaa tutustua kirjailija
John Irvingin tuotantoon. Kirjahyllystäni löytyy muutama hänen kirjoittamansa kirja.
Tätä viimeisintä Viimeinen yö Twisted Riverillä en ole vielä saanut luettua, pitänee sekin
ostaa jos ei saa lainattua. Ensin olin epäileväinen tekstien suhteen; mutta kun ensimmäisen
teoksen sai luettua ei voinut kuin ihmetellä etten ollut aiemmin löytänyt hänen kirjojaan.
Pidän siis dekkarityyppisistä aiheista ja hänellä on taito kirjoittaa hyvin monitahoisesti.

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen lukenut nyt Hannu Väisäsen Kuperat ja koverat.
Ensin luin hänen Vanikan palat, sitten Toiset kengät, sehän on Finlandia palkittu. Pidin kovasti näistä kirjoista, hänen lapsuus ja nuoruusaikahan oli Oulussa, joten niissä oli kovasti tuttua.
Tämä Kuperat ja koverat on taas jatkoa näille. Hän siirtyi taideopintoihin ensin Savonlinnaan ja sitten Helsinkiin.Tämä kirja poikkeaa rajusti edellisistä,erittäin boheemia taiteilijaelämää. Ihme tyyppejä, ihme asuntoja,ihme vaatteita, oikeastaan yhtä performanssia koko opiskeluaika. En sano kirjaa huonoksi, se on varmasti rehellinen kuvaus siitä elämästä kaikkine tapahtumineen. On siinä kyllä monta herkullistakin kohtaa, joten joka haluaa lukea 431sivua taideopiskelijoiden elämästä, niin siitä vaan.

Vierailija
Biba

Hei kaikille,
Olen kirjojen ja teatterin ystävä, kotimainen kirjallisuus miellyttää, myös ulkolaiset dekkarit ja runot aina silloin tällöin. Kysynkin teiltä nyt vinkkejä. Jos teillä on ollut joitain hyviä lukukokemuksia, kertokaa niistä kirjoista/kirjailijoista niin voi sitten kirjastossa katsella uutta lukemista.
Omana vinkkinäni on kirjailija Joni Skiftesvik, hän on tuottelias kirjoittaja ja jonka teoksista löytyy aina jotain yllätyksellisyyttä. Esimerkiksi "Puhalluskukkapoika ja taivaan korjaaja" (proosaa) on jäänyt mieleeni, siitä on joskus tehty TV-elokuvakin.

Enimmäkseen tulee luettua ulkomaisia kirjailijoita. Toki esim. Ulla-Leena Lundberg, Hannu Väisänen,Bo Carpelan jne ovat kirjahyllyssäni hyvin eduatettuna.
Ulkomaiset kirjat ja kirjailijat avaavat kuitenkin oven maailmaan.
Klassikot ovat aina tuoretta luettavaa.
Nyt varasin kirjastosta James Joycen Dublinilaisia. Edessä matka Irlantiin, kiva lukea pitkän ajan perästä ainakin tuo mainittu kirja.
Rosamunde Pilcher, britti, kirjoittaa tosi mukavasti ja ns. tavallisesta elämästä. kirjat eivöt silti ole mitenkään tylsiä. Viimeksi luin Talvipäivän seisaus-nimisen kirjan, ostin sen pokkarina.

Vierailija
solopel

Minunkin puolestani kiitokset suosituksista.
Kirjoitan ylös, niitä voi hakea kun käy kirjastossa. Kirjasto on paikka missä kulutan paljon aikaani, aina kun tuntuu vähän pitkäveteiseltä päivä. Ilman kirjaa ei olisi mitään. nuorempana sitä oikein ahmi kirjoja, monesti aurinko alkoi nousemaan, kun yö meni lukiessa. Sanotaan, että tulee hyvin uni, kun lukee. Minulla on kyllä päinvastoin, jos on mielenkiitoinen kirja, eihän sitä voi lopettaa, täytyy katsoa aina seuraava asia mitä kirjassa tapahtuu, eikä tosiaan nukuta.
Nykyisin luen kaikenlaista laidasta laitaan, mutta jos täytyy nimetä kirja mikä on jäänyt hyvin mieleen. Se on "Okalinnut"
Se piti lukea ahmimalla, Tietenkin nämä vanhat klassikot Humiseva Harja ja Anna Karerina. Okalinnut luin toiseen kertaan, kun se alkoi sarjana tv:tä. Jostain syystä en kovin paljon ole lukenut suomalaisten kirjailijoiden teoksia.
Kalle Päätaloa ahmin ja vietin hyviä lukuhetkiä niiden kanssa. Mitä hän kirjoitti nuorempana, oli hyviä, mutta vanhemiten
se meni vanhojen asioiden kertaukseksi, ettei enää kiinnostanut. Lapsena tietenkin Anni Polva oli suuri suosikki.
Onneksi meillä on kirjastot joka kylässä, käytetään niitä ja nautitaan lukuhetkistä. Terv Solopel

Varmaan "Humiseva harju"?
Tuskin humiseva harja on edes siivoojaan työväline!!

Vierailija

Minusta Skiftesvikin kirjat ovat suomalaisen proosan kärkeä. Oletteko lukeneet esim. romaanin Pystyyn haudattu? Fantastinen! Maagista realismia parhaimmillaan!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat