Vierailija

Monet meistä ET-kirjoittajista on eläkeläisiä.
Minä koen eläkeläisyyden ihanuutena, vapautena tehdä
monia asioita. Lähes 50 vuoden työura riitti ja nyt hyvällä
omallatunnolla saan nauttia vapaudesta.
Ja uskoisin, että useimmat eläkeläiset nauttivat ollessaan
eläkkeellä.
Olen kyllä huomannut muutamia, jotka pelkäävät
eläkkeelle jääntiä, menee tuttu ja turvallinen rytmi
rikki.
Nautitko Sinä olostasi eläkeläisenä vai koetko sen
kurjaksi?

Sivut

Kommentit (111)

Mikäs on mukavanpaa kun on aikaa harrastuksille ja välillä jotain tuttua töissää jeesaan ilman kellokorttia.
Oikeesti pitäisi vuorokautta pidentää pari kolme tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

en tiedä mitä se on, kun en ole eläkkeellä. Mutta uskon olevani tyytyväinen myös eläekläisenä aikanaan. Kun on ollut aktiivinen koko elämänsä ajan eli harrastanut erilaisia asioita, opiskellut jne, uskon että toiminta jatkuu ja helpottuukin kun kaikki aika on itsellä, ei mitään työnantajalle enää.
Olen ollut tyytyväinen ammattityöhöni, mutta kun se aika koittaa, jään mieluusit eläkkelle.

Mukavaa tämä on.
Eläkeikään ehtiessä on ehtinyt tapahtua niin iloisia kuin surullisiakin asioita.
Ehkä itse nautin eniten omasta ajasta, se on niin hyvää! Ettei menisi kehuskelun puolelle, kerron, että joskus on ihan liian yksinäistä. Ne on hetkiä, joita ei saa noin vain ohi, simpsalapim. Jos esimerkiksi kuuntelen haikean hyvää tanssimusiikkia, meinaan aivan herkistyä yksinäisyyteeni. Saatanpa siitä lähteäkin liikenteeseen, mutta....mutta kun haluaisin oikein ihastua, kuin ennen vanhaan. Sitä hetkeä vieläkin odotan.

Mikäs tässä on ollesaan kun eläke tulee joka kuukausi. Minä ainakin nautin vapaudesta tehdä ja harrastaa mitä kulloinkin haluan.
Eläke on pieni ,mutta toimeen tulen kun en pilvilinnoja rakentele.Minulla on myös onneksi vapaehtois työ.Siellä tapaan tuttuja ja tutustun uusiin ihmisiin.
Toki jokainen päivä ei mene vieläkään niin kuin on suunnitellut, mutta vastuksethan on annettu voitettavaksi.
Luonto on halpa elementti josta nautin.metsää ei voi tuoda ,mutta sinne kannattaa mennä.

Ainoa asia joka asksrruttaa on terveys,jokaisesta päivästä olen kiitollinen.
Mutta olen ajatellut että nautin terveenäolemisesta niin kauan kuin vain voin.Sitten joskus kun sairaus ja vaivat tuleevat ,niin silloin on niiden aika .

Elän ehkä elämäni parhaita vuosia.Takana on omassa yrityksessä 35vuoden työrupeama.Silloin tein työtä 7päivänä viikossa.Jouluna ja juhannuksenakin oli sama palkka, ja tuon 35vuotta olin töissä joka joulu ja juhannus.
Minä pidin työstäni.
Kyllä elämä on sitten ihanaa kun sen vain oikein oivaltaa.

Puoli vuotta vielä,sitten se alkaa.Suunnitelmia on jo vaikka kuinka,ehkä liikaakin.
No,onpahan niitä sitten varaa karsia.
Innolla ainakin odotan eläkkeelle lähtöä.

Joku päivä on kurjaa, ja toisena ihanaa ja yleensä ihan tavallista elämänmenoa. Niinkuin varmaankin suurellaosalla olipa sitten minkä ikäinen tahansa. Terveys on tärkein. Jos on paljon sairauksia niin tuskin niin kauhean ihanaa elämää voi viettää.

Ihanaa tietenkin ja kurjaakin joskus, niinkuin elämässä muutenkin. Ihanaa on, että ei tarvitse enää elää kellon mukaan ja saa olla vapaa sanan todellisessa merkityksessä. Minulle kyllä tuli parin vuoden eläkkeellä olon jälkeen kovasti halu työhön. Mutta mahdottomuuteensa se halu kuivui. Sen olen huomannut että ikä on tuonut elämänkokemusta, ei tarvitse enää huolestua, mikään ei enää hätkähdytä, no ihmetyttää kuitenkin tämä nykyinen elämän meno.

Ei kai sitä noin kaksisesti voi ajatella.Kurjaa vai ihanaa.
Se kahdeksan tuntia,jonka tavallisesti käyt töissä,kun olet työelämässä,
sen tilalle olisi hyvä ajatella muuta jo hyvissä ajoin.
Nyt on sitä aikaa,jota vailla on aina oltu,
vielä kun on ihmissuhteet kunnossa,niin mukavaa on.

Kun lapsesta lähtien on joutunut elämään jonkun toisen käskyjen mukaan, on tämä eläkkeelläolo aivan mahtavaa. Ei tarvitse kuunnella kenenkään komentelua ja määräyksiä, saa olla ja elää ihan oman mielen mukaan. Tosin siitäkin kadehditaan. Mutta yritän elää onnellisena, olen eläkkeeni ansainnut kovalla työllä.

Kyllä eläkeläiselämä on sitä hyvää ikää ja aikaa, kun saa vaan olla edes suhtkoht terve, pääsee liikkumaan ja osallistumaan. Rahan vähyyskään ei harmita, on ihanaa olla vapaa elämään oman tyylinsä mukaan.

Ainoa joka vähän kiusaa on tuo ihmisten negatiivisuus ja jopa asiaton ilkeys. Tarkoituksella oikein lietsotaan piikkejä ja ilkeyttä. Kait vissiin nillä piikittelijöillä itsellä on paha olla. Heitä ärsyttää iloinen ja välitön ihminen.

Ainoa joka vähän kiusaa on tuo ihmisten negatiivisuus ja jopa asiaton ilkeys. Tarkoituksella oikein lietsotaan piikkejä ja ilkeyttä. Kait vissiin nillä piikittelijöillä itsellä on paha olla. Heitä ärsyttää iloinen ja välitön ihminen.

Olen huomannut saman asian. Minusta on ilo silmälle ja mielelle nähdä iloinen ja
hymyilevä seniori. Siitä tulee itsekkin iloiseksi.

Kyllä vain,olen nauttinut suuresti eläkepäivistäni.
Jäin kylläkin osa-työkyvyttömyys eläkkeelle kolme vuotta aiemmin virallista eläke-ikääni kaikenlaisten sairauksieni tähden.Toisaalta,myös mieheni sairastui eturauhassyöpään,oli hyvä,että pystyin olemaan hänen seuranaan enempi.

Mutta,mutta,iloitsen jokaisesta päivästä...
Kirjoittelen,lueskelen,hoidan lapsen lapsiani,laitan ruokaa,lenkkeilen,käyn pienillä matkoilla,vierailuilla,tuttavat meillä,kuuntelen musiikkia,katson televisiota...
Tässä muutamia ilon aiheitani...

Niin,minulla on yksi johtotähti,Kristus elämässäni,mitäpä minulta silloin puuttuu!?

Kuvassa olevan kanavatyöni olen tehnyt 70-luvulla.

Kertokaa eläkkeellä olevat,miten olette pystyneet täyttämään ne 8 tuntia päivässä,kun vihdoin saa vapaasti valita oman ajan kulun?
Minua kohta tulevana eläkeläisenä pelottaa se,että jotenkin jämähdän paikalleni.
Suunnitelmia kyllä on,mutta miten ne pystyy pitämään?

Eläkkeellä olo on ihanaa. Päivärytmin vapaus. Kohtalainen terveys.
Saan nauttia liikunnasta mihin aikaan päivästä tahansa, aina vaan ei jaksa niin kuin haluaisi.
Ihanaa ei tietenkään ole, että täytyy entistä tarkemmin katsoa ja suunnitella mihin eläkerahat riittävät.
Ei kuitenkaan pihtaaminen haittaa, tämän vapauden rinnalla.

Aamulla lekottelin kahvia juoden ja päivän asioita miettien.Kävin torilla ja kaupassa ja tein ruoan.
Nyt lähden lenkille ja illemmalle kerhoon joulukortteja askartelemaan.
On tämä vaan niin mukavaa,kun ei tarvitse kellon tahtiin juosta.

Onhanse eläkkeellä olo ihanampaa kuin töissä ollessa,ei tarvitse joka kelillä lähteä ulos tai asiolle.
En tiedä voiko verrata terveennä eläkkeelle jäädessä tai niinkuin itellä työkyvyttömyyseläkkeelle,olishan sitä toivonut että ois voinut nauttia eläkepäivistä terveenä,mut päivääkään en vaihtaisi pois,no muutaman sata yötä voisin vaihtaa.
Kummasti vain nuo päivät mennä hurahtaa nopiasti,monasti olen sanonut että töissä piäs paljon vähemmällä kiireellä,kuin eläkkeellä ollessa.
Tuppaa tuota pientä askarta olevan loputtomiin,johtuu osin siitä kun liikkeet on tullut hittaammaks ja muisti huonommaks.
Mut nauttia pittää joka päivästä,mitä on meille luotu ja hymyssä suin,kyl sitä yöllä voip sitten murjottaa,yksinäisyydessä ja yönpimmeyvessä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat