Senioritoiminta

Vierailija

Eläkeläisyhdistyksiä on varmaan pitkin armasta Suomen maata.
Yritin googlettaa, löysin jotain.
Onko vinkkiä mistä löytäisin kaikki Helsingissä toimivat eläkeläisyhdistykset?
Itse olen työelämässä mutta yritän auttaa yhtä tuttavaa, joka on eläkkeellä, on 65 v, ei oikein löydä itselleen mitään sopivaa virkistystoimintaa. Lähinnä voisin antaa vinkin, jokainenhan itse tekee valinnan.
Yksi tuttava on mukana jossain Vantaan yhdistyksessä, tekevät retkiä ym. Kertoi että nuo yhdistykset ovat poliittisia, mutta ei itse osallistu politikointiin. Eli jotkut ovat vasemmistolaisia ja toiset oikeistolaisia.Johtuu varmaan siitä, mistä nuo yhdistykset ovat saaneet alkunsa.

Kommentit (6)

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eikö ne ole kaikki eläkeläisyhdistykset poliittisia? Enemmän tai vähemmän. Niihinhän koulutetaan kerhonvetäjiä ym. Ei ne pelkillä jäsenmaksuilla toimi, tarvitaan sitä pahamaineista puoluetukea. Se on niissäkin taustalla, luulen, kaikissa yhdistyksissä. ---- Pari tuttavaa ei esim. edes tiennyt, kenen Eläkeläisyhdistyksessä he käyvät! Mutta jos edes vähänkään seuraa asioita, niin kyllä tajuaa jo yhdistysten logoista, mistä puolueesta on milloinkin kysymys!! Eihän sitä suoraan sanota että on poliittinen, kun on ohjelmassa kaikenlaista, tanssia, retkiä ja muuta virikettä.... mutta esim. ennen vaaleja sitten selvemmin...
Kaikki yhteiskunnallinenhan on sitä Politiikkaa. Yhteisten asioitten hoitoa.
Työvoimapoliittinen lausuntokin annetaan esim. työttömästä työnhakijasta jne... ja sitä rataa.

Vierailija

Entäs sitten nämä seurakuntien ylläpitämät kerhot?
Meidän kaupunginosassa toimii kerran viikossa seurakunnan ylläpitämä eläkeläiskerho.

Vaikka on kyseessä seurakunnan varoilla rahoitettava toiminta niin mukana on runsaasti maallistakin toimintaa.
On bingoa, levyraatia, teatteri ja konserttiretkiä.ym. ym.

Meidän talon yksinelävät mummot joilla on runsaasti yksinäistä vapaa-aikaa käyvät siellä ja ovat kovasti toimintaa kehuneet.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niin... unohdin kokonaan nuo seurakuntien omat... kun vouhkasin tuon poliittisuuden kanssa! Ne srk-kerhot ovat niinkuin Vanhustenkerhojen nimellä... on vaikka jokin Hopeapolkukerho jne. Mutta 65-ikäinen on mun mielestä sinne vielä liika nuori :) ainakin tuntuisi siltä!! Saattaa tietenkin olla suuriakin eroja eri paikkakuntien srk-kerhoissa. Ja tietysti sitten kaikki retket maksaa vielä erikseen, niin eläkeläiskerhoissa kuin seurakunnankin kerhoissa.

--- Ja kyllä nuo poliittiset kerhotkin kokoontuu seurakunnan tiloissa. Että ei sitä aina tiedä mihin sattuu kulkeutumaan! Kivoja nuo kyllä ovat kaikki, laulukuorojakin on eläkeläiskerhoissa tarjolla, joihin voi liittyä. Uusia tuttavuuksiakin löytää kun asennoituu avoimella ystävällisellä mielellä! Ja saahan noista kaikista jotain säännöllistä rytmiä päiviinsä, tai ainakin viikkoonsa, jos sitäkin kaipaa.

Tarkennankin vielä tuon, että laulukuoroa ei ole siinä seurakunnan Vanhustenkerhossa, vaan sitten erillisesti seurakunnan musiikkitoiminnassa. Siis sellaisia pieniä Varttuneitten kuoroja, jotka harjoittelee päiväsaikaan.

Vierailija

Helsingin vanhusten palvelutaloilla on myös monenlaista ohjelmaa viikottain.
Esim. Kontulan palvelutalolla viikon ohjelma pitää sisällään Päivätanssit, runon ääntäjät, yhteislaulua, verenpaineen mittausta, vanhan ajan ompeluseurat, muistikahvila, seniorimuskari ja viimeviikolla oli Kauneus- ja terveysmessut.
Liikuntaryhmiä on jokaisen makuun, Cirquit, asahi, kuntovoimistelu, vesijumppa, kiinteytysvoimistelu, punttijumppa, tuolivoimistelu, mattojumppa, vesijumppa ja kuntosalilla laiteopastusta, joten toimintaa piisaa.
Myös retkiä tehdään.

terveisin täti ja täti

Vierailija
mökinmuori

Entäs sitten nämä seurakuntien ylläpitämät kerhot?
Meidän kaupunginosassa toimii kerran viikossa seurakunnan ylläpitämä eläkeläiskerho.

Vaikka on kyseessä seurakunnan varoilla rahoitettava toiminta niin mukana on runsaasti maallistakin toimintaa.
On bingoa, levyraatia, teatteri ja konserttiretkiä.ym. ym.

Meidän talon yksinelävät mummot joilla on runsaasti yksinäistä vapaa-aikaa käyvät siellä ja ovat kovasti toimintaa kehuneet.

Tämä oli hyvä vihje, tuosta otetaan selvää.
Ko. henkilö ei ole kiinnostunut eri kaupunginosien palvelutalojen kerhotoiminnasta,siitä oli puhetta, on tutustunut niihin.
On kirkon jäsen, ei kaipaa esim. mitään päivätansseja, ei ole erityisen "ikäloppu" edes, todella pirteä kultuuri-ihminen.
Kyllä varmaan selvää eläkeläisyhdistyksistäkin, minkä suunnan puljuja ne ovat, ei taatusti mene vasemmistolaisten kerhoihin.
Ko. henkilö on 63 vuotias, on virkaeläkkeellä, muuttanut muualta Helsinkiin.

Vierailija

Niin on niitä kristillisiäkin eläkeläisyhdistyksiä. Luulen että nekin toimii perustaltaan poliittisesti...
Kun se politiikka on meillä ympärillämme joka asiassa, lähes.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat