D-vitamiini

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ennen D-vitamamiini-lisää kehoitettiin antamaan talvella pikkulapsille,sekä vanhuksille.Aikuiset saivat sen monipuolisesta ruoasta.
Muutama vuosi sitten sitä lisättiin maitotuotteisiin,koska ihmiset saivat sitä kuitenkin liian vähän.
Nyt on taas tehty tutkimus,että käytön määrää pitäisi nostaa.Lehdessä lukee,ettäTampereen yliopiston tutkimusryhmän mukaan liian matala ja liian korkea D-vitamiinipitoisuus lisäävät sairastumisriskiä.
Ennen D-vitamiinia pidettiin pelkästään"luustovitamiinina"nyt tutkimuksessa mainitaan,että oikea D-vitamiiniannostus voisi lykätä kroonisten sairauksien alkua vuosilla.
Näitä tauteja olisi tutkimuksen mukaan mm.yleiset syövät,diabetes,verenpainetauti,astma,osteoporoosi ym.
Oikean D-vitamiinin annostusmäärän selvitystyö on meneillään.
Lisäksi vielä kirjoitettiin,että vanhenemista jarruttavan hormonin vaikutus perustuu D-vitamiiniin.
No,pitää jäädä odottelemaan vielä tarkempia tutkimustuloksia.Sitä ennen höyläilen juustoa leivän päälle ja syön kalaa silloin tällöin.Käytättekö te nettiläiset talvella vitamiinilisiä.? Ai niin,käytänhän minä Omega-3:sta,sen kanssa on samassa purkissa D-vitamiinia

Kommentit (3)

Vierailija

Hei marjutti, olen oikein vitamiinien suurkuluttaja. Joka syksy aloitan C ,D ja magneesium kuurin. Höyläinen myös sitä juustoa leivälle ja kalakin maistuu. Eipä ole mitkään "flunssat" vaivanneet.

Vierailija

Hei Marjutti!
Minä luin jossain vaiheessa syksyllä, että d-vitamiini lisäisi mm. vastustuskykyä. No, minähän olen nyt sitten siitä lähtien paria pientä taukoa lukuunottamatta syönyt d-vitaaminivalmistetta, ensin sellaista, jossa oli pelkästään d-vitamiinia ja nyt olen siirtynyt valmisteeseen, jossa on myös calsium mukana.
D-vitamiinista ja syksyisestä järvessä uimisesta huolimatta sairastin kuitenkin possutaudin. Lääkäri kyllä sanoi, että jos virus iskee, ei siihen paljoa vaikuta vastustuskykykään.
No, en tiedä sitten. Paljonhan tästä vitamiinista nykyisin puhutaan ja siitä, että niitä suositusarvoja ollaan nostamassa.
Toisaalta olen ajatellut näin maalaisjärjellä, että ne hyvät mitä saamme auringosta, jäävät kyllä talvella saamatta, koska ei paljoa aurinko paista, eikä kuu kumota aina välitä.
Jaksamista kaikille tähän talven keskelle. Aurinkoa ja kevättä kohden olemme joka tapauksessa menossa....

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat