Lääkemääräys pyytämättä, kertomatta

Vierailija

Olin terveyskeskuslääkärin vastaanotolla jännitysniskasta johtuvan huimauksen ja muutaman muun vaivan vuoksi. Käynti oli hyvin asiallinen. Kotona aloin tutkia saamiani papereita, lähetettä fysioterapiaan y.m. kun huomasin myös lääkemääräyksen rentouttavaan lääkkeeseen. Ei siinä mitään, mutta kun en ollut pyytänyt mitään lääkettä eikä lääkäri ollut sanallakaan mistään lääkityksestä maininnut. Lääkettä oli myös merkitty melkoinen määrä.

Eikö nyt lääkettä määrättäessä pitäisi kertoa miten sitä käytetään, mihin se vaikuttaa, kysellä mitkä potilaan mahdollliset muut lääkkeet ovat jne? Tuli sekin mieleen, onko tämä sitä, että lääkärit lääketehtaiden kanssa yhteydessä olemisen vuoksi pistävät lääkereseptin sen kummemmin asiasta kertomatta etuja saadakseen.

Eipä ole ennen moista kohdalleni sattunut. Herääkö kenelläkään mitään ajatuksia asiasta?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Sehän on aivan yleinen käytäntö että lääkärit ovat lääkevirmojen agentteja.
esim.minun omalääkäri määrää aina saman virman roppeja.
Sinuna minä menisin apteekkiin ja ottaisin selvää asian omaisesta lääkkeestä ja vaihtoehdoista jos aiot sitä ruveta käyttämään.Ei aina tarvitse vain hyväksyä,ainakaan ilman perusteluja.

Vierailija

En aio käyttää koko reseptiä, mutta lääkärihän on hyödyn saanut sillä, että on kirjoittanut sen. Huomasin, että kotona oli täysin samat aineet sisältävää lääkettä ennestään, vain eri nimellä. Kyseessä ovat Norgesic ja Dolan.
Ap

Vierailija

Herää ajatuksia - eli se, ettei aloittaja ole kuunnellut/ymmärtänyt saamiaan ohjeita. Usein käy niin, että kun jännittää lääkärin vastaanottoa, osa ohjeista menee auttamatta ohitse.

Lääkärit kirjoittavat lääkityksiä toteamaansa vaivaan käypähoitosuositusten mukaisesti, ihmisen muut sairaudet ja lääkitykset huomioiden, ei lääketehtaan mieliksi.

Jos asiassa on epäselvyyttää, ainoa oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin on kyseinen lääkäri eli ota hänelle esim. soittoaika ja tiedustele asiaa.

Vielä ihan uteliaisuuttani kysyn, miten se lääkäri sen hyödyn saa kirjoittamastaan reseptistä?

Vierailija

Lainaus:

Herää ajatuksia - eli se, ettei aloittaja ole kuunnellut/ymmärtänyt saamiaan ohjeita. Usein käy niin, että kun jännittää lääkärin vastaanottoa, osa ohjeista menee auttamatta ohitse.

Lääkärit kirjoittavat lääkityksiä toteamaansa vaivaan käypähoitosuositusten mukaisesti, ihmisen muut sairaudet ja lääkitykset huomioiden, ei lääketehtaan mieliksi.

Jos asiassa on epäselvyyttää, ainoa oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin on kyseinen lääkäri eli ota hänelle esim. soittoaika ja tiedustele asiaa.

Vielä ihan uteliaisuuttani kysyn, miten se lääkäri sen hyödyn saa kirjoittamastaan reseptistä?

Kuolleena herännyt ajatus. En jännitä vastaanotolla enkä ole muistisairas.

Tästä lääkärien ja lääketehtaiden "yhteistyöstä" on kirjoitettu paljon, on ollut jopa televisiossa. En ala tässä kertoa tarkemmin, mutta sen vuoksi pyritään tulevaisuudessa saamaan julkiseksi nämä asiat, niin vaikeaa kuin se lain puitteissa tulee olemaan. Tarkoittaa sitä, että lääkärien pitäisi julkistaa, mitä etuuksia lääketehtailta niiden tuotteita "myyvinä saavat.

Asiaan ei jäänyt muuta epäselvyyttä kuin se, miksei lääkäri puhunut lääkemääräyksen kirjottamisesta mitään, puhumattakaan muusta siihen liittyvästä.

Kun/jos olen samalla lääkärillä, tulen kysymään asiasta, mutta tämän takia en yhteyttä ota.
Ap

Vierailija

Lainaus:

Olin terveyskeskuslääkärin vastaanotolla jännitysniskasta johtuvan huimauksen ja muutaman muun vaivan vuoksi. Käynti oli hyvin asiallinen. Kotona aloin tutkia saamiani papereita, lähetettä fysioterapiaan y.m. kun huomasin myös lääkemääräyksen rentouttavaan lääkkeeseen. Ei siinä mitään, mutta kun en ollut pyytänyt mitään lääkettä eikä lääkäri ollut sanallakaan mistään lääkityksestä maininnut. Lääkettä oli myös merkitty melkoinen määrä.

Eikö nyt lääkettä määrättäessä pitäisi kertoa miten sitä käytetään, mihin se vaikuttaa, kysellä mitkä potilaan mahdollliset muut lääkkeet ovat jne? Tuli sekin mieleen, onko tämä sitä, että lääkärit lääketehtaiden kanssa yhteydessä olemisen vuoksi pistävät lääkereseptin sen kummemmin asiasta kertomatta etuja saadakseen.

Eipä ole ennen moista kohdalleni sattunut. Herääkö kenelläkään mitään ajatuksia asiasta?

Apteekissa kerrotaan tarkat tiedot lääkkeestä. Ei lääkettä tarvitse suinkaan ostaa. Ei kait potilas sentään määrää sitä , määrääkö lääkäri lääkettä vai ei ja jos niin, mitä.
Lääkäri suunnittelee hoidon, sitä kutsutaan hoitosuunnitelmaksi.
Aivan turha on mollata lääkäriä, jos kerran menit apua hakemaan.
Oliko mitään labrakokeita tai muuta?
"muutama muu vaiva" herättää taas täällä kysymyksiä eli mitä ne mahtaa ollakaan.... ei tarvi vastata..eli niihinkö oli lääkkeitä? Jotain psyykkisiin vaivoihin?

Vierailija

Lainaus:

En aio käyttää koko reseptiä, mutta lääkärihän on hyödyn saanut sillä, että on kirjoittanut sen. Huomasin, että kotona oli täysin samat aineet sisältävää lääkettä ennestään, vain eri nimellä. Kyseessä ovat Norgesic ja Dolan.
Ap

Siis mitä, msitä lääkäri saa hyödyn kun kirjoitti sulle reseptnin? Sinä sen hyödyn sait, kun sait lääkettä vaivoihisi.
Lääkärille täytyy kertoa mitä lääkkeitä käyttää, kysyvät sitä aivan varmasti.

Vierailija

Nuo molemmat laukaisevat lihasjännitystä keskushermostovaikutuksensa kautta. Käytetään mm. lihasjännityksiin.
Mutta mitä on tuo "lääkäri sai rahaa kun kirjoitti reseptit"... ihmetyttää suuresti. Ei takuulla saa.

Vierailija

Potilaan mennessä lääkärille hän ei voi määrätä lääkäriä antamaan lääkereseptiä. Kyllä se on lääkärin vallassa sentään. Eli jos ei tarvitse lääkettä, ei stä määrätä.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ap

Siis mitä, msitä lääkäri saa hyödyn kun kirjoitti sulle reseptnin? Sinä sen hyödyn sait, kun sait lääkettä vaivoihisi.
Lääkärille täytyy kertoa mitä lääkkeitä käyttää, kysyvät sitä aivan varmasti.

Eipä vain kysellyt.
Onko todella näin tuntematonta ihmisten keskuudessa se, miten lääkärit hyötyvät määrätessään yhteistyökumppanilääketehtaiden lääkkeitä?
Ap = Aloittaja

Vierailija

Lainaus:

Herää ajatuksia eli se että esität outoja kysymyksiä.
Jos saa esim. vuoden respetin, ei niitä lääkkeitä kerralla oteta, vaan reseptin voimassaoloaikana tarpeen mukaan.
Itselläni on kahdesta allergialääkkeestä työterveyslääkärin antamat respetit kalenterivuodeksi. Ostan niitä tarpeen mukaan. Ja olen kiitollinen että saa noita lääkkeitä, muuten olo olisi tosi hankala.En todellakaan kadehdi lääkäriä, jolle ei kukaan maksa mitään reseptin kirjoittamisesta (niinkuin aloittaja virheellisesti olettaa).

Vierailija

Lainaus:

Potilaan mennessä lääkärille hän ei voi määrätä lääkäriä antamaan lääkereseptiä. Kyllä se on lääkärin vallassa sentään. Eli jos ei tarvitse lääkettä, ei stä määrätä.

Mutta pitäisi kai lääkkeestä ja sen määräämisestä kertoa potilaalle vai eikö? Siitä tässä on kyse.

Vierailija

Tätä sinisilmäisyyden määrää. Voisitteko tutustua lääkäreiden ja lääketehtaiden välisiin suhteisiin. Se olisi hyväksi kaikille.

Vierailija

Karu totuus on, että lääkärit saavat lääkefirmoilta etuuksia, jos suosittelevat ja määrääväät tietyn firman lääkkeitä aina kun se suinkin potilaan vaivaan sopii. Esim.ulkomaan matkoja, mittavia muita lahjoja. Varsinaisesta rahapalkkiosta en tiedä.
Ihan tavalliselta vaikuttava antibioottikuuri voi olla minkä firman tahansa valmistama ja jotkut lääkärit kirjoittavat aina tietyn valmistajan lääkkeitä.

Olen itse saanut joskus elämän varrella rauhoittavaa lääkettä reseptillä. Neurologi tutki minua huimauksen vuoksi ja fysioterapiassa kävin ym. Neurologi ei kertonut muuta kuin että määrää lihasrelaksanttia minulle ja vasta apteekissa selvisi että kyseessä on myös rauhoittava lääke. Olin tyrmistynyt ja nolostunut mutta ostin kuitenkin paketin. Myöhemmin fysioterapeutti kertoi että on varsin tavallista käyttää kyseistä lääkettä esim. 2 viikon kuurina silloin kun lihakset ovat pahasti jumissa.

Ehkä meidän pitäisi katsoa siinä lääkärin luona ollessamme lappuja jotka saamme käteemme. Lukea reseptit ja kysyä siinä heti mikä lääke oli mihinkin vaivaan, jos jotain uutta määrätty.
Apteekissakin ne kysymykset kyllä selviää ja sieltä saa tarkemmat ohjeet ja haittavaikutukset ym. Ei kannata jäädä ihmettelemään, tietoa saa kyllä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat