MURTEET

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei! Olen huomannut, että täällä kirjoittelijat ovat eripuolilta Suomea. Olisikin mukava lukea hiukan kokemuksia murteitten käytöstä sekä kotipaikkakunnallanne, että muualla vieraillessanne. Käytättekö ja missä määrin? Miten teitä kommentoidaan? Ymmärretäänkö Suomessa joka puolella erilaista puhetta? Myös murrevitsejä ja sanontoja olisi mukava lukea. Toivottavasti aihe kiinnostaa, toivonkin hyviä keskustelunaiheita.

Sivut

Kommentit (20736)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marileila,
Olen syntyjäni savolainen ja siitä usein kuullut! Kun lähdin opiskelemaan, yritin tietoisesti karsia puheestani pahimmat murreilmaukset. Virassa ollen esimieheni sanoi minulle, että siellä puhutaan korrektia kirjakieltä. Nyt kun olen jo vapaa kaikista kahleista, käytän savoa kotioloissa. Matkoillakin moni on huomauttanut, että olen savolainen, ei se minua ole häirinnyt, ylväänä olen syntyperäni kantanut, nyt tuolle voin jo nauraakin.
Terveisin Aluisa Savosta

Vierailija

Maattelin kertua teille vähä ilimoosta, kun son niin yleenen puheenaihet. Son ollu ny rehti talavi, kylymiä ilimoja oli joulun jäläkehen. Mittaris nähtihin 28-30 kraaderia usiana päivänä. Lunta on kans palio, aiva triivuus tuvan takana. Tämä on ollu rehti vanhanaijjan talavi, muistatta varmahan kun oltihin kakaroota, niin talavet oli kylymiä ja palio oli lunta. Sitte taas kesät oli niin lämpöösiä ja ne olovana tuntui pitkiltä. Saatihin me kakarat uira ja asuulla päivät läpehensä. Niin sitä ainakin muisteloo. Vois vain sanua, notta ilimoja on pirelly!
Terveesin! "Pipa"

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kylhän miunkin muistaakseen talvet ol suunnilleen tällasia kun nyt, nimittäin ennenvanhaan. Hiihtämää ja mäkee laskemaa kyl lähettii vaik mittar ois näyttänny mitä jos sit ees katottii. Kynttilää kun hangattii suksien pohjii niin kyl luisti hyvin eteen ja taakse.
Koulun kevätjuhlaan saatii uuet tennarit, muita juhlakenkii ei tarvittu. Paljasjalonhan myö enimmäkseen oltii kesäl.
Joko mie sanon, et myö mäntii mummolaa joka kesä kun oltii pienii. Mut mummolas haastovat ihan ouol murteel. Ei siel kotipuoleskaa nykyään enää kukaan haasta, mut sillon kun miekin olin pien jotkut vanhat ihmiset haasteli keskenää.
Miulta ei tää "äidinkieli" enää oikeen suju kun mie oon ollu viiskymment vuotta pois synnyinseuvulta.

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Murteista puheen ollen, mikähän se minulla on oikea murre ? :)
Olen nimittäin syntynyt ja viettänyt lapsuuteni Hämeessä, opiskellut Lounais- Suomessa maamme vanhassa pääkaupungissa, ja nykyisin asun Keski- Suomessa. Juureni ovat Laatokan Karjalassa, josta molemmat vanhempani tulivat evakkoon sodan takia. Siis vaikutteita olen saanut monenlaisesta puheesta, mutta kyllä rakkain on karjalan murre, jonka opin kotona. Aina, kun joku vanha karjalainen alkaa haastaa, se tarttuu heti meikäläiseen, ja alkaa tulla mie, sie,hää,hyö, jne suustani.

Ehä täss nyt mittää muuta, ko oikee hyvvää viikonlopu jatkoo teill kaikill, toivottelloo Matleena

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei vielä! Yllätyksekseni tuli tuo kuva tuplana, enkä saanut toista pois, vaikka miten yritin, joten olkoot sitten molemmat siinä :)
Ylläpito voi poistaa kuvan, jos haluaa.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kaik työ mukavat immeiset,
Kyl tul kotone olo, ku sai lukkii noit teijän juttuloi, iha pit nauroo maha kippuras, tok tuot ennee saunaa kykenöö!
Mut jatketaa nousviikol uusil jutuil!
Näi aatteloo Aluisa

Vierailija

Täällä Hesassa eli stadissa ihmiset puhuvat niin monella eri tavalla, etten saa mistään murteesta otetta. Täällä kuljemme ratikalla tai raitsikalla tai sporalla ja jollei oo raiteita, matkustamme bussilla tai dösällä. Stadin slangi - vai onko sekin murre - vaihtelee kaupunkginosittain ja puhujan iän mukaan.
Äidin sukulaisilta opin savon murretta. Sydäntä lämmittää, kun puhun puhelimessa serkun kanssa. Hän on pesunkestävä savolainen ja käyttää murretta tosi tyylikkäästi. Savon murteen lisäksi pidän Turun ja Rauman murteista. Te jotka osaatte murteita, käyttäkää niitä reippaasti ja olkaa ylpeitä niistä.
Terveisin Nitanita

Vierailija

"Ko haastat ni älä sekota miun nimiäin kaikkii juttuheis."
"Muista pittää rokuliiki."

Näin kuuluu toinen ja kolmas "rotokolla" karjalan murteella.

Karjalaisii katkismus on suosituin murrekatekismusten sarjassa.

Rovasti Matti J. Kurosen kirjoittama.

Hyvää pyhäpäivää kaikille, muistakaa pittää rokuliiki t. Grandmother

Vierailija

Hei kaikille! Kerkesin vasta nyt katsomaan näitä murrejuttuja ja voi miten hienoja kirjoituksia olitte lähettäneet. Piti oikein ääneen "makustella" noita murresanoja, niin mukavilta tuntuivat kaikki. Taitaa tällä palstalla kirjoittajat olevan enimmäkseen itä- ja pohjois-Suomesta kotoisin, vai mistä johtuu ettei länsi-Suomesta juttuja ole. Täältä Hämeestähän tullaankin aina vähän myöhässä, viiikon vitsitkin nauretaan kuulema sunnuntaina kirkossa. Ei millään pahalla, mukava täällä on olla "pipa päässä rotvallin reunalla". Enempää en osaakaan täkäläistä kun itsekin olen syntyisin niitä "oikeeta immeisiä." Kirjoitelkaahan lisää ja kaikille oikein valoisia talvipäiviä. toivoo Marileila

Vierailija

On ollu mukava lukia teirän kiriootuksia! Son ollu vähä niinkun kiälikurssiilla olis.. Murtehet on meirän kunkin omaa kiältä, ne elää ja muuttuu kans aijjan ja paikan myätä.
Moon itte pohojalaanen, ja laitan ny tähän palstahan toisenkin kiriootuksen, notta "näyttää komiammalta"...
Savos oon käyny usian kerran, siälä on hyviä tuttuja ja loma-aikoona tykkään reissaalla. Aikaa kyllä menöö, junamatka Vaasasta Savonlinnahan kestää horvin, sellaaset kahareksan (8) tuntia menöö. Junaa vaihretahan Tamperehella, ja sitte viälä Piaksamäeltä saa loppumatkan linjuripiilillä köröötellä. Aika kyllä kuluu ihimehen nopiaa, kun on niin komiat maisemat, palio vettä ja järviä. Junahan pitää ottaa kans aijjankulua föliyhyn, lukemista ja vaikka ristikoota voi täytellä. Sitte kaffilla voi käyrä ja praatalla ihimisten kans, jos sattuu mukavia juttukaveria löytymähän. :)
Mutta, kiriootellahan taas, orottelen teirän juttuja.
Terveesin "Pipa"

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Biba,
Olipahan hauska lukea kirjoituksesi, tulin hyvälle mielelle, kiitos vaan. Kyllähän Savonlinna syrjässä on kaikesta, mutta kesällä toki käymisen väärti. Torilla on mukava juoda lörtsykahvit ja bongata oopperaväkeä, jos ei muuta keksi aikansa kuluksi. Bussimatka Pieksämäeltä Savonlinnaan on kyllä rasittava, kun se koluaa kaikki mutkat.
Tervetuloa ensi suvenakin!
terveisin Aluisa

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Biba, aluisa ja kaikki muut.

Miunkin pitää viel puuttua näihin murrejuttuin ( tai ei piä, mut mie tahon). Mie tietyst kerron taas siit kun mie olin pien. Mie mänin kerran naapurii jus kun emäntä siel ol tekemäs piparkakkutaikinaa. Emäntä halus antaa miulle siirappii ku se luul et mie tykkäisin siit, nimittäi siirapist. Mie en huolinnu kun se ol miust liian makiaa. Emäntä sano, et "meijän tytöt kyl söis vaik siansontaa jos se vaan ois makiaa."
Kyl meijän äiti nauro kun mie kerron siit.
Kirjotellaa!

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mie tykkään lukea murteella kirjoitettuu tekstii,varsinkin Heli Laaksost,sillä siltä se luonnistuu nii mukavast.Kuuntelemiin on murre-tekstissä paljon helpompaa,kun lukemiin,vaikkei sit siitä huolimattakaa ihan kaikkee tajuu.

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kaikki!
Onpa hauskoja nuo teidän tarinanne :)
Miepä haastan teill yhe jutun, mikä ol tapahtunt miun äitiin lapsuuvess.
Heiä isä ol olt lähöss hakemaa heinii hevospelill takaniity laost ( suom. ladosta :) ) ja miun äitiin pikkuveli ol halunt mukkaa. Pakkane ol olt hyvi kova, ja issään ol sanont, jott en mie ota sinnuu, ko siull tulloo vilu. Poika ol vaa inttänt nii kauva, jott hei isä sitt lopult otti hänet mukkaa.
No kui ollakkaa, tietyst poikaa alko palella. Mutt ko hää ei uskaltant sitä isällee sannoo, nii ol sanontkii, jott "Isä, miull on hiki. " Siihe issään ol sanont jott "VAI ON SIULL HIKI !"

Vierailija

Hei karjalasta..hauskoja nuo juttunne,tosi vaikee niitä lukee,mutta kun pitkään miettii ehkä ymmärtää muutaman sanan tai sanojen tarkotuksen.Savohan on tuossa vieressä joten kai myö aikapaljon samalla tavalla puhutaan ja tunnen savolaisia , on aika helppo ymmärtee heijän juttajaan,mutta moni sanonta on joskus ihan toista tarkoittava kun meilä,yksi savolainen vielä sotki siihen oulun murteen,jo oli vaikeeta joskus tajuta häntä.Sitten meillä on se jo ammatin tuoma tapapuhua,eli paljon sekasin menee kirjakieli ,jollain tapaa,ja sitten jos vanhemmat on eripuolista jopa läänin rajojensisällä on erilaisia sanontoja, teile kailkille vain kivaa jatkoa ,tässä uutena kirjotan sekaan

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat