Huonoa johtamistako

Vierailija

Miksi työpaikoilla ei uskalleta puhua avoimesti hankalistakin asioista, miksi yritetään pitää yllä valheellista -kaikki hyvin- mielikuvaa? Ollaan kaikki pakkoiloisia vaikka henki menisi.
Työntekijät turhautuvat, masentuvat, uupuvat koska asioihin ei puututa ajoissa vaan pannaan pää pensaaseen ja ollaan hiljaa.
Jos sanot asiasta joka on mielestäsi väärin esimiehellesi, niin kas, sinä oletkin se hankala tapaus ja sinun esittämäsi asia teilataan siihen paikkaan.
Onko esimiesaines niin huonoa, ettei heillä ole ryhtia puuttua asiallisesti ja aikuismaisesti onglmiin ja selvittää ne.
Mikään ei ole niin turhauttavaa työpaikalla kuin huomata, että ainoa muutos johon voit vaikuttaa on itsensä irtisanominen.
Millaisia esimieskokemuksia teillä on, hyviä tai huonoja?

Kommentit (5)

Vierailija

Minulla on ollut niin hyviä kuin huonojakin pomoja ja kaikkea siltä väliltä. Huonoin oli psykopaatti, joka teki meidän kaikkien elämän sietämättömäksi. Hän kohteli meitä kuin kurittomia kakaroita eikä suostunut edes kuuntelemaan meidän mielipiteitämme. Minä en kärsi katsoa vierästä, kun heikomman kimppuun käydään. Sen vuoksi pääsinkin nopeasti kyseisen pomon mustanlistan ykköseksi. Yritin kaikkeni, mutta psykopaattien kanssa se ei kannata. Siinä lyö vain itsensä verille. Lähdin siis kävelemään, kuten moni muukin siinä työpaikassa. Lopulta, kun tarpeeksi moni oli lopettanut pomon vuoksi ja toiminta oli uhattuna, sai pomomme kenkää ja suuren erorahan. Kantapään kautta olen oppinut, ettei itsensä rääkkääminen huonon pomon vuoksi ole mielekästä.

On minulla ollut myös todella hyviä pomoja, joiden kanssa yhteistyö on sujunut mainiosti. Ne kaksi parasta eivät tosin olleet kovin konfliktihakuisia eli yrittivät aina vältellä konfliktitilanteita tai painaa niitä villaisella. Joku pomo antoi minun tehtäväkseni hoitaa ikävät asiat, kuten konfliktit, irtisanomiset yms. Ehkä niin oli parasta, mutta velvollisuuksien laiminlyöntiä se silti oli. Hänelle siitä maksettiin, ei minulle.

Pomoja on aivan kuten kaikkia muitakin laidasta laitaan, mutta kyllä johtavassa asemassa olevin koulutukseen pitäisi kuulua ainakin perustavaa laatua olevaa konfliktin hallintaa ja edes jonkinlaista psykologian tuntemusta. Psykopaatteja, narsisteja ja muita luonnevikaisia ei missään nimessä tulisi palkata johtavaan asemaan. Elämä sellaisen pomon alaisuudessa on yhtä kärsimystä.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei allinlapsi, kyllä tuntui osittain tutulta tuo tarinasi. Minä olen myös yrittänyt työpaikallani selvittää rehdisti asioita, mutta "turpiin tuli" monta kertaa. Jouduin myös kiusatuksi ja jopa sairaslomalle sen takia. Annoin viimein periksi ja päätin minäkin ummistaa silmäni epäjohdonmukaiselta toiminnalta. Olen kanssasi aivan samaa mieltä, että esimiesasemassa oleville pitäisi olla pakollinen koulutusjakso mitä on oikeanlainen ihmisten johtaminen.

Vierailija

Hei
Tämä lienee aika yleinen "vika" työpaikoilla. Johto ei jaksa/osaa/halua puuttua epäkohtiin. Itse olen työskennellytt myös sellaisessa työyhteissä,jossa mieluummin painettiin villaisella kun puhuttiin asioista. Syntyi klikkejä, jotka sitten parjasi toisia klikkejä jne jne.
Ei tilanne tulehduttaa helposti koko työyhteisön porukan suhteet, ei pelkästään esimies-alaissuhdetta.
Asioihin puuttuva ja niistä reilusti puhuva leimataan tosiaan helposti hankaliksi ihmisiksi ja voi jopa päästä ns. mustalle listalle.
Johdolle on helompaa, kun ummistaa silmänsä tilanteille. Mutta vaarana on aina se, että homma toimii kyllä aikansa, mutta voi käydä niinkin, että paise puhkeaa joskus ja sillä voi olla tuhoisat seuraamukset niin työntekijöille kuin työnantajallekin.
Nykyisin tietysti on koko työyhteisössä ongelmana se, että töitä kaadetaan pienelle porukalle ja niin johdolta kuin työntekijöiltäkin vaaditaan valtavia tuloksia. Ei se pikkupomonkaan työ helppoa ole, on tavallaan puun ja kuoren välissä. Mutta siitä hommasta kuitenkin maksetaan tietty liksa ja niillä on myös tietyt oikeudet, mutta myös velvollisuudet. Velvollisuudet jotka tulisi hoitaa aikanaan, olivatpa ne sitten miellyttäviä tai ei.
Tämä on vähän niin kuin koulukiusatuilla, jos koet kiusaamista, ainut ratkaisu tuntuu olevan se, että vaihdat koulua - tässä vaan työpaikkaa se työntekijä, joka haluaisi puhua epäkohdat selviksi.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kaikki,
Minullakin on ollut monenlaisia esimiehiä. Eivät naiset ole sen parempia esimiehiä kuin naisetkaan. Olen ollut paljon melko naisvaltaisilla aloilla työssä. Viimeiset 20 v työskentelin hyvin hierarkisella alalla, jos oli tunnettava asemansa hierakian alatasolla. Ruotsissa se vasta hierarkia vallitsikin: niin ammatillinen kuin syntyperästä ja kielitaidostakin johtuva. Olin lomilla siellä sairaalassa töissä opiskelurahoja tienaamassa, vaikka minulla ei ole minkäänasteista hoitoalan koulutusta.
Nautitaan nyt ansaitusta eläkkeestä kellä se jo on!
Terveisin Aluisa

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei korppi korpin silmää noki sanotaan ja tottahan se on.
Vaikeaa on työpaikalla nostaa epäkohtia pöydälle, koska keskijohto pitää tiukasti yhtä varmistaakseen paikkansa ja valitettavasti ainakin minun työpaikalla päällikkötaso kiehnää johtotason kyljessä. Näin syntyy rintama, pomot vastaan alaiset. Sehän on selvää ketä kuunnellaan ja uskotaan tässä pelissä.
Laitetaan laastaria haavaan ja ollaan onnellisia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat