Seuraa 

Tuolla toisessa ketjussa kysyttiin ulkolaista lempitaiteilijaa maalaustaiteen alalta.
Siellä valikoima on kovin laaja joten minä kysyn suppeammalta otannalta, kuka suomalainen taiteilija on teillä sydäntä lähinnä ja minkä taulun haluaisitte seinällenne ripustaa?

Minua koskettaa Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli joka on joskus valittu äänestyksessä myös "maamme tauluksi"
Hugo Simbergin muistakin omaperäisistä tauluista pidän kovasti, vuodenajoista sekä pikku piruista.

Samalla viivalla on myös Akseli Gallen- Kallela Aino taruineen, samoin myös muut hänen kansallisromanttiset maalauksensa.

Kuvassa minun haavoittunut enkelini.

Sivut

Kommentit (27)

Pitäiskö tässä siis verrata kaikkia taiteiljoita Simbergiin, siis suomalaissyntyisiä, vai miksi tuollainen aloitus?
Itse olisin mutoillut otsikon paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Pitäiskö tässä siis verrata kaikkia taiteiljoita Simbergiin, siis suomalaissyntyisiä, vai miksi tuollainen aloitus?

Toki uskon jotta olisit paremman otsikon saanutkin aikaiseksi.
Ei sinun tarvitse verrata ketään Hugo Simbergiin, riittää kun kerrot kuka on lähinnä sinun sydäntäsi ja minkä maalauksen kelpuuttaisit seinällesi.

Näinhän sitä pitää toimiakin, jos ei aloituksessa jotakin asiaa ymmärrä niin aina kannattaa kysyä.
Lisäksi minulle ei ole niin nokon nuukaa vaikka aloituksesta poikettaisiinkin kunhan pysytään taiteessa, siinä saa rönsyilläkin.

Kaikkien kultakauden taiteilijoiden maalaukset jaksavat ihastuttaa edelleen, mutta uudemmista arvostan Marjatta Tapiolaa ja Kuutti Lavosta yhtään erityistä työtä mainitsematta.
Vanhojen mestareiden työt ovat tarkkoja kuin valokuvat, mutta nykytaiteessa on elävää viivaa, uutta muotoa ja väriä, jotka herättävät ihailun lisäksi uusia ajatuksia.

Lainaus:

Otsikkoon en ota kantaa, riittää ihan hyvin minulle, mutta eikö teiltä löytyisi vähän enemmän sanoja kuin pelkkä taitelijan nimi ??

Eikö sattuisi tulemaan mieleen mikä suosikkitaiteilijanne työssä viehättää eniten ja oletteko käynyt jossain näyttelyissä tms.
On tosi karua kun tulee hyvään aloitukseen vain nimilista jatkoksi.

-eräs joka myös pitää Haavoittunut enkeli- taulusta.

Lainaus:

Lainaus:

Otsikkoon en ota kantaa, riittää ihan hyvin minulle, mutta eikö teiltä löytyisi vähän enemmän sanoja kuin pelkkä taitelijan nimi ??

Eikö sattuisi tulemaan mieleen mikä suosikkitaiteilijanne työssä viehättää eniten ja oletteko käynyt jossain näyttelyissä tms.
On tosi karua kun tulee hyvään aloitukseen vain nimilista jatkoksi.

-eräs joka myös pitää Haavoittunut enkeli- taulusta.

Ottakaa itse eslvää - näkee eteti tiedä taiteesta paljoakaan.
"viehättää enietn" - on siinäkin poitti.
Nimilista ilman muuta. Etpä itsekään sano haavoittuneesta enkelistä sen enempää eli ihme valitusta taas.

Minulla sattuu olemaan Riikka Stewenìn Hugo Simberg - unien maalari , lainaan sieltä joitakin kohtia : Haavoittunut enkeli ei paljasta mitä on tapahtunut, kuvassa näkyy vain tragedian vaimentuneita kaikuja, kevyitä heijastuksia raskaasta tapahtumasta. Enkelin siipi on taittunut ja saanut maasta tahran, sen silmät on peitetty valkoisella liinalla. Enkeli ei voi nähdä, ei lentää siivillään, mikä platonilaisessa symboliikassa tarkoittaisi etääntymistä sielun alkuperäisestä kodista, kauneudesta, -ja unohdusta.Haavoittuneen enkelin mysteeri onkin ehkä unohdus; keveys-raskaus, muistaminen-unohtaminen, kauneus-haavoittuminen sekoittuvat toisiinsa.

Haavoittunut enkeli voi kätkeä mysteerinsa läpinäkymättömyyteen myös puberteetin salaisuuden, seksuaalisuuden heräämisen unohduksena ja menetyksenä, minuuden ja muistojen etääntymisen toisistaan.

Monet haluaisivat nähdä Haavoittuneen enkelin symboliikassa heijastuksia Simbergin pitkältä sairausajalta vuoden 1902 syksystä seuraavan vuoden kevääseen ja eikö sairauskin ole itsensä unohtamista, minuuden menetystä? Ruumis menettää keveytensä ja muuttuu painavaksi, siivettömäksi.Puberteetissa heräävän seksuaalisuuden, sairaudessa kivun ja kuoleman läheisyyden tähden, sielu kiertyy itseensä - todellinen olemassaolo tuntuu olevan jossain muualla.

Simberg maalasi Haavoittuneen enkelin kesällä 1903. Sen nähtyään Gallen sanoi Simbergille saaneensa vaikutelman kuin tämä olisi maalannut sen pienessä majassa suuren metsän keskellä - ulkomaailmasta mitään välittämättä.
Haavoittunut enkeli onkin sisäisen maailman kuvaus. Sen symboliikka rakentuu maan, veden ja taivaan vastakkainasettelulle. Elementeistä puuttuu vain tuli, tulenpunaisen uudistava hehku. Maa on raska, dominoiva, magneetinkaltainen voima; enkeli painuu maata kohti ja maan raskaus vetää puoleensa myös pientä kukkakimppua enkelin kädessä. Taivaan vyöhyke on lähes olematon.

.
On turvallisempaa. Vaikka mökinmuori niin nätisti ketjun aloitti, näteillä kuvilla. Saatin kuitenkin kärhämä tästäkin aikaiseksi.
Tietenkin. Tukkaan pitää kiinni käyä ei tuu muuten elämästä mittää. Jossain kai lukee jotta täällä on tappelupakko. Kolme tappelua viikossa minimi.
Onko nuo patsaat muorin itsensä tekemiä, nuo niin nätit enkelit.

Juuli
.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat