Simberg ja muut suomalaiset taiteilijat

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tuolla toisessa ketjussa kysyttiin ulkolaista lempitaiteilijaa maalaustaiteen alalta.
Siellä valikoima on kovin laaja joten minä kysyn suppeammalta otannalta, kuka suomalainen taiteilija on teillä sydäntä lähinnä ja minkä taulun haluaisitte seinällenne ripustaa?

Minua koskettaa Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli joka on joskus valittu äänestyksessä myös "maamme tauluksi"
Hugo Simbergin muistakin omaperäisistä tauluista pidän kovasti, vuodenajoista sekä pikku piruista.

Samalla viivalla on myös Akseli Gallen- Kallela Aino taruineen, samoin myös muut hänen kansallisromanttiset maalauksensa.

Kuvassa minun haavoittunut enkelini.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Pitäiskö tässä siis verrata kaikkia taiteiljoita Simbergiin, siis suomalaissyntyisiä, vai miksi tuollainen aloitus?
Itse olisin mutoillut otsikon paremmin.

Vierailija

Lainaus:

Pitäiskö tässä siis verrata kaikkia taiteiljoita Simbergiin, siis suomalaissyntyisiä, vai miksi tuollainen aloitus?
Itse olisin mutoillut otsikon paremmin.

Toki uskon jotta olisit paremman otsikon saanutkin aikaiseksi.
Ei sinun tarvitse verrata ketään Hugo Simbergiin, riittää kun kerrot kuka on lähinnä sinun sydäntäsi ja minkä maalauksen kelpuuttaisit seinällesi.

Näinhän sitä pitää toimiakin, jos ei aloituksessa jotakin asiaa ymmärrä niin aina kannattaa kysyä.
Lisäksi minulle ei ole niin nokon nuukaa vaikka aloituksesta poikettaisiinkin kunhan pysytään taiteessa, siinä saa rönsyilläkin.

Vierailija

Kaikkien kultakauden taiteilijoiden maalaukset jaksavat ihastuttaa edelleen, mutta uudemmista arvostan Marjatta Tapiolaa ja Kuutti Lavosta yhtään erityistä työtä mainitsematta.
Vanhojen mestareiden työt ovat tarkkoja kuin valokuvat, mutta nykytaiteessa on elävää viivaa, uutta muotoa ja väriä, jotka herättävät ihailun lisäksi uusia ajatuksia.

Vierailija

Ina Colliander(erityisesti puupiirrokset), Helena Schjerbeck, Inari Krohn, Juha Tammenpää mm.

Vierailija

Hannu Konola (naivistiset maalaukset ja sakraalitilojen lasiveistokset -ja maalaukset)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat