Keskiselkä "kouristelee"

Vierailija

Hei! Onko kenelläkään tietoa, tai kokemusta keskiselän kouristelusta? Se on outoa, välillä, kun lähden kävelylle, tuo keskiselän seutu kipuilee, siis kouristelee oudosti ulkona. Minulla tosin on kulumaa ja skolioosia selässä muutenkin, mutta tuo outo kouristelu on vasta viime kuukausina tullut mukaan kuvioihin. Olen vasta "nuori" nainen, 54-vuotias.

Kommentit (13)

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En tiedä liittyykö tämä nyt tarkoittamaasi asiaan. Mutta voisiko se olla jonkinlaista suonenvetoa? Minulla nimittäin tulee usein hammaslääkärintuolissa selällään maatessa juuri sellaista suonenvetoa selkään, että siitä täytyy (on pakko!) nousta ylös istuma-asentoon ja suoristautua välillä, kesken toimenpiteitten. Olen kertonut tämän hammaslääkärilleni ja hän osaa varautua asiaan.

Vierailija

Lainaus:

Hei! Onko kenelläkään tietoa, tai kokemusta keskiselän kouristelusta? Se on outoa, välillä, kun lähden kävelylle, tuo keskiselän seutu kipuilee, siis kouristelee oudosti ulkona. Minulla tosin on kulumaa ja skolioosia selässä muutenkin, mutta tuo outo kouristelu on vasta viime kuukausina tullut mukaan kuvioihin. Olen vasta "nuori" nainen, 54-vuotias.

50- plussalla nyt voi olla vaikka mitä kouristeluja....... epilepsia on kouristelutauti.
Kukapa täällä tuohon osaa diagnoosia kertoa, lääkäri on oikea osoite.

Vierailija

Lainaus:

On kokemusta on! Hui! Sanovat noidan nuoleksi. On selkälihaksiini iskenyt nuolensa useamminkin.
Siinähän huohottaa kivusta niin että ei saa henkeään kunnolla vedettyä. Nuo samat vaivat on kuin sinulla.
Venyttelyä, liikuntaa, että lihas sulaa vähitellen. Viisi päivää kouristeli pitkä selkälihas, oli siinä naurussa pitelemistä :( Relaksantilla ja särkylääkkeellä on kipu vähitellen lauennut. Jatkuvasti syön mangneesiumia ja liikun. Olen laittanut merkille, että kylmä tai väärä istuma-asento voi saada aikaan kramppia selkään samoin kun pohkeisiin ns. suonen vetoa.

lumihuntu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jos on kyseessä oikeesti noidan nuoli, ei silloin kyllä pysty kävelylle lähtemään ja kävellessään kuulostelemaan kouristelua !
Noidan nuoli lyö ihmisen kivusta niille sijoilleen ja on niin tuskainen ettei kouristelu ole riittävän kuvaava sana.
Olisko tosiaan jotain kramppaamista aloittajan tapauksessa. En itse täältä kyselisi neuvoja vaan lääkäriltä tai fysioterapeutilta. Kun sinulla on kulumaa selässä, niin se ajan oloon tekee muutoksia rangassa ja nikamien välilevyissä, vaikka et kovin vanha olekaan.
Syöthän magnesiumia ja kalsiumia tarpeeksi ?

nimim.ikätoveri

Vierailija

Lainaus:

Jos on kyseessä oikeesti noidan nuoli, ei silloin kyllä pysty kävelylle lähtemään ja kävellessään kuulostelemaan kouristelua !
Noidan nuoli lyö ihmisen kivusta niille sijoilleen ja on niin tuskainen ettei kouristelu ole riittävän kuvaava sana.
Olisko tosiaan jotain kramppaamista aloittajan tapauksessa. En itse täältä kyselisi neuvoja vaan lääkäriltä tai fysioterapeutilta. Kun sinulla on kulumaa selässä, niin se ajan oloon tekee muutoksia rangassa ja nikamien välilevyissä, vaikka et kovin vanha olekaan.

nimim.ikätoveri

"Jos on kyseessä oikeesti noidan nuoli". Se kuin halvaannuttaa kivusta paikoilleen, kipu on niin kova, että luulee just pyörtyvänsä kun henki ei kulje.
On ikävää tämä suhtautuminen toisen kipuun, aina vähätellen. Ensimmäinen kerta kun täällä kerron ja jäänee viimeiseksi.
Tuskin kukaan näiltä sivuilta viimeistä tietoa hakee, vaan halutaan jakaa toisten kanssa se mitä on joutunut kokemaan, kentien aivan yksin. En ole aloittaja.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lisään tuohon noidannuoleen eli iskiakseen liittyen, että itselläni se oli niin kauhea ja hirveä, että ei millimetriäkään voinut liikahtaa ilman hirveää karjuntaa ja suoraa huutoa. Myöhempinä kertoina se on ollut hieman lievempänä, ja muutakin siihen liittyvää ja siitä johtuvaa oiretta oli. (On todettu välilevyn pullistuma josta tuo issias minulla.)
Olen tuo 16:50 kirjoittaja.

Vierailija

Minä ymmärsin että aloittaja kysyi tietoa tai kokemuksia kouristuksen tunteesta jota hän kävelyllä tuntee selässään. En voi kuvitella sen olevan noidan nuoli mutta en tietenkään lääkäri ole sanomaan.
Sinun kipuusi en tarkoittanut vähätellä, sehän on hyvin ikävää että olet joutunut kärsimään.

Kirjoita toki minun puolestani vastakin kokemuksia ja ajatuksiasi, ei tarvitse yksin olla eikä toisaalta ihan herkästi kannata ottaa itseensä jos tulee väärinkäsityksiä.

Pärjäillään.
n 54v

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Rakensin OK-taloani 20v sitten. Sisäkatot naulasin panelilaudasta. Sitten lakkasin ne kertaalleen pensselillä ja annoin kuivua. Sinne hion katot hiekkapaperilla, jonka olin kiinnittänyt varrelliseen hiomatukeen. Tuossa hommassa selkääni sattui niin pahasti että jouduin menemään lekuriin ambulanssilla. Siellä selvisi että kyseessä oli lihaskramppi.
Se parani Relaksantilla ja viikon levolla.

Vierailija

Lainaus:

nimim.ikätoveri

Aivan oikein, noidannuoli vie liikuntakyvyn ihan totaalisesti. Jos "kohtaus" iskee ja olet vuoteessa, et kyllä pääse siitä edes ylös. Tällaista on nähty.

Vierailija

Kiitos kirjoituksistanne, tervehtien aloittaja!
Niin, en usko, että kyseessä ainakaan noidannuoli olisi, vaan jotakin lievempää. Unohdin mainita, että kipu on ikäänkuin symmetrinen, eli tuntuu kummallakin puolen kylkiä. Taitaa olla lihasperäistä joka tapauksessa.

Vierailija

D-vitamiini on lukuisille elintoiminnoille välttämätön hormoni. D-vitamiinin puutteella on todettu yhteys luukatoon, syöpiin, diabetekseen, autoimmuunisairauksiin, hermoston rappeumatauteihin, verenkiertosairauksiin, infektioihin, lihaskatoon ja iäkkäiden kaatumisiin. D-vitamiinin puutos on masentuneilla yleisempää.

Ihminen on suunniteltu elämään auringossa, ei pimeässä. Ihmiskunta on kehittynyt Afrikan oloissa, jossa auringon valon ansiosta veren D-vitamiinipitoisuus eli seerumin kalsidiolipitoisuus (S-D-25) on ollut vähintään 100 nmol/l.

Googlella löytyy satoja tutkimuksia, että D-vitamiinin puutoksella on yhteys idiopaattisen skolioosin syntyyn.

Vuonna 2014  Amerikkalaisen Institute of Medicinen (IOM) suosituksen mukaan D-vitamiinin (kalsidiolin) riittävä pitoisuus veressä on 50 nmol/l. Edelleen IOM toteaa, että hoitotutkimuksien mukaan pohjoisten alueiden väestön valtaosa (97.5%) saavuttaa tämän pitoisuuden päivittäisellä 15 mikrogramman D-vitamiinin saannilla.

Kanadalaiset tilastotieteilijät ovat kuitenkin nyt osoittaneet IOM-laskelman virheelliseksi. Kun IOM:n käyttämät tutkimukset analysoitiin uudestaan ja korjattiin havaittu tilastotieteellinen virhe, osoittautui, että 15 mikrogramman D-vitamiinin päiväsaannilla väestön kalsidioli ylittää varmuudella vain tason 27 nmol/l. Kirjoittajat toteavat, että D-vitamiinin liian pienellä päiväsaannin suosituksella on vakavia kansanterveydellisiä ja hoidollisia seuraamuksia ja että suositus tulee arvioida uudestaan.

"91% skolioosiin sairastuneilla oli merkittävä D-vitamiinin puutos, veren D-vitamiinin pitoisuus oli alle 50 nmol/l"

"Vuoden 2005 tutkimuksessa 40% idiopaattiseen skolioosiin sairastuneella lapsella oli osteopenia (alentunut luuntiheys, joka johtaa osteoporoosiin)."

"Veren D-vitamiinipitoisuuden ollessa 80-100 nmol/l tiedetään estävän osteoporoosia, osteopeniaa ja osteomalasiaa (aikuisten riisitauti) ja riittävän terveen luuston kasvuun."

"Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen (2011) tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on  D-vitamiinin puutos. Lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. "

"Puolet rintaruokaa saaneista kanadalaisvauvoista, joille annettiin D-vitamiinia 10 µg vuorokaudessa, saavutti arvon 75 nmol/l ylittävän 25-OH-D3-vitamiinin pitoisuuden plasmassa kolmen kuukauden iässä. Tähän tavoitearvoon pääsi vielä suurempi osa 20 tai 30 µg D-vitamiinia saaneista lapsista ja kaikki niistä, joille vitamiinia annettiin 40 µg. Pitoisuudet pyrkivät kuitenkin pienentymään yhden vuoden ikään mennessä."
(Gallo S ym. JAMA 2013;309:1785)

"Odottavan äidin D-vitaminin puuutos näkyy sikiön luuston kehityksen häiriönä jo viidennellä raskauskuukaudella."

"Vuonna 2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä."

Lähteet:

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

http://www.scoliosisjournal.com/content/9/S1/O45

http://www.easy-immune-health.com/vitamin-d-and-scoliosis.html

http://www.scielo.br/pdf/coluna/v13n4/1808-1851-coluna-13-04-00275.pdf

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01103115

http://www.bone-abstracts.org/ba/0002/ba0002P171.htm

http://www.tritolonen.fi/files/pdf/paakkari-y-l%C3%A4k%C3%A4ri.pdf

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.uutissivu?p_uutis_id=17852&p_palsta_id=4

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156737

Vierailija
Vierailija

Kuulostaa tutulta. Skolioosi ja fipro lisäksi, alkoi minuakin suunnilleen tuossa iässä vaivata.

Lääkkeenä liikunnan lisäksi, tuli apu selkälihasten venyttelystä, 

niiden vahvistamisesta, eritoten vatsalihasten.

Kramppaamiseen auttaa myös mangnesiumin käyttö.

Liikunnasta saatava hyvä hapetus on lääke moneen lihasvaivaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat