Miksi miehille ei ole eturauhassyövän tutkintaa.

Vierailija

Yli 60 vuotiailla miehillä on etrauhassyöpä hyvin yleistä, yli 5000 syöpätapausta
vuosittain, joista yli 3 prosenttia johtaa kuolemaan.

Miksi olemme eriarvoisessa asemassa naisiin verraten. Kaipaisin vaikkapa PSA-mittausta.
Ennaltaehkäisyä ja tarvittaessa laajempaa tutkimusta.

Kommentit (7)

Vierailija

Aivan oikein,miehille pitäisi olla PSA-mittaus-yli 50-vuotiaille.Sekin vielä,jos asiakas pyytää ko.tutkimusta,ei oteta!
En ymmärrä,miksei?

Mieheni oli urologin tutkimuksessa kivesten vesirauhasen takia vahän yli 50-vuotiaana.Eipä esittänyt tohtori ko.tutkimukseen hankkiutumista.
Myöhemmin hän sairastui eturauhasyöpään!

Tämä on suuri epäkohta maassamme!-Kuka saisi korjauksen aikaan?
Miksei tätä epäkohtaa rummuteta mediassa?-Kaikennäköistä muuta hömppää kyllä on!

Eturauhas-syövän potilaan/vaimon omaisena tiedän,mistä puhun.
Sekin vielä,että sukupuoli-aktiivisuus on pois suljettu pitkiksi ajoiksi hoidon aikana tai loppu-elämäksi.

Entäs ne muut vaikeudet,jotka tulevat myöhemmin,kun virtsan toiminta on estynyt.

Edelleenkin tämä on hirvittävä epäkohta,ettei miesten PSA-MITTAUSTA TEHDÄ MIEHILLE RUTIINISTI,kuin naisille mammografiaa.(rintasyöpäseulontaa)

Vierailija

Ei mammografiakaan vesitiivis ole. Olen kuullut parilta tutulta ettei mammografia löytänyt heidän rintasyöpäänsä.

PSA:n voi otattaa terveyskeskuslab:rassa tai yksityislab:rassa, jos haluaa. Ei aina voi vaatia että yhteiskunta hoitaa asiat puolestasi ja sinun tarvii vain odottaa kutsukirjettä tutkimuksiin.

Vierailija

PSA:n voi otattaa terveyskeskuslab:rassa tai yksityislab:rassa, jos haluaa. Ei aina voi vaatia että yhteiskunta hoitaa asiat puolestasi ja sinun tarvii vain odottaa kutsukirjettä tutkimuksiin.

Kyllä tuollaisenkin tutkimuksen voisi olettaa kuuluvan automaattisesti yhteiskunnalle.
Terveyskeskukset ja niiden labrat on ylikuormitettuja. Ei niihin pääse.

Vai onko pientä pririsointia, antaa vaan kupsahtaa...

Vaadin tasa-arvoa.

Vierailija

Ikäihmiset on taakka yhteiskunnalle. Siksi meillä on pitkät jonot hoitoon ja leikkauksiin.
Kyllä puolessa vuodessa moni ehtii nääntyä, toivo loppuu, voimat hiipuu.

Mikäli asia olisi Kataisen käsissä niin todennäköisesti tarjoaisi piikkiä sitä mukaa kun töistä luopuu.

Vierailija

Lainaus:

Ikäihmiset on taakka yhteiskunnalle. Siksi meillä on pitkät jonot hoitoon ja leikkauksiin.
Kyllä puolessa vuodessa moni ehtii nääntyä, toivo loppuu, voimat hiipuu.

Mikäli asia olisi Kataisen käsissä niin todennäköisesti tarjoaisi piikkiä sitä mukaa kun töistä luopuu.

Älä jaksa marista Kataisesta joka ikisessä ketjussa.

Ei tarvita mitään joukkokäskyä verikokeeseen. Ikäihmisen ja nuoremmankin on syytä käydä ainakin kerran vuodessa rutiiniluontoisesti verikokeessa. Mies voi itse pyytää PSA-arvon mittaamista verestä. Jos arvo ei ole normaalin rajoissa, voi hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.

Tilastot kertovat, että melkein kaikilla vanhoilla miehillä on eturauhasen liikakasvua, joko hyvänlaatuista tai pahanlaatuista. Liikakasvua voidaan hoitaa lääkkeillä muilla toimenpiteillä.
Eturauhassyöpä on hoidettavissa useimmissa tapauksissa. Pahoissakin tapauksissa ikää voidaan jatkaa vuosilla.

Vierailija

Meidän kunnassa pääsee testiin, mutta vaikka se pitäisi itse kustantaa, niin muutaman kympin (alle 50€ ?) hinta 50:n ikävuoden jälkeen parin vuoden välein - kuuskymmppisenä vaikka vuosittain - ei ole mitään kun vertaa esim auton huollattamista. Auto huollot osataan itse huolehtia. Mitä autoon saa kympeillä :)) mutta sen kuntohan on tietysti tärkeämpi kuin kuskin.

Vierailija

Ei kannata kadehtia naisilta kunnan tarjoamia PAPA- ja mammografia -tutkimuksia, sillä ilmaiset tarkastukset loppuvat jossakin vaiheessa. Kutsuja tuli noin 60-vuotiaaksi asti, mutta sen jälkeen on itse saanut huolehtia terveystarkastuksista. Lieneekö kuntakohtaista vai yleistä tämä ikäraja?

Työterveyshuollon loppumisen jälkeen huomaa, että yhä enemmän jokainen on itse vastuussa terveydestään. Siksi meitä mummoja istuu terveyskeskuksessa odottelemassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat