klo 8:15 | 6.11.2013
Tänään on liput salossa ruotsalaisuuden päivän kunniaksi.
HS on järjestänyt yleisötapahtuman Sanomataloon koko päiväksi.
Suomenruotsalaiset kirjailijat kiertävät eri puolilla , mm. kirjastoissa.
Tänään on liput salossa ruotsalaisuuden päivän kunniaksi.
HS on järjestänyt yleisötapahtuman Sanomataloon koko päiväksi.
Suomenruotsalaiset kirjailijat kiertävät eri puolilla , mm. kirjastoissa.
Ladataan...
Sivut
Ei mintään syytä juhlia näitä svenska talande bättre folket
Juuli
.
.
Ei kannata yrittää sellaista mitä ei osaa! Eli lauseesi oli päin h...tiä!
Ei sinua kaivata todellakaan joka paikassa, junttilanväen kanssa voit juhlia!!
Eli kateus paistaa ja loistaa....
Kirjailija Kjell Westö on Akateemisessa kirjakaupassa tänään. Menen kuuntelemaan.
Liputko salkoon pakkoruotsinpäivänä. Ei, ei, ei.
Korkeintaan puolitankoon.
On ihan oma häpeäsi, jos et kieliä osaa!Mutta älä sitten syytä ketään, kun menee heikosti.
Lycka till
Heja, heja, hyvää jatkoa ruotsinkielisille!
Minulta tuo ruotsalaisuuden päivä menee joka vuosi ohi silmien ja korvien koska sillä ei ole minulle mitään merkitystä.
Ymmärrän kyllä että se vahvistaa suomenruotsalaisten identiteettiä.
Joku kirjoitti kivasti että suomenruotsalaisilla toinen keuhko hengittää ruotsia ja toinen suomea.
Olen useasti aprikoinut mitä tämä tarkoittaa.
Tunnetko olevasi enemmän ruotsalainen kuin suomalainen vai oletko kokonaan oma rotusi?
Tunnetko eroavasi kantasuomalaisista muuten kuin kaksikielisyytesi perusteella?
Onko sinulla erilainen luonteenlaatu tai maailmankatsomus?
Ihannoitko enemmän ruotsia vaiko suomea vai ovatko ne tasavertaisia?
Joku kirjoitti että suomenruotsalaiset arkailevat puhua kadulla ruotsia kun fennomaanikot väijyvät...allekirjoitatko tuon?
Kertokaa millaista on olla suomenruotsalainen suomessa?
Ruotsinsuomalaisuuden hehkuttaminen meni kyllä paljonkin överiksi (huom. osaan ruotsia), kun jopa Radio Suomessa tuli pitkä pätkä pelkästään ruotsiksi. Se on kuitenkin kanava, jota varsinkin vanhemmat ja tavallinen väki eniten kuuntelee. Heistä melko suuri osa ei edes osaa ruotsia.
Jos haluan ruotsalaisuutta jotenkin juhlisaa, osaan kyllä hakea ruotsinkielisen kanavan.
..........................
Det senaste nyymet
Hur gott talar du senska.
Hihh...
Juuli
.
Kommentisi oli päin h...tiä! Airamin valon ymmärrän mutta sinä luet kateuden valossa.
.
Det senaste nyymet
Hur gott talar du svenska.
Jag tror att jag misste en v där uppe ....
Hihh...
Juuli
.
Monä annan piutpaut koko liputushommalle. Joku ikiaikainen pelleily.
Googleko tuon sinulle käänsi? Oletko kuullut, ettei se ole luotettava kääntäjä? Ellet ole kuullut, niin voin tässä sinulle kertoa, että Google ei ole luotettava kääntäjä.
"pak - pak - pak..."
Minun kouluaikanani ruotsin ja muidenkin kouluaineiden oppiminen oli oikeus, iloittiin jos päästiin oppikouluun.
Olikin mukava ruotsin opettaja meillä, vitsien ja tarinoiden kautta sai meidät muistamaan monta sanaa koko loppuikämme. Kesälomalla asuin Paraisilla ruotsinkielisessä perheessä ja opettelin kieltä perheen pikkutytöltä,
hänen kanssaan ei tarvinnut virheitä hävetä. Vanhemmat tilasivat minulle Kalle Anka -lehden, samoin minä myöhemmin
omille lapsilleni. - Ei oppi ojaan kaada, eikä taito tieltä työnnä. Oppia ikä kaikki - man lär så länge man lever. Hyvää aivojumppaa on vanhankin kieliopinnot. - Miksi aina pitää olla niin negatiivista, jopa ruotsalaisuuden päivänä - en ymmärrä.
.......
Taas sinä sama nyymi, joka ei osaa yhtään ainutta pilkkua laittaa oikeisiin tai olla laittamatta vääriin paikkoihin.
Opettelisit ensin oikeinkirjoituksen, vasta sitten puuttuisit toisten viesteihin, jookosta.
Ruotsiksi älä edes yritä.
Juuli
.
Missä kohtaa viestissäni oli pilkkuvirhe tai oikeinkirjoitusvirhe?
Hauskaa on tämä sanailu täällä...
Mors grisär är vi alli hooppa,du med ock ja med...
Jag kan inte stala svenska...
Mua ei haittaa ruatsalaisten päivä,jokainen viettää päiviään,kuis haluaa.
Suomen ruotsalaiset ovat ihan kool.
Olen SUOMALAINEN!
Olisiko niin, että ruotsinkieliset osaavat ainakin kirjoittaa . på finska också.
Maamme Suomi näin....
Älä edes yritä pohtia asioita, se ei onnistu tuolla sisäsuomalaisen maalaisen identiteetillä.
Liput saloissa tänään, kulttuuritapahtumia ympäri kaupunkia.
Akateemisen kohtauspaikalla kaksi kirjailijaa - ruotsinkielisiä tietysti. Yleisö taas sivistyneitä ihmisiä, molemmista maamme kieliryhmistä.
Kerropas sinä millainen on ennakkoluuloisen , rajoittuneen elämä?
Ano 17.07.
Muistanpa minäkin tuon ajan kun oppikouluun pyrittiin, kaikki eivät sinne päässeet.
Kun keväällä sain tietää päässeeni oppikouluun niin kaivoin vintiltä äitini vanhan ruotsinkielen opikirjan ja kesällä tavailin lorua Tre småll troll.....vai miten se nyt menikään.
Ensimmäisenä vuonna ruotsi oli ainoa vieras kieli kunnes toisella luokalla astui englanti kuvioihin ja ruotsi jäi hieman sen jalkoihin.
Minään pakkopullana en sitä kuitenkaan kokenut.
Kuitenkaan ruotsinkielentaidosta ei minulle niin hirveästi hyötyä ole ollut.
Sivut