Yrjö Jylhän -runojen ilta

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olin tänään vaikuttavassa runoillassa , joka koostui Yrjö Jylhän Kiirastuli- kokoelman runoista ja ajankohtaan sopivasta musiikista . Esitys pidettiin paikallisessa kirkossa , esittäjät olivat kolme miestä joista yksi toimi kertojana.
Altarin eteen oli rakennettu korsu , esittäjät olivat pukeutuneet sotilaiksi. Esityksessä käytettiin myöskin mukana valoja ja radiokerrontaa , äänentoistoa ei oltu unohdettu. Minulla oli mukana FM- laitteeni , koska halusin nauttia esityksestä. Odotin jännittyneenä omia mieli runojani ja niiden tulkintoja , ja esityksessä olivat kaikki mukana.
Muistan kuinka itse kahdeksan vuotiaani ensimmäisen kerran luvin Kiirastulta ja heti tunsin runot omikseni.
Myöhemmin monen vuosikymmenen päästä sain esittää töissä eräänä Joulupäivänä Jylhän Pyhän Yö- runon , muistan vieläkin tuon tunnelman.
Äidiltäni olen saanut kuulla että Jylhä toimi sodassa hänen veljiensä ja sukulaistensa kompannian johtajana , ja miten eräs runo olisi kertonut hänen tuntemansa sotilaan kuolemasta .
Mielestäni Yrjö Jylhän Kiirastulen runot koskettavat vielä nykypäivänä rujolla karuudellaan ja laittavat ajattelemaan kuinka hyvin asiatovat.

Kommentit (5)

Vierailija

Synkkiä runoja synkkämielisille suomalaisille. En moista tahdo käsittää, että ihmiset haluaa oikein piehtaroida sota ja muissa kurjuuskokemuksissaan. Ehkä sitä sitten kutsutaan jonkinasteiseksi isänmaallisuudeksi.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Anonyymi 10.11.2013 22:12 <<--- Hittojako toisia halveeraat???

Ei taida olla tietoa tarpeeksi? Saati kokemusta tai yleensäkään mitään kosketuspintaa em. asioihin?

jaanakatriina
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jokainen saa vapaasti ilmaista itseään. Odotin kyllä asiallista keskustelua ja muistoja siitä mitä Jylhän Kiirastuli- runot saavat aikaan . No ehkä kirjoitan aina vääristä asioista. Siis taidan jättää kirjoittelun muille. Hyvää Jouluodotusta.

Vierailija

Älä itseäsi moiti. Meillä jokaisella kun on oma runomakumme. Et-n sivuillakin sen olen huomannut. Harvoin on kahta positiivista mielipidettä mistään runosta. Runoilu, kuin niiden lukeminenkin on sellaista fiilishommaa.
On aikoja kun ahmin eri runoilijoiden tekstejä ja taas aika jolloin päällimmäisenä kiinnostaa joku muu asia.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Varmaan ollut mieleenpainuva esityskokonaisuus. Jo itse esityspaikkakin,
ja kaikki muu siihen luotu aito runojen tapahtumien tunnelma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat