Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Kela on lopettanut kuvallisten Kela-korttien myöntämisen 13.10.2008. Kaikki tähän päivämäärään mennessä myönnetyt kuvalliset Kela-kortit ovat kuitenkin normaalisti voimassa, ja saat ilmaisen uusintakortin esimerkiksi henkilö- tai sairausvakuutustietojesi muuttuessa. Uusintakortteja voidaan tilata 3.10.2014 saakka. Sen jälkeen uusintakortteja ei enää myönnetä.

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

.
Niin on. Kun pääsin ennenaikaiselle eläkkeelle, 3 v aikaisemmin eläkeikää, kyselin sitä Kelasta. Ei saa enää. Ihmettelin millä sitten saan ne vaivaiset eläkealennukset joita vielä on. Esim. linja-autokyydit. No, en saanut selvää vastausta. Päättelin että pitää kuskata mukanaan eläkepäätöstä ja vaikkapa passia, kuvallista asiakirjaa.
Eipä tarvinnut.
Kun ensi kertaa matkasin väliä Pitäjä-Tampere linja-autossa sanoin kuskille olevani eläkeläinen. Juu,Juu ,,, kyllä,kyllä, ilmanmuuta, se on sitten 9 € pois hinnasta, tuumi kuski, nuori mies.
Että kiukutti.
Olisihan se muodon vuoksi voinut väittää vastaan
,,, ei ,,, ei ,,, ette te ,,, mikä eläkeläinen ,,, tytönhupakko.

Juuli
.

June.A
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minähän jäin nyt eläkkeelle ja minulle on jo lähetetty työeläkekortti. Eikö se sekin käy jos tarvitsee eläkeläisalennuksen. On minulla vielä kuvallinen Kela-korttikin joka ei kylläkään ole virallinen jos täytyy henkilöllisyys todistaa. Nyt syksyllä olen uusinut virallisen henkilökortin poliisilaitoksella. Kortteja on joten ihme on jos ei tule eläkeläisalennusta.

lumihuntu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Pari vuotta sitten sain uusituksi kuvallisen Kela-kortin, kun sair.vak.tietoihini tuli muutos. Silloin Kelalla jo tiedottivat, että uuden kuvallisen saa vain uusittaessa entinen kuvallinen muutosten takia. Samapa tuo onko kuvaton vai kuvallinen, kun pitää kuitenkin olla muukin henkilökortti virallisiin asioihin.
Eniten tulee apteekissa ja terv.keskuksessa käytettyä Kela-korttia.

Vierailija

No oletteko olleet tilanteissa,missä eläkkeellä oleminen pitää todistaa?
Pitää sitten varmaankin olla eläkeläiskortti ja esim.ajokortti,missä on kuva?

Vierailija

Lainaus:

Eipä ole tarvinnut lippuluukuilla tai vastaavissa tilanteissa todistaa. Kun on harmaa tukka ja ryppyinen naama, se riittää. ;)

Vierailija

Lainaus:

Viime matkallani Krakovassa yritin päästä kirkkoon eläkeläislipulla vaikka eläkeläisalennus myönnettiin vain 65 vuotta täyttäneille.
Lippuja myynyt nunna ei minua uskonut vaan pyysi nähdä dokumentteja.

Siitä naurua riitti kun sisareni alkoi "sättimään" minua, olin kuulemma syntinen pakana joka valehtelee kirkkain silmin nunnalle ja yrittää päästä vääryydellä kirkkoon, kaikki tämä vain muutaman zlotyn tähden.
Ja niitä zloteja, niitä jäi siinä määrin ylimääräisiksikin että lentokentällä mietin pitäisikö vielä viinaakin ostaa tuliaisiksi...

Vierailija
juuli

.
Niin on. Kun pääsin ennenaikaiselle eläkkeelle, 3 v aikaisemmin eläkeikää, kyselin sitä Kelasta. Ei saa enää. Ihmettelin millä sitten saan ne vaivaiset eläkealennukset joita vielä on. Esim. linja-autokyydit. No, en saanut selvää vastausta. Päättelin että pitää kuskata mukanaan eläkepäätöstä ja vaikkapa passia, kuvallista asiakirjaa.
Eipä tarvinnut.
Kun ensi kertaa matkasin väliä Pitäjä-Tampere linja-autossa sanoin kuskille olevani eläkeläinen. Juu,Juu ,,, kyllä,kyllä, ilmanmuuta, se on sitten 9 € pois hinnasta, tuumi kuski, nuori mies.
Että kiukutti.
Olisihan se muodon vuoksi voinut väittää vastaan
,,, ei ,,, ei ,,, ette te ,,, mikä eläkeläinen ,,, tytönhupakko.

Juuli
.

Eläkeläiselle lähetettään eläkekortti, jolla saa eläkeläisalennukset.Näin kertovat eläkeläiset ja esittävät kortin mm. elokuvateatterin kassalla.
On väärin antaa kellekään alennusta ilman että esittää asiasta todisteen - eli pelkkä ryppyinen naama ei ole riittävä todiste!

Vierailija

Eläkeläisalennuksen oikeuttava ikä = kansaneläkkeen ikäraja.
65 v on Euroopassa mm. museoiden alennuslippuun vaadittava ikä.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Eipä ole tarvinnut lippuluukuilla tai vastaavissa tilanteissa todistaa. Kun on harmaa tukka ja ryppyinen naama, se riittää. ;)

Pienillä paikkakunnilla varmaan tunnistavat ihmisen. Pääkaupungissa kyllä kysyvät eläkeläiseltä korttia, olen huomannut.
Jos on töissä yli tuon 65-iän, ei saa alennusta, koska ei ole työeläkekorttia. Monihan on työssä 65:n jälkeen.

Vierailija
June.A

Minähän jäin nyt eläkkeelle ja minulle on jo lähetetty työeläkekortti. Eikö se sekin käy jos tarvitsee eläkeläisalennuksen. On minulla vielä kuvallinen Kela-korttikin joka ei kylläkään ole virallinen jos täytyy henkilöllisyys todistaa. Nyt syksyllä olen uusinut virallisen henkilökortin poliisilaitoksella. Kortteja on joten ihme on jos ei tule eläkeläisalennusta.

Juuri tuon kortti on se jolla saa eläkeläisalennusta.Siksi se lähetetään, alennusta saa mm. junamatkoista, bussimatkoista.
On tulossa koko maan kattava "liikennekorttisysteemi", mikä kattaa sekä junamatkat että bussimatkat. En muista tarkkaan koska se tulee voimaan. Se on siis ihan kaikille tarkoitettu eli normaalisti maksaville (on maksukortti).

Vierailija

Lainaus:

En ole, koska en ole eläkkeellä.

Vierailija

Ihanaa!! Minua pyydetään näyttämään joka tilanteessa eläkekortti. Ymmärrän tämän näin luettuna näitä juttuja, että olen niin nuoren näköinen!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat