Ihanaa Joulun odotusta :)

Vierailija

Hei !
Voitaisiinko me jouluihmiset avata tähän ihan oma "kuumalinja",missä kertoisimme lahjojen ostamisista ja tekemisistä ja leipomisista ja kodin laittamisesta joulukuntoon ja juhlista ja askartelusta jne.....jne...

Minä tein eilen jo ensimmäisen piparkakkutaikinan ja tänään leivon siitä pikkuvieraiden kanssa pipareita.
Ensiviikolla askartelemme joulukortteja.

Sivut

Kommentit (112)

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa!

Olen jouluihminen. Minulla on oikeastaan viisi vuodenaikaa, kevät-, kesä-, syys- ja talviajat sekä joulunaika. Joulunaika alkaa marraskuun puolivälistä ja loppupää tammikuun lopussa. Hiukan vaihtelee riippuen säästä.
Jouluaikana pidän talosssa paljon ns. tunnelma valaistusta. Ulkona vallitsee pimeys lähes koko päivän, silloin ylimääräinen valaistus on paikallaan. Joulukuusenkin vien pois vasta viimeisenä. Allergian vuoksi lasteni perheissä ja minulla on muovikuuset, joten neulasia ei rapise.

Ensi viikon alussa käyn läpi koko huushollin, siivoan kaapit ym. Pikkujouluna siivouspuoli on oltava hoidettuna koska tuon kuusen sisälle. Pikkujouluksi laitan myös kaikki jouluvalot paikoilleen. Tänä vuonna pikkujoulu onkin lauantaina 30.11 ja sunnuntaina kuuntelen Hoosiannaa.

Pikkujoulun ja Joulun välinen aika onkin joulun valmistelua leipomisineen ja jouluruokien suunnittelua ja valmisistelua, eri joulutapahtumien osallistumista ja tietysti joulukonsertit ja Kauneimmat Joululaulu-esitysten kuuntelemiset. Ihanaa, kun vieraita käväisee ja itsekin käyn "piipahtamassa" tuttujen luona.
Joulun alla käydään myös Porvoossa Brunbergin makeisia ostamassa. Jos käyn ennen pikkujoulua, katsastan ilmeisesti autonikin samalla, joka on ollut jo vuosien tradiotio. Lopuksi vielä Porvoon vanhalla puolella, ehkä Helmi-kondiittorissa nauttimassa kahvin kanssa jotain hyvää.
Kotona kuuntelen jouluaiheista musiikkia, johon en ole koskaan kyllästynyt. Joulumusiikkia tulee harvemmin soitettua ja kuunneltua muulloin.
Lempeää Joulun odotusta kaikille!

Vierailija

Jaahas,jouluihmiset ovat jo liikkeellä.
Äitini aloitti aina lokakuun lopulla ensimmäiset valmistelut ja niihin kuului kaikkien reseptien esille otto.
Niitä hän plaraili ja välillä teki koepaistoksiakin,joita me lapset sitten "tuomaroimme".
Oikeastaan se oli aika mukavaa,sai maistella usein makeaa ja se äidin into tarttui sitten meihinkin.
En ole vielä ottanut reseptejä esille,minä olen siirtänyt sitä intoa vähän myöhäisemmäksi,
eli tuohon marras-joulukuun vaihteeseen.
Itsenäisyyspäivänä syödään ensimmäiset siirappipiparkakut,suomenmuotoiset.

Vierailija

Tämä onkin oikein mukava keskustelun avaus ja niin ajankohtainen.
Joulunvalmistelua on aloitettu sen verran,että sulattelin viimejouluiset kynttilänpätkät ulkoroihuiksi.
Mutta ajatuksissa olen vähän suunnitellut tekemisiä ja perinteinen jouluhan se useimmiten toteutuu,
kaikkine jouluruokineen ja kodin laittamisineen.

-Mutta voin sanoa,että tykkään tästä joulunajasta ja valmistamisesta ja nautin kaikenaikaa .
Ja on mukava huomata,miten nuorintytärkin on samanlainen.
Piparin paistamisella leipomiset useimmiten alkaa ja siitä tuleekin kotiin mainio jouluntuoksu.
Tällähetkellä vaan kun luonto on niin harmaa,mutta kun saadaan lumipeite maahan alkaa varmaan tuntua joulun lähestyvän.
Oikein antoisaa joulun valmistamisaikaa kaikille,kirjoitellaan.

Vierailija

Kävin lähimarketissa ihan vartavasten,että ostaisin niitä suomenmuotoisia piparkakku-muotteja,
ei löytynyt,mutta näin tutun,joka kertoi,että Pr----ssa niitä on.
Täällä on saatu satikutia mainostamisesta,niin sen takia piti laittaa vain muutama kirjain esille.
Kai arvaatte loput,jos vielä sen verran sanon,että i on kolmas kirjain.

Vierailija

Aika paljon tulee Jouluaiheeseen panostettua. Osin tietysti kun eräille ikäihmisille tulee joulukuusi hommattua. Sitten pikku ylläreitä useanmalle. Joulu on muuten aikaa että pikkulinnutkin tulee hemmoteltua vähän reilummin. Samalla kun niitä Jouluntähti valoja virittelee.
Kynttilöistä tykkään. Niitä tulee poltettua monta laatikollista. Niiden lepattava hivenen punerva valo yhdistettynä lievään tuoksuun on hyvin hyvin jouluista.

Vierailija

On niin pimeää.Tekisi mieli jo laitella pihallekin enemmän valoja,mutta taitaa jouluvalot olla vielä vähän aikaisia.
Ripustin varaston seinustalle ison lyhdyn,jonka sisään tungin kuusen valosarjan palamaan.Valaisee mukavasti.
Kynttillyhtyjä olen jo ulkona poltellut,ne ovat mukavan näköisiä omenapuun oksille ripustettuina.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun luonani kävi tänään innokas leipuri iältään reilut 3v.Hän sanoi,että haluaisi tehdä jotain ihanaa leipomista jouluksi ja tässä on tulos.
Hän otti lähtiessään mukaansa muutaman muffinin ja sanoi minulle,
että nämä(jotka hän jätti) riittää sinulle kauaksi,
kauaksi aikaa,aina joulupukin tuloon asti.
Hän tulee sitten jouluksi luokseni leipomaan lisää.
Hyviä ne olivat.
Väärässä hän oli vaan siinä,että ne riittäisivät jouluun asti,
koska ne on nyt jo syöty :)

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joulu saapuu ajallaan. En aio siivoilla kaikkia komeroita, etenkään perusteellisesti. En näes vietä jouluani komerossa. Hieman päällimmäisiä pölyjä huitaisen ja lattiat moppaan kevyesti. Vuodevaatteet ehkä tuuletan raikkaassa ulkoilmassa. Kummempia koristeluja ei laiteta eikä suurempia leipomuksia tehdä. Kinkku ja laatikot ostetaan valmiina, samoin joulutortut ja jokin kakku. Rosollin teen itse, kuten myös luumukiisselin. Kuusia ei juuriltaan revitä, oli joku joulu tai ei, kuuset saavat kasvaa rauhassa pihalla ja metsässä. Pieneen kukkakoriin laitan kauniisti upeanvihreää samettista sammalta, jäkälää ja puolukan- ja mustikanvarpuja. Herkkään asetelmaan tulee myös ihanasti tuoksuvia kieloja ja jotain muuta kukkaa, en ole vielä päättänyt, mitä muuta. Ehkä punaista tulilatvaa.

Haudoilla ei käydä. Emme osallistu kynttiläralliin. Muistelemme rakkaita edesmenneitä vainajiamme aina muutenkin päivittäin. Joulukortteja on yleensä lähetetty ja saatu kasapäin, mutta nyt teemme uuden perinteen, emme lähetä kortteja ollenkaan. Aattokirkossa käymme päivällä. Ja saunomme tietenkin jo aamuvarhaisella, ja vielä toisenkin kerran aattoiltana. Kynttilöitä poltellaan sisällä. Ulos emme tulia laita. Mitään lahjoja ei ostella kenellekään. Jokainen hommaa itselleen mieluiset lahjat,
jos välttämättä haluaa jotain. Juuri tällainen on meille aivan Ihana Suloinen Joulu.

Näillä mennään. Jos unohdin tästä jotain, kirjoitan myöhemmin lisää. Hauskaa joulunodotusta kaikille.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

22:31
Mukavaa lukea teidän joulun vietosta. Eihän joulun vietto ole mikään formaatti, jota tulisi noudattaa. Jokaisella on onneksi omat tavat joulun viettoon.
Minä en liioin ole moneen vuoteen lähettänyt joulukortteija, itse saan ihania kortteja, mutta, mutta. Unohdan aina nuo joulukortit. Nykyään soitan ja kiitän kortin lähettäneelle ja puhelimessa juttu luistaa. Lapsenlapsiani muistan korteilla, soittelen heille ja tapaillaan.

Minäkin ostan itselleni joululahjat, kirjan tai pari. Nyt olen jo hankkinut itselleni joululahjan, tosi tarpeellisen.
Marraskuussa siivoan ja sitten nautin.

Vierailija

Teimme mieheni kanssa päätöksen,että vietämmekin joulun muualla,kuin kotona.
Tätä ennen olemme aina viettäneet kotijoulun.
Lähdemme viikoksi lappiin hiihtelemään ja katsomaan,että minkäläisen joulun pohjoinen tarjoaa.

Vierailija

Kävin ostamassa punaista kangasta,jossa on valkoisia sydämen kuvia.
Aion olla ajoissa valmis ja tehdä keittiöön jouluverhot.
Se on ihan uutta,koska minulla on keittiössä ollut samat verhot viisivuotta,kesät,talvet.
Saapas nähdä huomaako kukaan eron:)

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ihanat hyasintit minä unohdin tuosta omasta eilisestä klo 22:31 jutustani! Kolmea väriä pitää olla, sinistä, valkoista ja vaaleanpunaista. Harmi vain kun niissä on hieman liian voimakas tuoksu. Nehän voisi viedä kyllä haudoillekin, mutta kun me emme osallistu emmekä mene sinne kynttilärumban pyörteisiin.

Vierailija

Ano 14.11. klo 22.31

Teillä on minun mieluisani jouluaatokset. Paitsi kynttilän vien äitini haudalle aina liikkuessani siellä suunnalla, 260 km päässä, en siis jouluna varsinaisesti. Paitsi ehkä tänä jouluna, jonka lähden viettämään vanhan isäni kansa.

Vierailija

Pientä joulun valmistelua tämäkin,
kun pujottelin risupalloon ulkovalosarjan,
valaisemaan ja koristamaan pihaa.
-Siitä on hyvä lisäillä vähitellen ja varsinkin
itsenäisyyspäivän aikaan.

-Valoisia ajatuksia puuhastelun merkeissä itsekullekkin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat