Aikuisena alkanut maitoallergia/vakava intoleranssi

Vierailija

Itse diagnosoin itselleni vakavan maitoherkkyyden muutama vuosi sitten, eli noin 25 vuotiaana.
Sitä ennen olin käyttänyt homogenoimattomia maitotuotteita paljon. Oireita oli toisinaan, mutta oireiden satunnaisten viiveiden takia, en osannut yhdistää niitä mihinkään aluksi, ennen kuin kokeilin sitten erilaisia diettejä. Dietin perään sitten kova rasituskoe, joka tuo oireet takaisin niin diagnoosi on selvä. Oireet olivat turvotus ja verisen liman piereskely, joista olin kärsinyt ennenkin. No en enää, mutta pitää katsoa tarkasti mitä syö.

Aloin miettiä että mikä on voinut saada aikaa tällaisen oireilun, sillä yleensä kokemiani oireita on vain vauvoilla. Väitetään että vauvoilla maitoallergia johtuu rokotteiden lisäaineista. Mutta mutta... hetkinen! Suurinpiirtein niihin aikoihin kuin aloin itse oirehtia, olin ottanut Twinrix-rokotussarjan etelänmatkan takia.

Eli hypoteesi: Twinrix voi aiheuttaa aikuiselle maitoallergian, samaan tapaan kuin eräät alle vuodenikäisille annettavat rokotteet aiheuttavat vauvoille. Rokote sisältää maitoproteiinin kaltaisia aineita ja tämän saa selville rokotteen tuoteselosteesta. Näin ollen se on jopa mahdollista.

Poissulkeva analyysi voisi myös toimia: Onko olemassa edes yksi sellainen henkilö, jolla on alkanut maitoallergia aikuisiällä, ja joka ei ole oireiden alkamista ennen saanut uusia rokotteita?

Kommentoikaa kokemuksianne kiitos.

Kommentit (8)

Vierailija

Lainaus:

Itse diagnosoin itselleni vakavan maitoherkkyyden muutama vuosi sitten, eli noin 25 vuotiaana.
Sitä ennen olin käyttänyt homogenoimattomia maitotuotteita paljon. Oireita oli toisinaan, mutta oireiden satunnaisten viiveiden takia, en osannut yhdistää niitä mihinkään aluksi, ennen kuin kokeilin sitten erilaisia diettejä. Dietin perään sitten kova rasituskoe, joka tuo oireet takaisin niin diagnoosi on selvä. Oireet olivat turvotus ja verisen liman piereskely, joista olin kärsinyt ennenkin. No en enää, mutta pitää katsoa tarkasti mitä syö.

Aloin miettiä että mikä on voinut saada aikaa tällaisen oireilun, sillä yleensä kokemiani oireita on vain vauvoilla. Väitetään että vauvoilla maitoallergia johtuu rokotteiden lisäaineista. Mutta mutta... hetkinen! Suurinpiirtein niihin aikoihin kuin aloin itse oirehtia, olin ottanut Twinrix-rokotussarjan etelänmatkan takia.

Eli hypoteesi: Twinrix voi aiheuttaa aikuiselle maitoallergian, samaan tapaan kuin eräät alle vuodenikäisille annettavat rokotteet aiheuttavat vauvoille. Rokote sisältää maitoproteiinin kaltaisia aineita ja tämän saa selville rokotteen tuoteselosteesta. Näin ollen se on jopa mahdollista.

Poissulkeva analyysi voisi myös toimia: Onko olemassa edes yksi sellainen henkilö, jolla on alkanut maitoallergia aikuisiällä, ja joka ei ole oireiden alkamista ennen saanut uusia rokotteita?

Kommentoikaa kokemuksianne kiitos.

Olet siis lääkäri? Allergia ja intoleranssi ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija

Aloittaja sekoittaa asioita. Maitoallergia on eri asia kuin intoleranssi ( tarkoittaa varmaan laktoosi-intoleranssia).
Nuo molemmat täytyy todeta lääketieteellisin keinoin ja siihen on olemassa luotettavat testit.
Allergia on aina vaikeammin todennettavissa, allergiatestit ovat kyseenalaisia, sanovat lääkärit.
Laktoosi-inleranssi on sen sijaan helppo todeta.
Kenenkään ei tule tehdä itse "diagnooseja"..... on lähinnä luulosairautta jos olettaa että "mulla on tuo tämä ja vielä tämä".
En ymmärrä mikä on aloittajan pointti, mitä haluaa kertoa ja kenelle?

Vierailija

Lainaus:

Ei tarttekaan, mutta ei tartte myös olla sairaalloisen herkkä pienille määrille

Mihin tämä vastaus liittyy? Ei tarvitse olla herkkä pienille määrille, mutta jos on kuitenkin? Edelliselle. että allergian ja intoleranssin pystyy kyllä itsekin toteamaan, siihen ei lääkärin koulutusta tarvita. Ja todella intoleranssi ja allergia ovat eri asia niinkuin jo aloittaja sanoi.

Vierailija

Nyt näyttää olevan menossa jokin ihmeellinen rokotetiden vastainen kampanja.
Rokotteet ovat historiansa aikana pelastaneet monta ihmishenkeä.
Rokotteilla ja allergioilla ei ole mitänä yhteyksiä, mutta esim. lasktoosi-intoleranssi puhkeaa aina vasta myöhemmällä iällä. Maitohan on lapsen ravintoa ja lapsen elimistö siis kestää maitoa.
Allergioita kehittyy myös iän myötä, toki niitä on myös lapsena, mutta saattavat vuorostaan hävitä iän mukana.

Vierailija

Lainaus:

Nyt näyttää olevan menossa jokin ihmeellinen rokotetiden vastainen kampanja.
Rokotteet ovat historiansa aikana pelastaneet monta ihmishenkeä.
Rokotteilla ja allergioilla ei ole mitänä yhteyksiä, mutta esim. lasktoosi-intoleranssi puhkeaa aina vasta myöhemmällä iällä. Maitohan on lapsen ravintoa ja lapsen elimistö siis kestää maitoa.
Allergioita kehittyy myös iän myötä, toki niitä on myös lapsena, mutta saattavat vuorostaan hävitä iän mukana.

Maito on lapsen ravintoa, se on totta, mutta siinä vaiheessa kun äidinmaidosta siirrytään lehmänmaitoon voi allergiaa tulla, koska lehmänmaidon proteiinit ovat hyvin erilaisia kuin äidinmaidon proteiinit. Aikuisiällä harvemmin herkistyy maidolle, mutta mahdotonta se ei ole. Laktoosi-intoleranssi on aivan eri juttu ja oma lukunsa.

Vierailija

Hei.  Olen erittäin vakavasti maitoallerginen 43 -vuotias nainen.  Sairastuin maitoallergiaan ilmeisesti jo lapsena,  mutta se paheni odottaessani ensimmäistä lastani ja meni suorastaan hengenvaaralliseksi muutaman vuoden kuluttua.  Ensin alkoi paha iho-oireilu ja myöhemmin anafylaktiset reaktiot. Jo pienikin pisara maitoproteiinia  riittää laukaisemaan reaktion ja silloin on hengenlähtö lähellä. Olen joutunut ottamaan antihistamiinien ja kortisonin lisäksi jo kaksikin adrenaliinipiikkiä ennen kuin reaktio on alkanut helpottamaan. Ambulanssi on silloin jouduttu kutsumaan joka kerta. Sairaalassa on annettu vielä lisää lääkkeitä. Allergia ei näkynyt alunperin testeissä, eikä kukaan sanonut ettei maitoa saa jättää kokonaan pois, koska silloin se saattaa laukaista näin vakavan reaktion.Jos olisin sen tiennyt olisin pienen määrän jättänyt maitoa ruokavalioon ja säästynyt tältä hermoja raastavalta, loppuelämän kestävältä allergialta

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat