Lihansyönnin vaarat.

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Itse olen lihansyöjä.
Suurin osa lihasta on possua ja siipikarjaa. Hyvin vähän punaista lihaa.

Syöpäjärjestöt varoittelevat liiallisesta punaisen lihan syönnistä, Max 300 g viikossa.
Heidän mukaansa se aiheuttaa vatsa- ja suolistosyöpää.

Koko 2000 luvun lihankulutus Suomessa on pysynyt suhteellisen tasaisena,
70 - 77 kg vuosi. Euroopassa Kypros 152 kg ja Espanja 119 kg johtavat. Suomi
on alta keskikulutuksen.
Muistan 40 luvun lopun ja 50 luvun, silloin yleisin ruoka oli peruna ja ruskea kastike.
Vain kerran pari kuussa oli juhlaruokaa, karjalanpaistia. Perunan ja kastikkeen
kyytipoikana oli ainakin meillä sienet ja puolukka. Terveitä oltiin, ei vaivanneet
laktoosit,allerkiat, ei oltu masentuneita, ei palaneet loppuun yksinhuoltajaäidit
vaikka tekivät 16 tunnin työpäiviä viikot läpeensä. Johtuiko ravinnosta, en tiedä.

Joulu jo saa - ja kinkkukauppa on jo alkanut. Taas tänäkin Jouluna 7 miljoonaa
kiloa kinkkua syödään. Vanha perinne velvoittaa. Suhteellisen halpaa, 5 - 9
euroa kilo. Ja hyväähän se on, siis minun mielestäni.
Nyt on kyllä tehty vakaa päätös, että tänä Jouluna syödään kalkkunaa.
Voihan sitä ennen joulua harjoitella vaikka kolmen kilon possupaistilla...

Mikä Sinun asenteesi on lihaan? Ja syötkö Jouluna kinkkua vai jotain
muuta?

Kommentit (10)

Vierailija

Keventyneet on työt ja lihan syönti. Rasia pari rosvopaistii, ei enää kymmenkiloista kinkkua uuniin.
Joissakin ruokajutuissa on toki lihaakin mutta määrät jää vaatimattomiksi.

Kala on vallannut osin tuon raskaamman tuotteen. Monasti päivät menee hedelmäpohjalta.

Vierailija

Lihan syönnin vaaroille viittaan kintaalla, eniten arveluttaa tuo eettinen puoli.
Syön lihaa, mutta sen pitää olla luomulihaa, älkääkä ravistelko minun lapsenuskoani kysymällä oletko aivan satavarma että se on onnellisesta possusta lähtöisin.

Kun viime keväänä Mäkisen isäntä kysyi jotta haluanko minä oman joulupossun, siinä se menisi heidän oman possunsa kaverina niin minä kauhistuin.
Minäkö söisin oman possun lihaa kun pienestä saparohännästä lähtien sen kasvua seuraisin ja sitä korvan takaa rapsuttelisin, ei ikinä!

Broileria koetan välttää sillä ne ovat harvoin onnellisia, lattiakanaloiden kanoja kun hyödynnetään yleisesti vain munimiseen.

Tavoitteena on joskus siirtyä kokonaan kasvissyöjäksi.

Vierailija

Tiedä noista onnellisista possuista, mutta rääkätyt, ressaantuneet nuo huippukokit ja teurastamon ihmiset tunnistaa. Eli maku lyö läpi.
Kasvispuolen syötävät on suomessa vielä melko turvalliset, ei ole geenisolkattua eikä manipuloitua maissia. Vyötärö täytyy sopeuttaa kasvisravintoon ilman kiirettä. Eikä sitten haittaa vaikka joskus hemmottelisi rillivartaalla, tuhdilla kyljyksellä, karjanpaistilla. Eikä muikkukukkokaan ole laiton.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En siedä lihatuotteita, vatsani alkaa heti oireilla. On myönnettävä, että aiheuttaa välillä todella hankalia tilanteita. Tähän vielä lisänä laaja ruoka-allergia, ongelmia riittää.
Joulu aiheuttaa ongelmia ja yritän saada vatsani jollain lailla toimimaan totuuttamalla joulukinkkuun syömällä rasvatonta kinkkua. On kurjaa aina sanoa, etten voi syödä lihaa.

Olin juuri vuositarkastuksessa ja lääkäri tuumasi, että tuloksista näkee minun olevan kasvissyöjä. Hyvät arvot.

Vierailija

Jo alle kaksikymppisenä jätin lihan pois. Ensin se oli laihduttamisen takia, mutta ei sitten enää maistunut muutenkaan.
Teurastus ja lihakarjan kasvatus kauhistuttavat, ja pahentaahan lihakarjan kasvatus ilmastonmuutostakin. Karjalle juotettu vesi on pois niiltä ihmisiltä, jotka kärsivät puhtaan juomaveden puutteesta.
Viime aikoina olen minäkin lukenut, mitä pahoja vaikutuksia on etenkin punaisella lihalla terveyteen.
Jos minulle kylässä joskus annetaan eteen liharuokaa, en rupea konstailemaan. Mutta salaa olen usein piilottanut
lihapalan lautasliinaan ja käsilaukkuuni, pois heitettäväksi myöhemmin. Kun ei ole koiraakaan kotona, jolle sen voisin
antaa.

Vierailija

Myös meidän perhe on lihansyöjiä. Jouluna kinkku
pöytään ja sitä sitten nassutetaan loppuvuosi.
Lopuista jämistä tammikuussa hernekeittoa.

Liian vähän syödään kalaa ja liian vähän kasviksia.
Näillä mennään ja eletään minkä Luoja suo.

Vierailija

Kun punainen liha mätänee ruuansulatusketjussa KOLME vuorokautta, eikö jo siitä voi vetää johtopäätöksen, että se ei ole ihmiselle hyväksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat