Kuoleman varalle

Vierailija

Kuoleman varalle tehdään usein monia ennakoivia asioita, kuten vakuutuksia ja muita asiakirjoja.
Mutta onko kukaan miettinyt, mitä pitää tehdä salasanoille ja tunnuksille? Pitääkö ne sittenkin olla myös jonkun omaisen tiedossa?

Kommentit (12)

Vierailija

Hei
Olen joskus miettinyt ihan samaa. Jossakin oli joku kirjoituskin asiasta mm. sähköpostien varalta. Lukaisin vaan vähän huolettomasti sen jutun, joten en muista mitä siinä oli asiasta. Ja sekin on vielä, että kenen tekemä juttu, eli onko se luotettavaa/oikeaa tietoa.
Olisiko tässä vinkki et-lehdelle, joka voisi asiaa selvittää?

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei,
En minä ainakaan haluaisi kenenkään lukevan henkilökohtaisia sähköpostiviestejäni, jotka jälkeeni mahdollisesti jäävät. Mikä on mennyt, se pysyköön salassa!
Terveisin Aluisa

Vierailija

Hei.
Myös minä olen sitä mieltä, että minun salasanani ei saa tulla toisten tietoo.
Jokin yksityisyys täytyy ihmisellä olla ja mitä kukaan tekee minun asioillani kuolemani jälkeen, ei yhtään mitään.
Niin salaisia asioita ei salasanojen taakse kätkeydy, että ne muuttaisi jälkeenjääneiden elämää.
Viralliset asiat hoituu ihan varmasti muutoinkin.

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minulle on kyllä ihan samantekevää, mitä tänne jälkeeni jättämille asioille tapahtuu. Ainoastaan toivoisin, että joku ilmoittaisi eräälle ystäväfoorumille, että olen poistunut joukosta :)
En yleensä talleta viestejä pitkäksi aikaa, joten ei olisi luettavaa kellään.

Vierailija

Hei aluisa! Ihan samaa mieltä olen kanssasi . Minkä kumman takia suvun pitäisi saada lukea kaikki sähköposti-ja muut tietoni kuolemani jälkeen koneelta. Ja kuvitellaanpa, jos nyt antaisimmme salasanan eläessämme "kaiken varalta" jollekulle sukulaiselle tai " luottohenkilölle", miten siinä pahimmassa tapauksessa voisi käydä ? Ne sukulaisuussuhteetkaan kun tunnetusti eivät ole aina niin turvallisia ja luotettavia. Turha on miettiä tuollaisia asioita, kun tässä elämässä on ihan tarpeeksi miettimistä muutenkin. Ja sekin vielä, että koskaanhan emme voi tietää, kuka täältä ensimmäisenä lähtee, jospa se onkin hän, jolle salaisuus paljastettiin. Dementia jos iskee, niin mitäs sitten, on siinä mummeleilla ja paapparaisilla pähkäilemistä, että " mikä salasanaa"?, no heh heh, tuokin juolahti mieleeni.
Hyvää sunnuntaita teille kaikille ! Ei mietitä tuollaisia, miettiköön hevonen, sillä on suurempi pää !

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!

Suomessa kuolee vuosittain tietääkseni vajaat 50000 ihmistä ja tästä määrästä ehkä 5-10% aivan turhan takia!
Jos yksikin turha kuolema voidaan estää esim. salasana takaa löytyvän tiedon perusteella,on se mielestäni
erittäin arvokas asia. Tietääkseni salasanat voidaan purkaa poliisin toimesta, mutta valitettavan usein liian
myöhään....
Tätä ajoin takaa aloittaessani keskustelun. Jokainen ihmishenki on yhtä arvokas, sitä ei villakopassa elänyt
ehkä tule ajatelleeksi.

Vierailija
metsänpoika

Hei!

Suomessa kuolee vuosittain tietääkseni vajaat 50000 ihmistä ja tästä määrästä ehkä 5-10% aivan turhan takia!
Jos yksikin turha kuolema voidaan estää esim. salasana takaa löytyvän tiedon perusteella,on se mielestäni
erittäin arvokas asia. Tietääkseni salasanat voidaan purkaa poliisin toimesta, mutta valitettavan usein liian
myöhään....
Tätä ajoin takaa aloittaessani keskustelun. Jokainen ihmishenki on yhtä arvokas, sitä ei villakopassa elänyt
ehkä tule ajatelleeksi.

Eikö kaikki sellainen tieto, jolla on jotain merkitystä ihmisen terveyden ja hoidon kannalta, ole yhteiskunnan (terveydenhuollon) salasanojen takana? Vai mitäpä mahdoit tarkoittaa...?

/quote

Eikö kaikki sellainen tieto, jolla on jotain merkitystä ihmisen terveyden ja hoidon kannalta, ole yhteiskunnan (terveydenhuollon) salasanojen takana? Vai mitäpä mahdoit tarkoittaa...?

Näinhän se on. Mutta tarkoittaako aloittaja itsetuhoisten ihmisten kirjoittamia viestejä tms.?

Äskettäin salasanoja käsiteltiin uutisissa. Tietosuojavaltuutetun kanta on tässä:

"Ihmisten omaisuutta ja henkilökohtaisia muistoja säilötään yhä enemmän sähköisessä muodossa. Ongelmia syntyy, kun niiden haltija kuolee. Esimerkiksi sähköpostit rinnastetaan teletunnistetietoihin, eikä niitä luovuteta jälkeläisille, vaikka paperiset kirjeet perikunnan haltuun annetaankin.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mielestä lainsäädäntö ei ole pysynyt mukana viime vuosien digitaalisessa murroksessa, sillä kenelläkään ei tunnu olevan yksiselitteistä kantaa siihen, miten digitaalisia perintöjä tulisi kohdella.

- Jos kysyt lähettäjältä, saako vainajan sähköpostin lukea, niin lähettäjä saattaa sanoa, että ei saa. Sitten taas pesän osakas sanoo, että tottakai saa. Siinä on oikeudellinen kiista mahdollisesti olemassa, ja siksi tarvitsemme nyt selkeitä pelisääntöjä."

/quote

Näinhän se on. Mutta tarkoittaako aloittaja itsetuhoisten ihmisten kirjoittamia viestejä tms.?

Äskettäin salasanoja käsiteltiin uutisissa. Tietosuojavaltuutetun kanta on tässä:

"Ihmisten omaisuutta ja henkilökohtaisia muistoja säilötään yhä enemmän sähköisessä muodossa. Ongelmia syntyy, kun niiden haltija kuolee. Esimerkiksi sähköpostit rinnastetaan teletunnistetietoihin, eikä niitä luovuteta jälkeläisille, vaikka paperiset kirjeet perikunnan haltuun annetaankin.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mielestä lainsäädäntö ei ole pysynyt mukana viime vuosien digitaalisessa murroksessa, sillä kenelläkään ei tunnu olevan yksiselitteistä kantaa siihen, miten digitaalisia perintöjä tulisi kohdella.

- Jos kysyt lähettäjältä, saako vainajan sähköpostin lukea, niin lähettäjä saattaa sanoa, että ei saa. Sitten taas pesän osakas sanoo, että tottakai saa. Siinä on oikeudellinen kiista mahdollisesti olemassa, ja siksi tarvitsemme nyt selkeitä pelisääntöjä."

/quote

Vierailija

Joku herätti henkiin vanhan aloittamani ketjun. En muista että mistä poimin noita
numerotietoja ja mitä niihin liittyi. Mutta sen lieneekin sivuseikka.
Turhan takia kuolleisiin kuuluu myös kadonneet ja myöhemmin kuolleina löytyneet,
omankäden kautta tai rikoksen uhreina henkensä menettäneinä.
Esim. epämääräiset nettituttavuudet ovat koituneet monien ihmisten kohtaloksi.

Kuolemanjälkeinen sähköisten tietojen tutkiminen ei pelasta enää uhria eikä
henkirikosta epäiltäessä ole oikea hetki pohtia pelisääntöjä.

t.metsänpoika

Vierailija

Meidän lapsille olen antanut jo nyt luvan katsoa sähköpostiini. Yhden kanssa meillä on vähän sellaisia yhteisiä asioitakin, hän tutkii minun puolestani sellaiset viestit joita en ymmärrä, ja suomentaa sitten vaikeatajuiset minulle.
Muna on viisaampi kuin kana - ja hyvä niin päin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat