Syönkö oikein?

Olen syntynyt 1944 ja tottunut jo lapsesta syömään aamupalan, lämpimän aterian iltapäivällä ja iltasella jotain pientä. Syön kun on nälkä ja juon, kun janottaa tai tekee mieli juoda. Olen normaalipainoinen. Tämä taitaa olla vastoin terveysohjeita? Pitäisi kai syödä useita välipaloja ja juoda...Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (21)

Syömisistä on tehty vähän eikä ihan vähänkään liian iso numero. Kohtuus kaikessa ja siinä se paras ohje.

Lainaus:

Syömisistä on tehty vähän eikä ihan vähänkään liian iso numero. Kohtuus kaikessa ja siinä se paras ohje.

Kohtuus ei ole mikään yleispätevä ohje mihinkään. Jokainen kun ymmärtää kohtuullisuuden omalla tavallaan.

Siihen nähden miten ruokarajoitteeni antavat myöden syön "oikein"kai.Kolesterolin takia olen keventänyt ruokavaliotani ja toimii.Kohtuudella olen syönyt aina.Silti ylipainoa on .Jos voisin syödä mitä vain,paino ei olisi ongelma,ei se kyllä nytkään kovin suuri ole.

Lainaus:

Syömisistä on tehty vähän eikä ihan vähänkään liian iso numero. Kohtuus kaikessa ja siinä se paras ohje.

Todella iso numero. Taustalla häärii markkinointi ihmiset jotka milloin milläkin tutkimuksella todistaa että nyt pitää syödä ainakin kilo päivässä meidän terveysvaikutteista mössöä.

Monet ihmiset on sekaisin ohjeista ja suosituksista jotka vaihtuvat vielä sopivasti.
Itse en ajattele määriä, napostelen että hyvältä tuntuu. Elimistö ilmoittaa jos jotain puuttuu. Tulee halu syödä kyseistä tuotetta. Monen tohtorin mukaan syön erittäin epäterveesti. Eräs kuitenkin testien jälkeen sanoi että huippukunto, jatka samaan malliin.

Lainaus:

Siihen nähden miten ruokarajoitteeni antavat myöden syön "oikein"kai.Kolesterolin takia olen keventänyt ruokavaliotani ja toimii.Kohtuudella olen syönyt aina.Silti ylipainoa on .Jos voisin syödä mitä vain,paino ei olisi ongelma,ei se kyllä nytkään kovin suuri ole.

Niin, vanhemmalla iällä voi tulla muutama lisäkilo, eivätkä asiantuntijat sitä enää pidä niin pahana asiana. Vähäinen ylipaino voi jopa olla hyväksi terveydelle! Kohtuus ja terveellinen ruokavalio ja säännöllinen ruokailurytmi ovat kuulemma hyväksi myös, totta kai.
Minusta avainsana on juuri se kohtuus, eli ei liikaa mitään ruokaa, ei varsinkaan lihottavia sokeriherkkuja tai toisaalta rasvaisia makkaroita. Itse olen huomannut, että jos illalla jättää syömisen minimiin, niin sillä konstin kyllä laihtuu!

Olen ihannepainossa. Syön mielestäni kohtuullisesti melkein voisi sanoa niukasti. MUTTA se kolesteroli on hyvin korkea. En haluaisi ruveta syömään statiineja jota lääkäri kovasti suosittelee. Auttaiskohan Benecol? Kokemuksia?

Kolesteroli-lääkkeistä on kaikenlaista haittavaikutusta kuten Benecolin käytöstäkin. Margariineja ei sovi kenenkään terveydestään välittävän syödä. Niihin käytetään vain kuumennettuna rasvoja ja osa on kovetettua, jotta pysyy purkissa. Kolesteroliin voi vaikuttaa paremmin syömällä hyviä rasvoja eli kylmäpuristettuja öljyjä - esim. oliiviöljy, cameliinaöljy, pellavasiemenöljy (parasta suoraan siemenissä). Kalaöljyt ovat tosi hyödyllisiä ja parhaimmillaan, jos syö vaikka kolme kertaa viikossa kalaa kuten muikkua, lohta, sisävesien kaloja, silliä jne. Jos kalaa ei tule syötyä niin usein kannattaa käyttää öljyä pullosta tai kapseleina. Myös syömällä pähkinöitä ja siemeniä saa hyviä rasvoja. Eikä se voi ole niin vaarallista kuin lääkärit luulevat, margariinit ovat huomattavasti haitallisempia.

Hyvien öljyjen käytön lisäksi tietysti pitää syödä mahdollisimman paljon vihanneksia ja marjoja. Juurekset ja kaalit ovat halpoja ja terveellisiä kaikkien käyttää ja hyviä ja helppoja ruokaohjeita löytyy vaikka netistä.

Jos haluaa vielä parantaa ruokavaliota voi leikkeleet ja leivät korvata paljolti puuroilla ja marjoilla sekä erilaisilla pirtelöillä ja smoothieilla.

Mitään ei tarvitse korvata millään toisella ruoalla, kun syö monipuolisesti ja kohtuullisia määriä oman energiankulutuksensa, allergioidensa ja muiden huomioitavien seikkojen mukaan.

Lainaus:

Mitään ei tarvitse korvata millään toisella ruoalla, kun syö monipuolisesti ja kohtuullisia määriä oman energiankulutuksensa, allergioidensa ja muiden huomioitavien seikkojen mukaan.

Jokaisen ruokavaliossa on varmaankin korjattavaa, en näe ollenkaan pahana sitä jos korvataan esim. leikkeleet ja leipä jollain muulla. Tietenkään kenenkään ei tarvitse muuttaa mitään jos ei halua, mutta monien kohdalla se ehkä kannattaisi. Tuo kohtuullisuus on niin epämääräinen ilmaus, että sitä ei mielestäni voi käyttää oikein missään. Toiselle kohtuus on pulla kaksi kertaa päivässä, ja toiselle kerran viikossa.

Lainaus:

Mitään ei tarvitse korvata millään toisella ruoalla, kun syö monipuolisesti ja kohtuullisia määriä oman energiankulutuksensa, allergioidensa ja muiden huomioitavien seikkojen mukaan.

Kuka syö?

Pohjoismaiden ministeriöneuvoston selvityksen mukaan vain alle 10 % suomalaisista sanoo syövänsä viisi annosta kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä.

Sijoita muutamaan kodinkoneeseen, kuten blenderiin ja sauvasekoittimeen, jolla saat vaihtelua ruokiin ja nopeaa sekä terveellistä helpolla.

Käytän aika paljon suolaisia elintarvikkeita, silti natrium arvot ovat aina alakantissa. En käytä nesteenpoistolääkkeitä. Mikä auttaisi, juuri kysyin lääkäriltäni asiaa ja totes vaan että syö monipuolisesti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat