Sinkkujen parhaat niksit: näin säästät rahaa!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Ihan hyviä vinkkejä, tosin minulle ennestään jo ovat käytössä. Kirjoja tosin en enää hanki, kun minulla on niitä jo vintilläkin kasapäin. Lainaan kirjastosta kirjoja ja elokuvia, mieluisimmat moneenkin kertaan. Meidän kirjasto on useamman kerran myös hankkinut toivomani kirjan, ihan ilmaiseksi. Kannattaa ehdottaa hankintoja kirjastonhoitajalle,
toivomus saattaa toteutua. - Sekin on mukavaa, että kirjaston uutuuskirjoja (joita jonotetaan pitkään), saa lukea
lukulainana vähän kerrallaan kirjastossa.
Vielä vinkkaisin, että nettikilpailuista saattaa voittaa lippuja tapahtumiin. Minulla on tuuri käynyt useamman kerran.

Vierailija

Varma keino säästää rahaa on, kannattaa säästää ja ostaa vasta sitten. Säästin pitkään joka pennin ja ostin uuden auton, säästin monta tonnia koroissa, kun en ostanut velaksi.

Vierailija

Ei ole enää tällä sinkulla varaa kaäydä elokuvissa, ei teatterissa oopperasta puhumattakaan. Ei ole enää vara ostaa kaupasta vaatteita, kirpparit on minun hanlkintapaikkani vaatteille etupäässä.

Ei ollut varaa uusia ajokorttia, ei ole autoakaan enää. Mutta tonnin eläke on ja sillä on parjättävä. Niin kuin pärjäsikin kymmenen vuotta sitten kun pääsin, pääsin eläkkeelle. Keinot säästää ovat loppuneet ajat sitten ja minun kaltaiseni kaikenaikaa lisääntyvät. En syytä ketään muuta kuin itseäni, tyhmyydestä sakotetaan on sanonta ja pitää paikkansa. Niin kauan kun on työtä kannattaa säästää,  kymmenen vuoden säästäminen normaalista palkasta kuitenkin on niin vähän, että se ei tulevaisuudessa pitkälle vie, rahan arvo muuttuu korot nousevat ym.ym.

Vierailija

Parhaat säästövinkkini ovat:

Omistan osan kimppa-autosta.

Kokkaan aina ruuan itse, hyödynnän tarjouksia ja ostan perunat ja juurekset suoraan tilalta. Leivon.

Käytän aktiivisesti kirjastoa, ostan myös halpiskirjoja sieltä.

Menen teatteriin ja konsertteihin aina ryhmän kanssa joten saamme alennuksia.

Asun maalla, poimin paljon sieniä ja marjoja metsästä ja puutarhasta. Säilön itse.

Ostan hirvenlihaa paikalliselta hirviseurueelta ja viljapossua paloiteltuna neljänneksenä.

Liikun paljon jalan ja polkupyörällä.

Hankin polttopuut omasta metsästä talkoovoimin.

Hyödynnän aina tähteet ruuanvalmistuksessa, mitään en heitä hukkaan.

Vierailija

Tonnin eläkkeellä Pirkanmaalla elelen. Sossusta en saa mitään, koska 402,90€ kuukaudessa menee asuntolainaani, jos se menisi vuokraan (vaikka esim 800€) se kelpaisi sossun tädille hyväksyttäväksi menoksi. Sähkölämmitys on paras, koska en enää pysty ostamaan polttopuita (70€ heittokuutio) ja kantamaan niitä sisälle.

Pakko on olla oma auto (vm 1995), koska ei ole enää minkäänlaista julkista liikennettä, ei pankkeja, ei ruokakauppaa, ei koulua, ei ilmaisten ruokakassien jakopisteitä, ei PUTIN-tuotteita myydä lähimaillakaan, ei ole koulujen - vanhainkotien - seurakuntien edullisia ruoka-annoksia lähiseudulla. Kaikkiin palveluihin on nykyisin matkaa lyhimmillään 35km.

Käyn kerran kuukaudessa ruokakaupassa ja hoidan samalla muutkin pakolliset asiat. Ostan silloin %-ruokaa ja piimää ja halvimpia kasviksia. Terveyskeskuksessa en ole enää käynyt, koska se lääkkeitten koekaniinina oleminen tulee liian kalliiksi. Virka-ajan ulkopuolella täältä ei saa mitään terveyspalveluita, kuten keskustassa olevat vanhukset voivat saada. Tiedän-tunnen, että hormoniherkkä syöpäni on uusinut.

Tietokoneeni on vanha, siinä on Windows XP. Sillä pystyn maksamaan vielä pakolliset laskuni ja muutamien naapurienikin laskut. Ei ole varaa uuteen tietokoneeseen.

Mitäkö täällä sitten on? Teidän varakkaampien loma-asuntoja. Te tulette isoilla autoillanne sieltä isoissa taajamissa ostamienne ruokien+juomien kanssa maaseudun rauhaan ajelemaan vesiskoottereillanne ja veneillänne järvellemme. Meille paikallisille se tarkoittaa kovaa meteliä, ympäristömme roskaamista ja teidän kissojanne ja koirianne kakkimassa pihateillemme. 

Paikalliset koirat ja kissat eivät tee niin. Nuoret karhutkin ovat siistimpiä, käyvät nuuhkimassa ulko-ovella, nukkuvat pihassa ja jatkavat matkaansa aamusella.

Vierailija

Sivutuloista pitää maksaa verot, sukankutominen ei siis kannata. Kuljetusmaksua ei voi ottaa, silloin kilpailee ammattiautoilijoiden kanssa. Eikö näitä ideoita kukaan tarkista?

Vierailija

Ei nyt heti ymmärrä tätä juttua. Maksaa nyt asuntolainaa ja asua paikassa keskellä ei mitään palveluja, auto pakko olla. Miten paljon halvempaa olisi jos asuisikin palvelujen lähellä eikä tuota peltilehmää tarvitsisi. Auton ylläpito, oli se sitten minkä ikäinen tahansa on kallista puuhaa. Itse elän tilanteen mukaan, en ole vielä eläkkeellä ja olen aina muuttanut työpaikkani perässä jotta työmatka onnistuu julkisilla, iso säästö. Jos/kun joskus pääsen eläkkeelle silloinkin muutan sen tilanteen mukaan sinne missä elämä helppoa ja edullista, ja kaikki toimii, eikä tarvitse valittaa mistään kenellekään.

Vierailija

Kyllä nuo vinkit eivät sovi kaikille.  Kotipaikkakunnallni teatterista kyllä on säästynyt, kun talo on jo vuosia remontissa. Väistötiloissa olevat näytökset tulevat suhteellisen edulliseksi.  - Eipä ole erikseen parvipaikkoja valittavaki koskaan.

Käsitöiden tekeminen ja leipominen ei juuri tuota, koska raaka-aineet maksavat kuitenkin.  Kuljettajana taksina toiminen tulkitaan veronalaiseksi työksi.  - Aina on sellaisia, jotka siitä voivat ilmoittaa. Onko myös oikein ottaa vastuulleen muiden lapsia?   Kaikki eivät halua ottaa omia sukulaisiakaan.

Kyllähän tähän ikään on oppinut jo tulonsa ja menonsa laskemaan. - Toki enemmän saisi menemään, jos edemmän tulisi.

Vierailija

Tiedän melko hyvin elämisesi vähän sivummalla. Itse pääsin pois samanlaisista oloista onneksi. On tosi tuskallista ,enemmän vielä jos ei omista autoakaan. Sitä ei ymmärretä vaan sanotaan että muuta muualle.

Vierailija

Lahjoja voi ostaa kirppariltakin.Sieltä löytyy ihan uuttakin tavaraa.Jokaisella on varmaan joku taito,jota käyttää eli tehdä itse.Meillä tehdään kortitkin itse.

Vierailija

Vierailijalle 2.11. klo 11.51

Mutta entäpä jos ei saa asuntoa myytyä sieltä keskeltä ei mitään ja on siksi pakotettu olemaan korven vankina. Paha sieltä on lähteä, jos jää asunto tyhjilleen riippakiveksi. Ja vaikka antaisi vuokrallekin, on se silti edelleen riippakivenä, olet vastuussa siitä. Paska nakki. Jos en olisi asuntoni vanki, olisin häippäissyt jo aikaa sitten ihmisten ilmoille!

Asunto on hyvä ja remontoitu, siitä ei ole kyse. Mutta tällä hetkellä vaan asunnot eivät vaida omistajaa ja kukapa nyt haluaisi sinne metsään muuttakaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat