Lukukoirat

Vierailija

Jossain on asiasta kirjoitettu, mutta näyttää siltä että Suomessa tuo idea on saanut kovasti tulta allaeen.
Eilen olin jossain TV-ohjelmassa juttua lukukoirista.
Näytettiin ihan käytännön tilanne, miten asia toimii. Italian vesikoira toimi lukukoirana, lapset olivat kovin myötämielisiä tietysti. Koira kuuntelee ääneenlukua, ei moiti, ei korjaa, jos tulee virheitä jne. Eli auttaa lasta lukemistilanteessa ihan varmasti.

Kommentit (12)

Vierailija

Lukukoirat ovat tulleet moniin kirjastoihin. Olen joskus ajatellut, että samaahan voisi tehdä yhtä hyvin kotonakin.

Vierailija

Koirat ovat hyvin monikäyttöisiä.
Meillä koirat ovat toimineet lukukoirina, terapeutteina, sydänystävinä,sekä opettaneet lapselle vastuuta.....

Vierailija

Ei se onnistu kotona. Tarvitaan se sopiva koira eikä omia aikuisia lähelle. On kyse koiran ja lapsen keskinäisestä vuorovaiktuksesta. Kirjasto on rauhallinen lukupaikka.
Ideahan on siinä että lapsi opettelee lukemaan vajavaisestikin, koira kuuntelee muttei kommentoi tai korjaile virheitä, kuten aikuinen tekisi.

Vierailija

Kirjastoissa lukukoiria on. Tuo TVssä ollut Italian vesikoira oli ihana pakkaus, sopiva rauhallisuutensa takia lukukoiraksi.
Olen vasta viime aikoina tutustunut päällisin puolin muutamaan vesikoiraan: on kaksi espanjan vesikoiraa ja yksi portugalin vesikoira lähellä kotiamme, ulkoilulenkillä niihin törmää. Tarvitsevat paljon liikuntaa, ovat alunperin metsästyskoiria.

Vierailija

Kyllä kotikoirissa on sopivia koiria lukukoiraksi. Pitää vain järjestää rauhallinen paikka, josta aikuiset pysyvät kaukana, mutta ovat kuitenkin turvallisen lähellä vaikka toisessa huoneessa. Vähän aikuisilta luovuutta kehiin myös.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä kotikoirissa on sopivia koiria lukukoiraksi. Pitää vain järjestää rauhallinen paikka, josta aikuiset pysyvät kaukana, mutta ovat kuitenkin turvallisen lähellä vaikka toisessa huoneessa. Vähän aikuisilta luovuutta kehiin myös.

Kommenttisi menee sivuun aiheesta/asiasta. Nyt on kyse kirjaston palveluista, tuo on hyvä esimerkki siitä mitä kirjasto voi asiakkailleen tarjota.
Ei koiraa kaikilla suinkaan ole kotona.
Ei millään pahalla mutta on hyvä tutustua aiheeseen , näkee mistä on kyse.

Lapsia on hyvä viedä myös kirjastoon, tottuvat käymään siellä myös itsenäisesti. Kirjastolaitos Suomessa on erinomaisesti palvellut ihmisiä.

Vierailija

En minä väheksynyt kirjaston lukukoirapalvelua. Sehän on hieno asia, mutta eivät kirjastotkaan ole jokaisen oven takana eivätkä ainakaan lukukoirat joka kirjastossa.

Totesin vain, että saman voi tehdä kotona. Suomessa on hyvin paljon koiria, joista useat ovat asiaan sopivia.

Vierailija
juuli

.
Voivoi ja voivoi. Mitä tehdään me allergikot.
Jätetään kirjastokäynnit.

Juuli
.

Koirapölyä on kaikkialla muuallakin kuin kirjastossa, koska me koiranomistajat liikumme siellä, missä koirattomatkin. Allergialääke mukaan.

Vierailija
juuli

.
Voivoi ja voivoi. Mitä tehdään me allergikot.
Jätetään kirjastokäynnit.

Juuli
.

Maalaisjärjen mukaan koira+lapsi yhtälö tarvitsevat rauhaa joten eiköhän heidät mahdollisuuksien mukaan yritetä eristää muista kirjastonkäyttäjistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat