Vierailija

Elohopea tipahti joten ei muutakuin tuulipuku esiin ja nelijalkaisen kera metsäpolulle. On tosi mainio vaate varuste suomen talveen. Kevyt, pitää tuulen, hylkii vettä, ei hiosta, ei ahista mutta kuulemma tumpeloiden asu. Mauton ja tyylitön. Hyvin tutut tunnisti, ei tullut ivallisia kommenteja. Heillä oli samanmoiset tamineet yllä. Eli kulmakunnan tyhmät.

Mutta aiheeseen. Ihmettelen kun eräät naiset liuhtoo minihameessa vaikka pakkasherra on -15 Onko todella niin tärkeää esiintyä joka hetki, ettei edes pukeutumista voi hoitaa ilmojen mukaan.
Toki kintut on kauniit mutta sääliksi käy kun aattelee miten pakkanen puree.

Sivut

Kommentit (32)

Pari päivää olen käyttänyt työmatkalla keinoturkkia. Ei ole mikään marketmallinen, vaan ihan hieno päällystakki.
Tuulipukua en omista, en ole ikinä omistanut. Se ei oikein sovi kaupunkiympäristöön.

Empä ole kaupunkikuvassa nähnyt tuulipukuja mies tai naismuistiin.
Mutta olen laittanut merkille ihmisten niin miesten, naisten kuin nuorten tavan pukeutua mustaan.
Kulahtaneisiin, ryppyisiin huonosti istuviin takkeihin jotka ovat jokaisen päällä samasta epäsiististä muotista valettuja.
Ja vanhojen naisten kuin miesten pukeutuminen beessiin. Miesten päällä roikkuvat polvipussiset lököttävät housut, voih kauhia! Jotka ovat oleet päällä pesemättä ja silittämättä muutaman viikon, kuin yötä päivää!
Pusakoihin jotka usein ovat liian lyhyitä, ikävän näköisiä, kulahtaneita, roikkuvia, ryppyisiä.
Päässä, naisillakin lippalakki, todella jolsan ja rouvin näköistä. Kengät ovat todella kulahtaneitä tossukoita, kunnollisia kävelykenkiä hyvin harvalla, kauniimmista puhumattakaan.
Katukuvassa selvästi jo näkyy luokkaerot, vaatteissakin! Myös näkyy, että mitään vaatetta ei enää tehdä kunnolla, niin kuin silloin joskus kun kotimaista kunnollista vaatetta vielä sai kaupoista. Nyt niissä lukee Kiina tai joku muu halpamaa.
Tai valmistusmaata ei saa selville lainkaan.
Kesällä pukeutuminen on helpompaa ja hieman on toisin, mutta tämä kylmä ilmanala vaatii vaatetta päälle ja sekin maksaa. Kun katukuvaa isossakin kaupungissa katsoo, tulee mieleen, köyhyys! Ihmiset köyhtyvät ja köyhtyvät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässä aiheessa tavoitellaan ilmeisesti keskustelua alipukeutumisesta. Ainakin sitä esiintyy joka talvi.
Paljaspäin huristellaan mopoilla pakkasesta välittämättä. Myöskin käsineet tahtoo unohtua. Eräät takkimuodit jättää selän paljaaksi vyötärön kohdalta. Nuo mainitut minihamoset on yksi paha ja monasti vaatetus vaikuttaa sisälläoleskelua varten valittuna.
Asia on sikäli jännä että itseä puistattaa kun näkee palelevia ihmisiä.

Anonyymi klo.16.08, oletko ajatellut miksi ihmiset köyhtyvät?

En ole ostanut vuosiin kaupasta yhtään suomalaista vaatetta, onko se sitten köyhyyttä vai mitä. Isojen kaupunkien kirppareilta löytyy jopa laadukkaita merkkivaatteita. Kerran ole ostanut jopa lähes uudet sopivat kengät 4€ kirpparilta , niitä käytän vieläkin postilaatikolla käydessä.

Eipä silti, en juuri osaa erottaa onko jollakin halvat vai kalliit vaatteet.
Tuulipukua en omista, mutta ihan kivat ulkoiluvaatteet.

klo.16:23
Tottakai olen! Aikoinaan äänestin EU-ta vastaan! Olin todella kurjissa fiiliksissä kun vietiin raha. Nyt tulokset ovat näkyvissä, kun muut määrää miten Isänmaassani Suomessa toimitaan. Suomi köyhtyy, köyhtymistään. Työpaikat liukuneet ulkomaille, sinne missä työvoima on halpaa ja ihmiset voivat vielä huonommin kuin me.
Köyhä eläkeläinen olen itsekin, mutta en epäsiisti enkä tyylitön.

Kyllä vedän minäkin tuulipuvun tai toppapuku kai se paremminkin on jo tällä kelillä, koiran kanssa mennessä. Se kun välillä menee kuin poro, että hiki tulee, mutta sitten kun sattuu nuuskutus päälle, seisoskelen ja annan sen "työskennellä". Siinä on kunnon ulkoiluvaate tarpeen, ettei tule vilu. Onhan tässä pieni matka mentävä katuakin pitkin, mutta eipä kukaan vanhan muorin vaatteita muutenkaan katsele. Pipa on päässä, tietysti.

Muilla retkillä pukeudun tilanteen mukaan niin kuin tavallaan koiralenkilläkin.
Vanha elli

Kyllä ainakin meillä täällä pikkukaupungissa näkee aivan siisteihin vaatteisiin pukeutuneita ihmisiä.
Niitä entisiä suhisevia tuulipukuja ei ole valmistettu enää miesmuistiin, nykyään ovat ulkoilupukuja ja ihan hyvännäköisiäkin siihen tarkoitukseen.
Itse kuljen ulkoilupuvussa metsässä ja ulkoilutan myös koiraa ulkoilupuvussa.
Hyvänlaatuisesta goretex ulkoilupuvusta saat myös maksaa muutaman euron.

Seuraan hitaasti muotia. Siksi tuulipuku on oiva ilmaisu. Toki nykyään on hienommat termit ja lähes joka aiheeseen oma muotiasu.
Mutta onko muistikuvaa että liikuttiinko nuoruudessa epäasiallisesti pukeutuneina. Eli vähän samaan tyyliin kuin osa nykynuorista. Ei käsineitä, ei päähinettä, jotain kevyttä eli ei mitään pakkasta vastaan.

Nykyiset ulkoiluvaatteet on hyvin muotoon leikattu. Värejä löytyy ja kaikille mahollisille vempaimille on oma tasku. Kun vain muistaisi, mitä missäkin.

Mielikuva tuolta 60 luvun kahtapuolin on että silloin vaatteet kesti, kesti ja kesti. Muoti ei silloin määrännyt mutta en muista että kukaan olisi moittinut tai rumaksi nimitellyt.
Nykyisellään nämä kertakäyttövaateet on hilpeitä. Napit irtoo koekäytössä ja saumat aukee. Rojua.

Minä asun melkein keskellä suurta kaupunkia ja omistan tuulipuvun, Käytän sitä, kun käyn lenkeillä ja kaupassakin, jos olen pyörällä liikkeellä. Tuulisella ilmallakin se on mainio vaate. En häpeile sitä . Nykymallit ovat kauniita.

käyttäkää tuulipukua kylmällä ilmalla, olette pirteämmän näköisiä , kuin hepeneissänne.

Turkkirouvalta joka ei omista/ei ole koskaan omistanut tuulipukua kysyisin jotta etkö ole koskaan harrastanut lenkkeilyä tai luonnossa liikkumista?

Nuorena sitä palella hytistiin monet kerrat, samanlaista alipukeutumista harrastettiin kuin nykyajan nuoretkin.
Eikä ollut sellaista pakkasta että hatun olisimme päähämme laittaneet.

Noin se meni kuin mökimuori se kertoo. :)
Oli minihame, ohuet sukat ja pitkävartiset saappaat aivan kuin nytkin nuorisolla. Tuntuukin mukavalta kun tuon kaiken on kokenut 60-luvulla. Pojat vihelsivät perään ja kehuivat--hei hyvät "vantikset" .. siis ollaan H'ämessä. Hämppi eli Hämeenkatu oli se paikka jossa nuoriso katseli toisiaan kuin myös Tammeron kahvila.
Tuolloin ei vielä tiedetty tuulipuvusta mitään. Oli kai sentään urheilutunteja varten jonkinlaiset pitkät housut. Vai olikohan ne lyhyet urheiluhousut ainakin kesällä, olihan sortsimuoti muutenkin vallalla, kuin nytkin.v.

Kuka muistaa milloin tuulipuku (toppapuku) löi itsensä markkinoille ja ihmisten tietoisuuteen.
En onnistunut mistään löytämään kiinnekohtaa.

Sellainen muistikuva vaatetuksesta on että turkiksia käytettiin paljon. Päähineet, kaulukset, hihansuut,
käsineet ja nahkasaappaiden varret. Vuoret oli yleensä lampaannahalla tehty talvivaatteisiin mutta eräät kaulukset kettua tai minkkiä. Ehkä oravaa.
Kyllä nuo aikanaan tiesin mutta määrä aiheuttaa epätietoisuutta.

Minulla ensimmäinen toppapuku,melko ohuesti topattu oli aivan seitkytluvun alussa.Väriltään punainen ei aivan vaaleanpunainen mutta ei keskipunainenkaan,siis väri jostain siltä väliltä,ehkä marjapuuronpunainen olisi oikea kuvaus.Melko tyköistuva ja nätti oli.

Minä vastaan vaikei minulta kysyttykään.
Asun kaupungin keskustassa, pääkaupungin. Keskustassa ei lenkkeillä.
Ulkoilen kyllä maalla, minulla farkut (merkkifarkut, herrajestas!!!) ja kevytuntuvatakki lyhyttä mallia. Takin merkki on Noomi, farkkujen Gerry Weber.
En juokse enkä siis hikoile, vaan ulkoilen kävellen. Ei siihen mitään erityistä tuulipuku-ulkoilupuku- ala-joutsenmerkkijuttu tarvitse.
Kukin siis tyylillään, eipä hauku edes virolaiset jos sattuvat näkemään.
Maalla eli noissa pikkukaupungeissa on koko vaatuksen repertuaari ihan toinen kuin maalikylillä. Tuon olen huomannut kun joskus olen käynyt jossain maalaispaikkakunnalla.
Ei minua kannata tuomita vaikka tykkään pukeutua nätisti. Avobemaria ei ole, turkkeja 2, ja kaikkeen tarkoitukseen löytyy sopiva vaatetus. Eri vuodenajoille omat päällystakit, kengät ja muut.
Inhoan keinokuituvaatteita, mutta jotain sellaista on pakko ostaa. mahtavan kaunis kevytuntuvatakkini on jotain keinoainetta, mutta tosi kevyt ja pehmoinen, ei kahise eikä sihise!! Ostettu Stockan Noomi-osastolta! Että sekin synti vielä...

nuorena oltiin tyhmiä, käytettiin nylonsukkia kylmälläkin. Joilatin paleltuivat jalat, muistan tapausken kun nylosnukkat olivat jäätyneet kiinni säätiin, se olikin sitten sairaalareissu.Nykyään näke stadissa nuoria ja muitakin kuin ihan nuoria, talvellakin ilman sukkia! Se oli muotia ainakin pari talvea sitetn. Katselin ihmeissäni kun tyttönen lyllersi paljain säärin keskellä talvea. Ilmiöllä oli jokin nimikin, en muista mikä. Näkee myös sellaista että on ohuet, lyhyehköt "pyjamanhousut" ja sitten paljasta aikamoinen matka. Ei sukkia, jalassa voi olla jotkut sandaalin tapaiset tai sitten muodissa olevat nauhalla kiinnitettävät kangastossut. Pakko olla hyvä verenkierto että pärjää ja niinhän se nuorena tietysti onkin.
Itse en ole käyttänyt minkäänlaista päähinettä sitten kun täytin noin 20 v. Hiukseni ovat runsaat, ne suojaavat , ja talvella laitan isohkon turkinkauluksen ylös, joten pärjään hyvin lyhyet matkat. Työmatka on lyhyt ja paukkupakkasella en oleskele ulkona kuin sen mitä on pakko.
Kohtuullinen kylmyys panee veren kiertämään tehokkaasti, mutta rajansa kaikella.

klo. 09:17
Juttuinesi olet kuin me muutkin kaupunkilaiset. Pukeudumme ensin mieltymyksiemme ja kukkaromme ja sään mukaan, ihan niin kuin muutkin! Oletpa syntinen syntisten joukossa, hallelujaa hallelujaa!

Lainaus:

Pari päivää olen käyttänyt työmatkalla keinoturkkia. Ei ole mikään marketmallinen, vaan ihan hieno päällystakki.
Tuulipukua en omista, en ole ikinä omistanut. Se ei oikein sovi kaupunkiympäristöön.

Tuulipuku ei sovi kaupunkiympäristöön, mutta metsäpolulle kyllä!!!

Lainaus:

Lainaus:

Tuulipuku ei sovi kaupunkiympäristöön, mutta metsäpolulle kyllä!!!

Olet harvinaisen oikeassa! tuulipukumummoa katsotaan kieroon tavaratalossa, arvaillaan, olisko karannut jostain laitoksesta!!
Juuri noiden asusteiden takia ulkomaalaiset sanovat että suuri osa suomalaisia pukeutuu todella mauttomasti, rumasti.
Lenkillä metsässä ja maastossa se on ok.
Mutta myydäänkö niitä kahisevia sinisiä edelleen??

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat