Sidi Bou Said

Vierailija

Pirteä pikku kylä, ei oikeestaan. Ehkä unelias ja hurmaava. Törmäsin artikkeliin Matkaopaslehden sivulla
joten lainasin otsakkeen heiltä.
Luin mitä oli luettavissa nettisivulla, ehkä lehdessä on enempi. Toivottavasti. Olin itse aiheesta tehnyt matkajutun eikä se noin vaisu ollut pituudeltaan.
Niille joille asia on outo, niin Tunisian retkipaikka on kyseessä. Aika hyvin pääsee kyllä muutoinkin.

Kuka on käynyt ja mitkä oli mielialat.

Kommentit (5)

Vierailija

Muutama vuosi sitten olen Tunisian matkallani käynyt retkellä myös Sidi Bou Saidissa. Mieleeni jäi viehättävä kylä turkoosi-valkoisine rakennuksineen ja kahvila (nimi ei muistu mieleen)vesipiipunpolttajineen. Kylä on rakennettu rinteeseen, joten paikka ei sovellu liikuntaesteisille, paljon portaita . Näkemisen arvoinen kohde jos käy Tunisiassa.

Vierailija

Ihmettelin, miksi nimi kuulosti tutulta. Minäkin olen käynyt siellä joskus kauan sitten eli 70-luvulla. Yksityiskohtia en enää muista, mutta reissu kokonaisuutena oli mielenkiintoinen.

Vierailija

Käydessämme kohteessa oli kova tuuli. Ei tuo kylässä haitannut ja ehdittyämme rantaan näkymä oli mahtava. En osaa aaltojen kokoa määritellä, puhuivat 6-8 metriä korkeutta. Kylän laituri oli notkelmassa
mutta vastapäätä oli jyrkkä kallio. Täysin pystysuora seinämä. Tuuli läväytti aallot juuri tuohon joten jytinä oli voimakas. Osa aallonharjasta löi ylise pesten kallion pintaa, estäen meitä sinne kävelemästä.

Kylän rakennukset oli sikin sokin hyvin tiviisti aseteltuina. Polut kapeita ja mutkaisia. Siistiä. Puhtaan valkoista kalkitusta seinät ja muurit. Osa taloista oli kaksikerroksisia joihin portaat meni ulkoseinän viertä.
Kivan omaperäinen paikka.

Vierailija

Sidi Bou Saidista jäi muistoksi iso nippu valokuvia.
Alhaalla kylässä hieman ahdisti tungos jonka valokuvatkin todistavat, vesipiippukahvilaan oli toivotonta yrittääkään sisään.
Ylhäällä hieman helpotti ja siellä oli väljempää, valkoiset talot, sinisine ja vihreine ovineen.
Kissoja oli paljon.
Paikalliopas selvitti että jossakin ylhäällä oli Brigitte Bardotilla salainen piilopaikka.
Enemmän minua puhutteli Karthago ja sen kurja kohtalo.

Vierailija

Olen monia vuosia sitten viettänyt päivän Sidi Bou Saidissa, Tunisian
kiertomatkan yhteydessä. Oli kyllä tutustumisen arvoinen paikka :-)
Tietenkin Karthago on historiallisesti kiinnostavampi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat