Voi-silmä

Vierailija

Siinä, puurolautasen keskellä. Tykättiin pentuna. Toki sokeria oli myös. Niiden voimalla tenavina telmittiin.
Kuka muu muistaa tällaista.

Kommentit (8)

Vierailija

Meillä syötiin usein kaurapuuroa aamiaiseksi, siinä oli voisilmä keskellä.

Se oli inhokki ruokaani ja silloin päätin että kun kasvan isoksi ja saan itse päättää mitä syön, niin sitä lajia en suuhuni laita.
Ja päätös on pitänyt ja pitää....

Vierailija

Kauraa, ohraa, ruista. Ryyneinä, hiutaleina. Voisilmä, täysmaitoa, mustikkakeittioa. Olihan niitä.
Ainoa mihin jäi inhokkitunne tuli kouluaikana kalanmaksaoljyyn.

Ateriat oli osin pelkistettyjä. Vaihtelua tuli muina päivinä. Maaseudulla ei kaupasta paljoa haettu, mutta kellari oli täynä hillopurkeja ja kasvimaan satoa.

Vierailija

Minä syön kyllä edelleenkin puuroja maidon ja voisilmän kera sekä mustikka-ja mehukeittojen kanssa. Kaurapuuroa ja riisi- ja ohrapuuroa lähinnä. Ei tule kylläkään sokeria kaurapuuroon! Riisipuuroon kyllä, mutta vain silloin kun syön sitä kanelisokerin ja maidon kanssa. Perunamuussiinkin laitan toisinaan voisilmän :) On hyvää!

Vierailija

Minäkin syön puuroa joka aamu. Nykyään se on 4-viljanhiutaleista. Riisi-ja ohrapuuro ovat herkkua. Kaurapuuroa söin vuosia ennenkuin vaihdoin 4-viljan hiutaleihin.
Voisilmä sillointällöin, mutta useinmiten omatekoista marjakeittoa "kyyti pojaksi".

Aamuisella puuro annoksella pärjää kyllä koko aamupäivän ilman mitään naposteluja.

Vierailija

Voi, voi, toki muistan! Minähän se olin meillä, joka puuron keitti isän ja äidin ollessa navetassa.
Nurkkakaapissa oli jauhosalkkareita, sieltä löytyi karheat ohrajauhot, joita varistelin kahvikupin aluslautasella kiehuavaan vesikattilaan......Voisilmän ja maidon kanssa puuro maistui!
Voisilmä laitettiin myös perunapuuroon, se puuro vasta oli herkkua!

Vierailija

Ennen laitettiin puuroon voisilmä,ei sokeria,nykyisin käytän oivariinia myös puuronsilmäksi.Kaura-ja riisipuuroa useimmiten teen.
Vitavelli oli kouluinhokki,sitä en ole koulun jälkeen syönyt.
Lapsena en puuroja enkä vellejä keitellyt,äiti ja mummo teki nämä.Taisin ollakin koulun kotitaloustunneilla aluksi aika pihalla,ja opetuksen tarpeessa.Opettaja oli tiukka täti mutta kyllähän minä ainakin häneltä hyvät eväät sain kotitalouden pitoon.

Vierailija

Leipomispäivinä tuli vaihtelua kun puurot kypsyi uunin jälkilämmössä Monta vuokaa oli aina työn alla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat