Hankalat ristikkosanat

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uskon, että teistä keskustelijoista löytyy meitä "ristikkoihmisiä" joihin minäkin kuulun. Ostelen yleensä ihan noita ristikkolehtiä ja niitähän on monen tasoisia ( nimiähän ei kai voi mainita kun ei saa mainostaa ). Joskus on niin ihmeellisiä sanoja, että saa tuntitolkulla etsiä. Netistä löytyy kyllä usein kun vaan osaa oikein hakea, mutta on esim. murresanoja ja muita ihmeellisyyksiä joihin ei kyllä sitä vastausta löydy mistään.
Tuota murrekeskustelua kun olen seurannut ja itsekin osallistunut, tuli mieleeni, että niitä vaikeita ristikkosanojakin voisimme yhdessä pohtia. Se voisi olla hauskaa. Kertoisimme vaan mikä on vihje ja mitä meillä on kasassa ja mistä kohtaa sanasta puuttuu kirjain. Täällä on niin kekseliästä porukkaa, että varmasti apua löytyisi.
Mitä arvelette asiasta?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Hei!Kyllä murresanat kiinnostaa varsinkin vanhat.Olen itse Kainuusta ja joutunut kuuntelemaan ympäri Suomea monenlaista murretta.Keskustelu kiinnostaa aika lailla

Vierailija

Ihan kiva idea! Saisi näillekin sivuille jotain elämää! Mikä onkaan ensimmäinen sana jota pohdimme?? :)

Vierailija

Mielelläni minäkin kävisin täällä ristikko-ongelmia pohtimassa. Oma äitini ratkoi sanaristikoita, ja häneltä sain innostuksen 35 vuotta sitten. Siitä asti olen harrastanut, ja nyt entistäkin useammin, kun netissä on helppo niitä täytellä. Tosin ratkon vain sellaisia, joista voi jotain voittaa - sen verran ahne olen. Ruotsinkielisille onkin apua tarjolla ainakin www.webbkryss.nu ja mitä korsord-alkuisia niitä on. Ehkä on suomenkielisiäkin saitteja, mutta en tunne.
Niin että kyllä kiinnostaa, tosin en vaikeimpia ristikoita saa täyteen - helppoja ja keskitasoisia vain.
Terveisin: "Ristilukki"

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Piti ihan etsiä tämä vanha aloittamani keskustelu, josta aikoinaan kukaan ei tuntunut olevan kiinnostunut. Olin yllättymyt kun tänne olikin tullut vastauksia kesän aikana, jolloin minä olin mökillä melkein koko ajan.

Nyt olen huomannut, että jotkut ovat sanoneet ET-lehden ristikkoa vaikeaksi. Vaikea se on minustakin, mutta tämän uusimman sain kyllä valmiiksi. Aina en ole viitsinyt yrittääkään kun minulle tulee yksi 4 kertaa vuodessa ilmestyvä ristikkolehti ja siinä on ollut ihan tarpeeksi.
Niin, että nyt jos joku haluaa ilmaisia vinkkejä tästä uusimmasta niin sopii kysyä. Myös yksityisviesteillä näitä voidaan pohtia.

Terveisin katinka.

Vierailija

Minulla on edessäni Turun Sanomien Extra-ristikko 44 (ilmestynyt 6.11.). Siihen olen saanut ratkaisusanoiksi "kannattimina tolppia", "keskitasolle portaat", "keskitasolle nousurakennelmissa kaiteet".
Viimeinen kohta on minulle ongelmallinen, olen saanut aikaiseksi "tapaturmi - ta turvallisuuskeinoina kaiteet".
Puuttuvan kirjaimen tilalle pistin viivan. Tuleeko siihen "tapaturmilta" vaiko "tapaturmitta"? Sanotaanko "keino tapaturmilta", siis "keino välttää tapaturmia"? - Kuulostaa varmaan sekavalta, mutta olisiko muilla samaa ristikkoa käsillä?
Terveisin:
Ristilukki

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

On pitkä aika edellisestä viestistä. Miten mahtoi "Ristilukki" onnistua ristikkonsa kanssa, tuliko valmiiksi? Minä en siinä ainakaan pystynyt auttamaan.
No, onko täällä joku kiinnostunut piilosanatehtävistä? Minulle ne ovat kaikkein mieluisinpia ja haastavinpia. Nyt olen jumittunut yhteen sellaiseen josta puuttuu yksi sana. Kaikki kymmenkirjaimisen sanan puuttuvat kirjaimet ovat ns. piilokirjaimia.
Sanassa on siis 10 kirjaita ja vihje kuuluu näin: "Savustelu kielletty, enkä yhtään ihmettele".
Minulla on kasassa seuraavat kirjaimet:

V-S-U-T-L- . Noiden viivojen paikalle pitäisi siis löytyä jotain vihjeen perusteella. Tietysti on mahdollista, että joku noista kirjaimistani olisi vääräkin, mutta näillä nyt yrittäisin apua hakea, kun jo monta päivää olen tuota pähkäillyt.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Voisko se sana olla VASTUSTELU, kysyy Brinna? Olen huono piilosanoissa, mutta tuo tuli mieleen.

Hei Brinna. Kyllä minäkin samaa ajattelin ja siihen kyllä sopisi, mutta kun oletin, että sana tulisi osaksi noista savustelu-sanan kirjaimista koska se on ainoa vihjeen sana jossa on V, eikä siinä ole kahta T-kirjainta. Jos en muuta keksi, niin laitan sen "vastustelun" vaikka onkin epävarma. Yritin keksiä synonyymiäkin savustelu-sanalle, jos niistä kirjaimista jotain syntyisi, mutta en sopivaa keksinyt.
Lähetän aina koko lehden. Sain äskettäin pitkästä aikaa 20 euroa, siis vähän vaivanpalkkaa, postimerkkirahaa ja lehtimaksua.

Vierailija
katinka

On pitkä aika edellisestä viestistä. Miten mahtoi "Ristilukki" onnistua ristikkonsa kanssa, tuliko valmiiksi? Minä en siinä ainakaan pystynyt auttamaan.
No, onko täällä joku kiinnostunut piilosanatehtävistä? Minulle ne ovat kaikkein mieluisinpia ja haastavinpia. Nyt olen jumittunut yhteen sellaiseen josta puuttuu yksi sana. Kaikki kymmenkirjaimisen sanan puuttuvat kirjaimet ovat ns. piilokirjaimia.
Sanassa on siis 10 kirjaita ja vihje kuuluu näin: "Savustelu kielletty, enkä yhtään ihmettele".
Minulla on kasassa seuraavat kirjaimet:

V-S-U-T-L- . Noiden viivojen paikalle pitäisi siis löytyä jotain vihjeen perusteella. Tietysti on mahdollista, että joku noista kirjaimistani olisi vääräkin, mutta näillä nyt yrittäisin apua hakea, kun jo monta päivää olen tuota pähkäillyt.

Löytyipä tämäkin aihe vielä, kiva juttu. Valitettavasti minulle ei tulee tuosta piilosanasta mitään mieleen, en olekaan sellaista ratkonut. Tulevatko nuo ratkaisusanan kirjaimet tuossa järjestyksessä: V - S- U- T - L, ja ovatko kaikki muut kirjaimet samat kuin sanassa "savustelu"?
Tuosta pähkäilemästäni Extra-ristikosta vielä sen verran, että menin sen kanssa mukavan kirjastovirkailija-pojan mielipidettä kysymään. Hän kannatti vaihtoehtoa "tapaturmilta turvallisuuskeinoina kaiteet". Sen kirjoitin, ja pudotin Turun Sanomien postiluukusta. Eipä tullut voittoa, mutta joka viikko osallistun arvontaan lasten nimellä. Joskus harvoin on Onnetar jopa ollut suopea.
Hyvää onnea ratkontoihin, palaan taas tänne kun jostain kiikastaa. Ristikkojen ratkontahan pitää aivot vireinä, vai mitä...

Vierailija

Minä pidän kryptoista, aivan varmasti tulee täyteen, joskus on vähän enemmän mietittävä, pyyhittävä useaankin kertaan, mutta kesken ei jää koskaan. En lähetä niitä, postimaksu on paljon verrattuna mahdolliseen kympin voittoon, jota ei kuitenkaan saa, on niin paljon vastaajia. Onni ei ole yleensäkään potkinut kuin vastakkaiseen suuntaan!! Mutta on mukavaa aivojumppaa. Hyvää kesää kaikille ratkojille !

Vierailija

Lainaus:

Tässä olisi yksi sana

V I _ _ U

Veikkaus: VINKU. Vihjesana voisi olla esim. "Pikku Kakkosen possu" tai "lääketieteellinen tutkimusprojekti".

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Tässä olisi yksi sana

V I _ _ U

VIULU
VIRSU
VIIRU

VIILU

ja sitten on vielä ainakin yksi nuorison ja monen aikuisenkin ahkerasti käyttämä sana joka sopisi tähän, mutta jota en tähän kirjoita ja joka ei varmaan ole edes hakemasi sana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat