Ruisleipä (juuri)

Valmistusaika 4 vrk
Ensimmäinen päivä 3 rkl ruisjauhoja 3 rkl haaleaa vettä
Toinen päivä 2 rkl ruisjauhoja 2 rkl haaleaa vettä
Kolmas päivä 1 l kädenlämpöistä vettä noin 6 dl täysjyväruisjauhoja (kaikkiaan noin 2 l)
Neljäs päivä loput jauhoista  ¾ rkl suolaaLue koko juttu

Ruisleipä (juuri)

Kommentit (6)

KIITOS ! Erittäin selkeästi ja helppotajuisesti kirjoitettu ohje. Tulee tosi tarpeeseen, koska täällä Thaimaassa ruisleivän saanti on vaikeaa. Toisessa päässä maata on Suomalainen leipomo, mutta lentorahdit yms. Ei se leipä ihan tuoretta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sarviku sulane.

Tosi siisti ohje.Täällä Saaremaalla ei saa reikäleipää,kaikki on eril, limppuja sitä normaalia reikäleipää sielu kyllä vajaa.Siis koetan tehdä itse,onnistuisko sähköuunissa .On  mulla tämäkin puuhella sitten sillä.Hienoa makua odottelen.

vieras

Hyvä!!!

Miten on, voiko leipoa ohrarieskaa kun on vain sähköuuni paistamiseen?

Jos voi niin ohjeet olis paikallaan.

Rebekka

Kiitos hienosta ja selkeästä ruisleivän juuren ohjeesta. Ostin tänään ruisjauhoja, kun kuulin aamulla radiosta ohjelman ruisleivästä. Olen kerran aikaisemmin leiponut ruisleipää juuresta, sain vinkin työkaveriltani, kaadoin taikinan uunipellille pellin muotoon ja paistoin sen uunissa samalla tavalla kuin pyöreätkin leivät paistetaan. Valmiista leivästä leikataan veitsellä sen kokoinen pala kuin haluaa syödä aina juuri sillä kerralla. Kyllä lämmin ruisleipä oli hyvää voin tai margariinin kanssa ei muuta tarvitse leivän päällä. Nyt menen tekemään juuren ja seuraan kirjoitettua 6 päivän ohjetta. Tosi hyödyllinen ohje, sillä juurta voi säilyttää vaikka kuinka kauan kun ottaa aina uuden juuren kun leipoo seuraavaa leipää. Kiitos!   Rebekka

Evoleena

Nyt Korona-aikaan pitää olla miehellä projekti, kirjoitettiin Aamulehdessä. Meillä alkoi isännän ruisleipäprojetki. Nyt tällä ohjeella on tehty jo kolmeen kertaan leipää. Tulee ihanaa, ainakin kun on löysähkö taikina. Työkaverini Markus innostui hänkin, ja kehui kovasti lopputulosta. Jarskille menossa haaste seuraavaksi. Kiitos tästä ohjeesta. Jää käyttöön ja voin suositella muillekin 👍

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat