Entisajan rippikoulu

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Millaisia kokemuksia teillä on rippikoulusta?
Minun kotipaikkakunnalla käytiin rippikoulua, 2-viikkoa keväällä ja 2-viikkoa syksyllä.
Sitten talvella oli KINKERIT, jolloin meitä kuulusteltiin yksitellen ja yhdessä kaikkien kinkerivieraiden kuullen.
En nyt varmasti muista olisiko ihan saanut laiskanläksyä jos ei osannut vastata.
Kinkerit kiersivät isoimmissa taloissa ja vieraita saattoi olla jopa puolisensataa.
Juhannuksena pääsimme ripille, jolloin tytöillä oli itsehankittu valkoinen puku ja pojilla tumma puku solmioineen päivineen.
Se oli tavallaan portti aikuisuuteen.

Kommentit (8)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei,
Minä muistan että kävin rippikoulun iltakouluna koulun jälkeen. Oli meilläkin oikein kokeet niistä asioista, joita rippikoulussa käsiteltiin. En muista että kenellekään olisi ollut laiskanläksyä. Kyllä koulupäivistä tuli pitkiä rippikoulupäivinä, kun kouluun piti lähteä klo 7-bussilla ja illalla pääsi kotiin klo 9-bussilla. Muistan yhä sen kauniin pliseeratun hameen ja jakun jonka sain rippipuvuksi. Siinä olin sitten kesällä serkkuni häissäkin. Tuosta suvesta tulee aikaa jo 48 v, mutta muistot yhä kirkkaina mielessä.
Hyvää lauantai-illan jatkoa toivottelee Aluisa

Vierailija

Aikanaan vuosia, vuosia sitten kävin rippikoulun koulupaikkakunnassani. Meillä oli aivan ihanan erikoinen pappi. Otso Kianto. Joukkueemme ei ollut kovin iso, mutta kyllä oli mieleenpainuvan kaunista. Tytöillä valkoiset puvut.Pojilla tietenkin tummat puvut.Sain pukukankaani Amerikasta, mummultani. Siitä ommeltiin kellohelmainen, pieni korkeakaluksinen leninki. Oikein ompelijan työtä.
Rippikouluun kuului tietysti kinkerit, kirkossakäymiset ja läksyt. Olimme myöskin sellaisella päiväleirillä seurakunnan majalla.
Muistan yhden virrenkin, joka laulettiin kirkossa komfirmaatiossa:"Kiitä Herraa yö ja päivä, pimeys ja valokin....", jotenkin noin.
Rippileninki on muuten vieläkin minulla säilössä. Samoin kuin vihkileninki. Jotenkin puvut ovat vuosien saatossa menneet kummasti kasaan....

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olisinpa minäkin ollut niin fiksu, että olisin säilyttänyt rippipukuni.
Siihen aikaan oli muodissa Diorin-mallit, joten minulla oli kermanvärinen "Diorin" jakkupuku. Sitä sitten pidettiin kaikissa juhlissa.
Rippipappi oli myös mukava isä-hahmo ja nuoreen kappalaiseen olivat ihastuneet kaikki tytöt.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Rippikoulu oli meille nuorille aikoinaan kokemus, jolloin saatoimme jutella tyttöjen kanssa pojista ja vähän heitä vilkuilimmekkin salaa. Silti otimme vakavasti ripilepääsyn ja se olikin juhlava toimitus ehtoollisineen.

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei

Minä kävin rippikoululeirin joka kesti 10 päivää. Meitä oli vajaat 40 poikaa samalla leirillä. Se oli samankaltainen
kuin nykyisetkin rippikoulut. Mukava kokemus. Muistaakseni rippikoulua edelsi edellisenä talvena viisi kirkossa
käyntiä.
Konfirmaatioon pukeuduttiin tummiin teryleeni housuihin ja valkoiseen nailon paitaan. Mustat kengät ja kravatti
tai rusetti. Niin se tuli "akanottolupa" hankittua kuten joskus asia leikkimielisesti ilmaistiin.

Vierailija

Itelle tulee aina mieleen rippikoulu koska se oli 13.12.1964.lunta oli paljon kun lähdimme palaamaan kirkosta valkoiset puvut päällä ensimmäiset korkkarit jalassa mulla.Sitten vastaan tulee Lucia kulkue hevosenvetämänä, se on jäännyt niin lähtemättömästi mieleen. Mulla on aina suuripäivä ,jotenkin juhlallinen siitä on 48v.Pyrin aina meneen seuraamaan kulkuetta ,no siitä on luovuttu mutta vastaanotto kuitenkin.vaikka en päässyt kotikirkossa ripille koska oltiin muutettu kaupunkiin 4kk aikaisemmin.olin jo töissä ja pappi kyseli niiltä jotka kävi koulua keu että samalla te luette rippikouluun nämä muut on raskaassa työssä. Tietenkin luettiin mutta en muista jotta se olis kovin kysellyt.tokko olisin ääntä saanut ujouden takia.HUOMENNA SIIS JUHLITAAN.

Vierailija

Itse kävin rippikoulun Korpilahdella v.1963-64 Syksyllä 2 viikkoa ja keväällä viikko. Käskyt piti osata selityksineen ulkoa.

Vierailija

Minäkin kävin rippikoulua 2 viikkoa keväällä ja syksyllä.Meillä oli oikein vanhoillinen ja ankara pappi pitämässä sitä. Hän ei hyväksynyt rippikoukussa tytöillä pitkiä housuja ,piti olla hameet päällä vaikka meillä olityttöjen ja poikien rippikoulut erikseen.
Kun ajoimme vähäisiä rahojamme säästääksemme usein polkupyörällä pitkän matkan 30km ,niin laitoimme pitkät housut jalkaan .Kirkon ulkohuussissa sitten piti vaihtaa hameet päälle. Paljon piti ulkoa osata katekismusta ja rukoukset ja uskon tunnustukset niin ,että ne muistaa vieläkin.
Ripille mentiin omissa ostamissa valkoisissa mekoissa tai hameessa ja puserossa. Minäkin olin niin köyhä ,ettei ollut varaa käydä edes rippikuvassa .Yhteinen kirkon edessä oleva valokuva vaan on. Kukkia en tietenkään kesällä saanut .Äidiltä valkoiset helmet. Mitään juhlia ei sen kummemmin vietetty.
Kirjoitteli Rusina

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat