Saatana houkuttelee - Jumala koettelee

Vierailija

Entä kuinka teologia voi olla tiedettä? Sehän pohjautuu uskoon eli tietämättömyyteen? Ja tämä tietämättömyys taas johtuu siitä, että Jumala on ilmoittanut uskoville, eli tietämättömille, perimmäisten kysymysten olevan salaisuuksia, joita ihmisellä ei ole mitään oikeutta ryhtyä kopeloimaan. Eikö tämä, jos mikään ole kaikkien kehäpäätelmien äiti?
Ei olekaan ihme, että hyvin yleisesti kuulee veisattavan sellaista valitusvirttä, jonka mukaan ihminen, synnin orja, ei voi millään erottaa hyvää pahasta. Eikä tieto hyvästä ja pahasta kaikkein kiihkeimpien uskonsoturien mukaan edes kuulu ihmiselle. Nämä Jumalan sananvälittäjät opettavat, että kyllä kaikkivaltias suuressa viisaudessaan ja loputtomassa hyvyydessään ratkaisee syntisen murheet ajallaan niin kuin parhaaksi näkee. Ihmisen tulee vain elää nöyryydessä ja Herran nuhteessa sekä noudattaa kuuliaisesti Kaikkitietävän tahtoa. Syntisen ei ole hyvä etsiä tietä elämän puulle, saati haukata tiedon puusta. Muistelkaapa vain mitä tapahtui, kun ihminen edellisen kerran rohkeni ryhtyä moiseen puuhaan. Tai miten Baabelin torni murskattiin.
Eikö ole tolkutonta, että toisaalta Jumalan tahdon nimissä on poltettu kerettiläisiä, vainottu juutalaisia, myyty aneita, kidutettu pakanoita, teurastettu naisia ja lapsia sekä tuhottu kokonaisia kansakuntia, mutta kun vain yksi ainoa matkustajalaiva uppoaa Itämerellä vieden mukanaan syvyyksiin muutama sata kristityksi kastettua matkustajaa, niin kukaan ei enää olekaan perillä Jumalan tahdosta ja hengenmiehet uikuttavat kuorossa, että Herran tiet ovat arvaamattomat: “Jumalani, missä olit?”
Bertrand Russel ruotiikin osuvasti tätä älyllistä hölynpölyä kirjassaan ”Filosofiaa jokamiehelle” seuraavasti:
Jos Jumala on kaikkivaltias, ei voi tapahtua mitään, mikä on ristiriidassa hänen tahtonsa kanssa! Kun syntinen on tottelematon Jumalan käskyille, Jumalan on itsensä täytynyt tahtoa, että näin tapahtuisi. Meille opetetaan, että synti on Jumalan tahdon vastaista toimintaa. Tämä ei asiaa yhtään helpommaksi. Jos kaikki tapahtuu Jumalan tahdon mukaan, Jumalan on silloin täytynyt tahtoa, että natsit murhasivat juutalaisia; koska kuitenkin Jumala on hyvä, täytyi kansanmurhan olla hyvä. Toisaalta taas niiden, jotka vakavissaan pitävät syntiä tottelemattomuutena Jumalaa kohtaan, on pakko myöntää, ettei Jumala ole kaikkivoipa. Kuinka voimme tietää, mikä kulloinkin on Jumalan tahto?

Ja eihän edes sekään, että ihmisellä on vapaa tahto, ole kaikille uskonnollisille fundamentalisteille itsestään selvää, ei edes tiedemiehille. Väittämällä, että vangittu ei voi valita vapautta, sorrutaan samanlaiseen sanoilla saivarteluun kuin sanottaessa, että sydämen toiminta ei ole tahdosta riippumatonta, koska tämä yksilö on kuollut. Tällaista kvasitieteellistä hölynpölyä pohtii vain sellainen tiedemies, joka kuvittelee tahdon, kuten koko mielenkin, olevan peräisin geeneistä, kehosta. Ihmisen kehosta tulee silloin päättäjä, se joka valitsee hyvän tai pahan, niinkö? Ja kaikki valinnat ovat ilmeisesti vain valintoja tekojen suhteen. Olisikin mielenkiintoista tietää, mitkä valinnat johtivat vangitsemiseen? Muun muassa Martti Luther oli sitä mieltä, että ihmisellä ei ole viime kädessä vapaata tahtoa. Yksilöt ovat Lutherin mukaan joko Saatanan tai Jumalan vallan alaisia:
Niinpä kun ihminen on Perkeleen kanssa tekemisissä, hän on tekemisissä myös Jumalan kanssa. Sitä mitä Perkelekin tekee, sitä Jumalakin tekee. Mutta Jumalalla ja Saatanalla ei ole teoissaan sama tarkoitus. Saatana houkuttelee luopumukseen. Jumala koettelee uskoa, jotta se vahvistuisi. Saatana yrittää erottaa ihmisen Jumalasta. Jumala tahtoo pelastaa ja sitoa ihmisen hänen uskon kautta lähemmäksi itseään.

Lutherin päättelyketjussa ei ole mitään muuta vikaa kuin, että siinä on pirun iso paholaisen mentävä aukko. Mistä inkvisition kidutuspenkissä piinattava ja nöyryytettävä uskovainen voi varmuudella tietää, mikä on Perkeleen ja mikä Jumalan ruoska? Kuka on Perkele, kuka Jumala ja ennen kaikkea, kuka Jumalaksi naamioitunut Perkele?
Entä uskonpuhdistajan lause ”Jumala koettelee uskoa, jotta se vahvistuisi.” Tiedon vastakohtahan on usko. Ja usko on itse asiassa vielä syvää tietämättömyyttä, sokeaa, sillä uskova ihminen ei tiedosta piittaa, koska se on syntiä. Niinpä tämä Lutherin lause kuuluu selkokielellä: Jumala kiusaa sokeaa tietämättömyyttä, jotta se kasvaisi. Lainauksen viimeinen lause on sisällöltään selkokielellä puolestaan seuraavanlainen: Jumala tahtoo pelastaa ihmisen omilta teoilta ja sitoa hänet sokean tietämättömyyden kautta lähemmäksi itseään.
Onko tässä Lutherin ajattelussa enää lainkaan kyse ajattelusta? Ja ajattele, jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, niin hän ei kykenisi itse tekemään ainoatakaan valintaa – ei edes ajattelemaan. Mitä järkeä silloin olisi Siinailla saaduissa käskyissä? Ethän sinä itse pystyisi päättämään, tappaisitko vai jättäisitkö tappamatta, huoraisitko vai jättäisitkö huoraamatta, varastaisitko vai jättäisitkö varastamatta. Ihminen ilman vapaata tahtoa olisi vain peräsuolensa ja sukuelimiensä sekä muiden tahdottomien toimintojensa jatke, eräänlainen robotti, joka noudattaisi vain aistiensa tai mikä pahinta ohjelmoijansa komentoja. Eikä tällainen tahdoton robotti, jonka puolesta joku muu tekisi päätökset, olisi edes vastuussa itsestään saati teoistaan.
Ja Martti Luther oli kaiken kukkuraksi sitä mieltä, että ihminen ei omalla tahdollaan voi poistaa syntejään ja tehdä itseään kelvolliseksi Jumalalle. Mutta eihän tämä uskonpuhdistaja, jonka kerrotaan nauttineen aikuisiällä joka aamu viisausjuomakseen mukillisen omaa virtsaansa, hyväksynyt edes Kopernikuksen aurinkokeskeistä maailmankuvaa, vaikka kaikki tarvittavat tosiasiat olivat aivan silmien edessä.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Typerä aloitus, tyypillistä ateismia.
Aloittaja ei tiedä mitä on teologia, on tietävinään.
Toivottavasti saa maistaa niinsanotusti omaa lääkettään...

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Entä kuinka teologia voi olla tiedettä? Sehän pohjautuu uskoon eli tietämättömyyteen? Ja tämä tietämättömyys taas johtuu siitä, että Jumala on ilmoittanut uskoville, eli tietämättömille, perimmäisten kysymysten olevan salaisuuksia, joita ihmisellä ei ole mitään oikeutta ryhtyä kopeloimaan. Eikö tämä, jos mikään ole kaikkien kehäpäätelmien äiti?
Ei olekaan ihme, että hyvin yleisesti kuulee veisattavan sellaista valitusvirttä, jonka mukaan ihminen, synnin orja, ei voi millään erottaa hyvää pahasta. Eikä tieto hyvästä ja pahasta kaikkein kiihkeimpien uskonsoturien mukaan edes kuulu ihmiselle. Nämä Jumalan sananvälittäjät opettavat, että kyllä kaikkivaltias suuressa viisaudessaan ja loputtomassa hyvyydessään ratkaisee syntisen murheet ajallaan niin kuin parhaaksi näkee. Ihmisen tulee vain elää nöyryydessä ja Herran nuhteessa sekä noudattaa kuuliaisesti Kaikkitietävän tahtoa. Syntisen ei ole hyvä etsiä tietä elämän puulle, saati haukata tiedon puusta. Muistelkaapa vain mitä tapahtui, kun ihminen edellisen kerran rohkeni ryhtyä moiseen puuhaan. Tai miten Baabelin torni murskattiin.
Eikö ole tolkutonta, että toisaalta Jumalan tahdon nimissä on poltettu kerettiläisiä, vainottu juutalaisia, myyty aneita, kidutettu pakanoita, teurastettu naisia ja lapsia sekä tuhottu kokonaisia kansakuntia, mutta kun vain yksi ainoa matkustajalaiva uppoaa Itämerellä vieden mukanaan syvyyksiin muutama sata kristityksi kastettua matkustajaa, niin kukaan ei enää olekaan perillä Jumalan tahdosta ja hengenmiehet uikuttavat kuorossa, että Herran tiet ovat arvaamattomat: “Jumalani, missä olit?”
Bertrand Russel ruotiikin osuvasti tätä älyllistä hölynpölyä kirjassaan ”Filosofiaa jokamiehelle” seuraavasti:
Jos Jumala on kaikkivaltias, ei voi tapahtua mitään, mikä on ristiriidassa hänen tahtonsa kanssa! Kun syntinen on tottelematon Jumalan käskyille, Jumalan on itsensä täytynyt tahtoa, että näin tapahtuisi. Meille opetetaan, että synti on Jumalan tahdon vastaista toimintaa. Tämä ei asiaa yhtään helpommaksi. Jos kaikki tapahtuu Jumalan tahdon mukaan, Jumalan on silloin täytynyt tahtoa, että natsit murhasivat juutalaisia; koska kuitenkin Jumala on hyvä, täytyi kansanmurhan olla hyvä. Toisaalta taas niiden, jotka vakavissaan pitävät syntiä tottelemattomuutena Jumalaa kohtaan, on pakko myöntää, ettei Jumala ole kaikkivoipa. Kuinka voimme tietää, mikä kulloinkin on Jumalan tahto?

Ja eihän edes sekään, että ihmisellä on vapaa tahto, ole kaikille uskonnollisille fundamentalisteille itsestään selvää, ei edes tiedemiehille. Väittämällä, että vangittu ei voi valita vapautta, sorrutaan samanlaiseen sanoilla saivarteluun kuin sanottaessa, että sydämen toiminta ei ole tahdosta riippumatonta, koska tämä yksilö on kuollut. Tällaista kvasitieteellistä hölynpölyä pohtii vain sellainen tiedemies, joka kuvittelee tahdon, kuten koko mielenkin, olevan peräisin geeneistä, kehosta. Ihmisen kehosta tulee silloin päättäjä, se joka valitsee hyvän tai pahan, niinkö? Ja kaikki valinnat ovat ilmeisesti vain valintoja tekojen suhteen. Olisikin mielenkiintoista tietää, mitkä valinnat johtivat vangitsemiseen? Muun muassa Martti Luther oli sitä mieltä, että ihmisellä ei ole viime kädessä vapaata tahtoa. Yksilöt ovat Lutherin mukaan joko Saatanan tai Jumalan vallan alaisia:
Niinpä kun ihminen on Perkeleen kanssa tekemisissä, hän on tekemisissä myös Jumalan kanssa. Sitä mitä Perkelekin tekee, sitä Jumalakin tekee. Mutta Jumalalla ja Saatanalla ei ole teoissaan sama tarkoitus. Saatana houkuttelee luopumukseen. Jumala koettelee uskoa, jotta se vahvistuisi. Saatana yrittää erottaa ihmisen Jumalasta. Jumala tahtoo pelastaa ja sitoa ihmisen hänen uskon kautta lähemmäksi itseään.

Lutherin päättelyketjussa ei ole mitään muuta vikaa kuin, että siinä on pirun iso paholaisen mentävä aukko. Mistä inkvisition kidutuspenkissä piinattava ja nöyryytettävä uskovainen voi varmuudella tietää, mikä on Perkeleen ja mikä Jumalan ruoska? Kuka on Perkele, kuka Jumala ja ennen kaikkea, kuka Jumalaksi naamioitunut Perkele?
Entä uskonpuhdistajan lause ”Jumala koettelee uskoa, jotta se vahvistuisi.” Tiedon vastakohtahan on usko. Ja usko on itse asiassa vielä syvää tietämättömyyttä, sokeaa, sillä uskova ihminen ei tiedosta piittaa, koska se on syntiä. Niinpä tämä Lutherin lause kuuluu selkokielellä: Jumala kiusaa sokeaa tietämättömyyttä, jotta se kasvaisi. Lainauksen viimeinen lause on sisällöltään selkokielellä puolestaan seuraavanlainen: Jumala tahtoo pelastaa ihmisen omilta teoilta ja sitoa hänet sokean tietämättömyyden kautta lähemmäksi itseään.
Onko tässä Lutherin ajattelussa enää lainkaan kyse ajattelusta? Ja ajattele, jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, niin hän ei kykenisi itse tekemään ainoatakaan valintaa – ei edes ajattelemaan. Mitä järkeä silloin olisi Siinailla saaduissa käskyissä? Ethän sinä itse pystyisi päättämään, tappaisitko vai jättäisitkö tappamatta, huoraisitko vai jättäisitkö huoraamatta, varastaisitko vai jättäisitkö varastamatta. Ihminen ilman vapaata tahtoa olisi vain peräsuolensa ja sukuelimiensä sekä muiden tahdottomien toimintojensa jatke, eräänlainen robotti, joka noudattaisi vain aistiensa tai mikä pahinta ohjelmoijansa komentoja. Eikä tällainen tahdoton robotti, jonka puolesta joku muu tekisi päätökset, olisi edes vastuussa itsestään saati teoistaan.
Ja Martti Luther oli kaiken kukkuraksi sitä mieltä, että ihminen ei omalla tahdollaan voi poistaa syntejään ja tehdä itseään kelvolliseksi Jumalalle. Mutta eihän tämä uskonpuhdistaja, jonka kerrotaan nauttineen aikuisiällä joka aamu viisausjuomakseen mukillisen omaa virtsaansa, hyväksynyt edes Kopernikuksen aurinkokeskeistä maailmankuvaa, vaikka kaikki tarvittavat tosiasiat olivat aivan silmien edessä.

Kuinka joku jaksaa jouluaattona kirjoittaa näin pitkän ja syvällisen tekstin pelkkää paskaa. Puuttuu tieto historiasta, sisältää luuloja olemattomasta ja hassunkurisen ihmiskuvan. Kuse kuppiisi ja nauti olemisestasi.


Puolustus: Se on kirjoitettu aatonaattona.

Vierailija

kopio>"Kuinka joku jaksaa jouluaattona kirjoittaa näin pitkän ja syvällisen tekstin pelkkää paskaa. Puuttuu tieto historiasta, sisältää luuloja olemattomasta ja hassunkurisen ihmiskuvan. Kuse kuppiisi ja nauti olemisestasi. "

Fanaatikon tyypillinen reaktio asiaan, jolla hänelle itselleen uskossaan ei pitäisi olla merkitystä. Kun uskonto onkin oman vallankäytön ja taloudellisen hyötymisen jatke, niin silloin muiden itsenäinen ajattelu ja mielipiteiden esittäminen pyritään tukahduttamaan - röyhkeästikin. Tieto historiasta kertoo, että ennenmuinoin se onnistui julmasti ja verisesti, mutta ei enään nykymaailmassa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

Vierailija

Niihän saatana houkuttelee, mutta usko Jumalaan varjee meitä synnin teiltä.  Sillä sinun turvanasi on  Ikiaikojen Jumala ja sinua kannattavat Iankaikkiset käsivarret

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niihän saatana houkuttelee, mutta usko Jumalaan varjee meitä synnin teiltä.  Sillä sinun turvanasi on  Ikiaikojen Jumala ja sinua kannattavat Iankaikkiset käsivarret

Selitäpä, miten tuo käytännön elämässä toimii? Emme me fraaseista elä ja toimi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tätä teologia on ja näin se toimii.
Siis vain tuntoja, tunteita, sanoja....mutta  kohdetta ei ole?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niihän saatana houkuttelee, mutta usko Jumalaan varjee meitä synnin teiltä.  Sillä sinun turvanasi on  Ikiaikojen Jumala ja sinua kannattavat Iankaikkiset käsivarret

Saat olla ja uskoa! Vaikkakin nuo  on vain fraaseja, ei niillä ole mitään tekemistä käytännön elämässä. Jumalaan voi luottaa ilman fraaseja.

Minä ajattelen, että ihmisessä on omatunto, on ego ja id eli vietit ja tahto ja taistelu käydään ihmisessä itsessä, johtuen moraalista,  tiedon määrästä ja laajuudestaa, ymmärryksen ja viisauden käsitteistä itsessä.

Siis ei "yksisilmäisyydestä" elämää kohtaan.

Vierailija

Vain lahjakkailla ja libidoltaan vahvoilla ihmisillä on kanttia kirjoittaa tuollaista. Uskovat ovat hiiriä ja toistaa vikisevät raamatusta lukemaansa. Isä Taivaassa heitä varjelkoon virka-ajan ulkopuolellakin.

Vierailija

Olemme kaikki maan matosia. Arvokkain tehtävämme on hiljaisuudessa sulattaa ilomme ja surumme "päsmäröimättä" lähimmäistemme yksityisyyttä. Lähetystyö on uskonnollisten institutioiden tuhoisin väärinkäsitys ja hävitystyö.

Vierailija

Olen saanut suuresta armosta otaa Jeesuksen asumaan sydämeeni.  Rukous kuuluu elämääni  ja esirukoukset   Pyhä Henki kasvattaa ja vahvistaa uskoani.  Mutta niinkuin Raamatussa sanotaan  Puhe rististä on hullutusta niille " jotka ei halua Jeesusta elämäänsä  "

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat